bazarnews

کد خبر: ۸۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس رفتار اجتماعی و فرهنگ چینی‌ها را عامل شکست زنجیره انتقال ویروس دانست و اظهار کرد: ما هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستیم تعداد فوتی‌ها را به زیر ۱۰۰ نفر برسانیم؛ بنابراین می‌توانیم مدتی را با رعایت پروتکل ها، صبر کنیم تا واکسن مطمئنی پیدا شود.
گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مهرداد ویس‌کرمی، پزشک و نماینده مجلس شورای اسلامی، پیرامون علت ممنوعیت واردات واکسن‌های امریکایی و انگلیسی در ایران و برخی کشور‌ها مانند ژاپن اظهار کرد: در زمینه خرید واکسن دو نکته وجود دارد. یکی این که سلامت واکسن خریداری شده تایید شده باشد و دوم، اعتماد به سازندگان است. باید واکسن را از جایی بگیریم که از آن‌ها شناخت و اطمینان داریم.

وی افزود: باید مطمئن شویم طرف مقابل ما نمی‌تواند از طریق واکسن، مشکلات جدیدتری ایجاد کند. بی اعتمادی به تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی، نه تنها سوءظن نیست، بلکه شواهد و رفتار‌های گذشته، موجب می‌شود که در شرایط حاضر به آن‌ها اعتماد نکنیم. یکی از این رفتارها، ماجرای خون‌های آلوده فرانسوی بود که متاسفانه باعث ابتلای بسیاری از افراد به هپاتیت و ایدز در ایران شد.

ویس‌کرمی با بیان این که ممکن است در یک جنگ بیولوژیکی که غربی‌ها علیه ما آغاز کردند، مشکلاتی را برای مردم کشورمان ایجاد کنند، تاکید کرد:عقل بشری حکم می‌کند، در زمانی که با یک منبعی طرف هستید که قابل اعتماد نیست، نباید با او کار کنید. ممکن است این واکسن‌ها افراد سالم را به همین بیماری مبتلا کنند یا ممکن است تغییرات ژنتیکی در ویروس اعمال شده باشد که از طریق واکسن وارد بدن افراد شده و آن‌ها را با بیماری‌های جدیدتری مواجه کند.

وی افزود: از طرف دیگ، ر اگر حتی اطمینان حاصل شود که واکسن در خارج از کشور جواب داده، مشخص نیست همان نسخه واکسن را به ما بدهند، چون متاسفانه از این قبیل کار‌ها را در گذشته از این‌ها شاهد بودیم. برای نمونه در زمان زلزله‌های مخرب، مواردی بوده که از دارو‌های مدت گذشته داده اند. در زمان جنگ عراق با داعش، این سابقه منفی توسط آمریکایی‌ها و غربی‌ها وجود داشته است؛ بنابراین ما اطمینان نداریم واکسنی که به ما داده می‌شود، اولا سالم است، ثانیا ایمنی لازم را می‌دهد و ثالثا دستکاری نشده باشد؛ لذا مدتی را صبر کنیم تا نتیجه این واکسن‌ها مشخص شود.

این نماینده مجلس، درباره علت عدم خرید واکسن از کشور‌های دوست مانند روسیه و چین، تصریح کرد: این ویروس، هنوز به عنوان یک معما مطرح و رفتار‌های آن مشکوک و هنوز تمام ابعاد ویروسی برای ما ناشناخته است و ما نمی‌دانیم از کجا ضربه می‌خوریم. عقلانی است که احتیاطی در خصوص واکسن همه کشور‌ها داشته باشیم. ممکن است متخصصانی، خارج از کنترل دولت‌ها بخواهند ضربه بیولوژیکی به کشور‌ها وارد کنند.

وی افزود: نکته بعدی سلامت بخشی واکسن هاست. ما از میزان سلامت بخشی آن‌ها مطمئن نیستیم؛ چون در برخی از کشور‌ها که تزریق شده‌اند، تلفات داشته‌اند.

ویس‌کرمی در واکنش به این سوال که چگونه آمار ابتلا به کرونا در چین به شدت کاهش یافته، اظهار کرد: جامعه نیاز به ایمنی حداقل ۷۰ درصدی دارد و با یک‌بار تزریق واکسن این ایمنی ایجاد نمی‌شود. به نظر می‌رسد، علت کاهش آمار چینی ها، به دلیل رفتار و اطاعت‌پذیری اجتماعی است که در فرهنگشان است. فرهنگ شرقی‌ها به گونه‌ای است که کاملا تابع حاکمیت هستند و این باعث شده چرخه ویروس شکسته شود.

وی افزود: ما هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستیم تعداد فوتی‌ها را به زیر ۱۰۰ نفر برسانیم؛ بنابراین می‌توانیم مدتی را با رعایت پروتکل ها، صبر کنیم تا واکسن مطمئنی پیدا شود.

پایان پیام/
برچسب ها: چین ، واکسن ، ویس کرمی ، کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: