bazarnews

کد خبر: ۹۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
درگفتگو با بازار نیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن اشاره به رکود کامل بازار معاملات مسکن گفت: در حال حاضر رکود بازار مسکن به دلیل تعطیلی حاصل از کرونا بیش از پیش شده و برخی از فعالین صنف مشاوران املاک برای کسانی که مجبور به جابه جایی هستند از طریق تلفن معامله می‌کنند.
گروه راه ومسکن بازارنیوز –سعیدترکاشوند؛ پس از شیوع ویروس کرونا اقتصاد تمامی کشور‌های جهان در همه سطوح دستخوش تغییر و تحولات شدیدی شد؛ متاسفانه این تغییر و تحول بر روی اقتصاد ایران بیشتر بوده و تا کنون این ویروسضرر‌های هنگفتی را را بر روی اقتصاد کشوروارد کرده است.

بازار مسکن یکی از بازار‌هایی است که طی دو سال اخیر علاوه بر متغییر‌هایی مانند تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به تبع گرانی خانه، تحت تاثیر ویروس کرونا از رونق افتاده و به گفته بسیاری از فعالین حاضر در این صنف،  این بازار هنوز در یک رکود کامل به سر می‌برد.

هر ساله در میانه فصل تابستان بازار  مشاورین املاک به دلیل جابه جایی مستجران از رونق خوبی برخوردار بود، اما  در  این دو سال بازار مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا از رونق قبلی افتاده و کماکان رکود سنگینی بر روی این بازار حاکم است.

«مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار نیوز به شرایط فعلی بازار مسکن و مستجران اشاره و تشریح کرد: در خصوص وضعیت بازار مسکن و مستجران طی این روز‌ها باید گفت که فعالین صنف مشاوران املاک بنا بر دستور  ستاد ملی کرونا تعطیل هستند و عملا فعالیت اعضای صنف ما هیچ گونه فعالیتی ندارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه ضمن توجه به وضعیت مستجران  افزود: علاوه بر وضعیت بد معاملات مسکن، در خصوص شرایط مستجران در ایام کرونا باید خاطر نشان کرد که چند ماه قبل وزیر محترم راه و شهرسازی گفته بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا  مستجران نیازی ندارند که به حضور در دفاتر املاکی برای ثبت یا تمدید قرارداد‌های خود اقدام کنند چرا که این قرار داد مستجر و موجر به طور خودکار تمدید خواهد شد.

 وی خاطر نشان ساخت: با وجود چنین شرایطی، هیچ یک از واحد‌های صنفی حوزه مسکن در این چند ماه اخیر حتی یک مورد تمدید قرارداد نداشتند و این شرایط در تاریخ صنف اتحادیه مشاوران املاک کاملا بی سابقه بوده است.

 قلی خسروی در ادامه به برخی از معملات  اندک در  این صنف اشاره کرد و گفت:البته باید این نکته را بیان کردکه گا‌ها بعضی از افراد به دلیل پاره‌ای از مشکلات شخصی مجبور به جابجایی و نقل مکان از ملک خود هستند؛ در این بین برخی از فعالین حاضر در صنف مشاوران املاک اینگونه موارد خاص را با استفاده از تلفن انجام می‌دهند.

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک متذکر شد: در کل نکته‌ای که درخصوص وضعیت این صنف وجود دارد این است که در حال حاضر بازار معاملت مسکن فرایند یکنواخت و بسیار آرامی را سپری می‌کند و تقریبا هیچ گونه معامله‌ای نداشته اسم

 وی در ادامه به وضعیت سامانه املاک و اسکان نیز گفت: درخصوص سامانه املاک و اسکان که اخیرا شروع به کار کرده  باید خاطر نشان کرد که این سامانه می‌تواند نقش موثری در امر شفاف‌سازی بازار مسکن ایفاکند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اذعان کرد:علیرغم آثار مثبت این سامانه باید این نکته را گوشزد کرد که در حال حاضر این سامانه از پختگی کامل برخوردار نیست و نیازمند آ ناست کار بیشتری روی آن صورت بپذیرد؛ یقیناً با ارتقا این سامانه می‌توان انتظار داشت که جمعیتی بیش از سه میلیون نفر در این سامانه ثبت نام خواهند کرد.

 قلی خسروی در ادامه به خبر دستاورد  وزارت دفاع  در ساخت ساختمانی ۱۲ طبقه طی ۴ ماه اشاره  و ضمن تمجدید از این عمل گفت: اخیراً خبری جالبی در رسانه‌ها منتشر شده است که وزارت دفاع توانسته ساختمان ۱۲ طبقه‌ای را در عرض ۴ ماه با امکانات کامل ساخته و با قیمت ساخت مردم عرضه کند، واقعا این خبر خبر خوبی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک  ادامه داد: سال‌های سال است که بسیاری از فعالان حوزه مسکن تاکید داشتند که سیستم ساختمان سازی کشور باید از شرایط سنتی به صنعتی ارتقا و تغییر بیابد و اکنون به نظر می‌رسد که وزارت دفاع در تحقق چنتین رویکرد نوینی پیشگام بوده است.

 وی در آخر تاکید کرد:در حال حاضر وزارت دفاع به عنوان بخشی از بدنه دولت توانسته است چنین کار مهمی را در حوزه مسکن به سرانجام می‌رسد؛ با توجه به ظرفیت‌های موجود در برخی از نهاد‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و روحیه که در دولت سیزدهم وجود دارد ساخت ۴ میلیون مسکن چندان دور از ذهن نخواهد بود و با اجرایی شدن این طرح دولت آقای رئیسی می‌تواند آثار مثبت و ملموسی را در بازار مسکن  ایجاد کند.
 
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: