bazarnews

کد خبر: ۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
اگر بارش برف در فرودگاهها بیش از حد انتظار باشد، آن را به دستگاه‌هایی که برای ذوب برف در نظر گرفته شده است، منتقل می‌کنند.
بازار نیوز - بارش برف به عنوان موهبت بزرگ الهی می‌تواند موجب تاخیر و لغو بسیاری از پروازهای فرودگاه‌ها در سراسر جهان و به هم ریختن تمام برنامه‌های مربوط به سفر و سرگردانی سیل عظیمی از مسافران شود.
 
حال که با شروع بارش نعمت‌های الهی در سال جاری نیز روبه‌رو هستیم، جالب است بدانید برف‌هایی که در سطح فرودگاه می‌نشینند چگونه پاکسازی و راه برای پرواز هواپیماها چگونه باز می‌شود.
 
میلاد مجدآبادی یکی از کارشناسان رسانه‌ای باسابقه چند شرکت هواپیمایی، در این خصوص توضیح داد.
 
فرودگاه‌ها در آب‌و‌هوای برفی چه تدابیری اتخاذ می‌کنند؟
برف‌ها را از سر راه باند پرواز و محل‌های عبور تاکسی‌ها کنار می‌رانند تا هواپیما موفق به انجام عملیات روزمره شود، سپس آن را به حال خود رها می‌کنند تا ذوب شود. اگر بارش برف قابل‌توجه باشد، محلی برای ذخیره آن در نظر می‌گیریم و آن‌ها را به آن محل منتقل می‌کنیم.
 
 
فاصله محل ذخیره‌سازی تا باند فرودگاه چقدر است؟
بر اساس قوانین و بسته به طراحی و نوع هواپیماها، این فاصله متفاوت است. سازمان هوانوردی بین‌المللی قوانین خاصی را برای تعیین فاصله توده‌های برف از محل باند پرواز و تاکسی‌وی‌ها و همچنین ارتفاع این توده‌ها در نظر گرفته است.
 
به‌طور مثال با در نظر گرفتن هواپیماهای مسافربری مانند «بوئینگ 767» که ارتفاع دم آن از زمین 16 متر و طول بال‌های آن تقریبا 48 متر است، محل ذخیره‌سازی توده‌های برفی یا هر چیزی که به آن شبیه است، مانند تگرگ، باید حداقل فاصله‌ای 22 متری با باند داشته باشد یا به طور مثال، برای هواپیمای نظامی - مسافربری مانند «سی گالاکسی» ساخته شرکت «لاکهید» که دارای 68 متر طول بال و 20 متر ارتفاع دم از سطح زمین است، محل ذخیره‌سازی برف باید با فاصله تقریبا 34 متری و با ارتفاعی حدود 4 متر در نظر گرفته شود.
 
 
چنانچه بارش برف بیشتر از حد انتظار باشد، باز هم آن را به حال خود رها می‌کنند تا ذوب شود یا در چنین مواقعی سیاست دیگری اتخاذ می‌شود؟
در مواقعی که بارش برف بیش از حد معمول نباشد، برف‌ها را در محل‌های ذخیره‌شده رها می‌کنند تا در بازه یک تا سه روزه ذوب شوند، اما اگر بارش برف بیش از حد انتظار باشد، آن را به دستگاه‌هایی که برای ذوب برف در نظر گرفته شده است، منتقل می‌کنند.
 
این دستگاه‌ها با دمایی حدود 40 درجه فارنهایت و با استفاده از گاز طبیعی به ذوب کردن توده‌های برف می‌پردازند. این دستگاه‌ها قادرند در هر ساعت حدود 120 تن برف را ذوب کنند، نسخه قابل‌حمل این دستگاه‌ها نیز توانایی ذوب 60 تن برف در هر ساعت را دارند.
 
 
آب‌های حاصل از ذوب این برف‌ها به کجا منتقل می‌شود؟
معمولا در چند نقطه از فرودگاه‌ها چاه‌هایی در مناطق امن برای این امر در نظر گرفته شده‌اند که برای این مساله هم سازمان هوانوردی بین‌المللی قوانین خاصی تدوین کرده است و فرودگاه‌ها ملزم به رعایت نکات ایمنی مربوط به آن هستند.
پرشین خودرو
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: