bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق بازرگانی ایران وعراق ضمن تاکید براهمیت بازار‌های تجاری عراق برای جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترکیه و بسیاری ازکشور‌های منطقه به دنبال کسب جایگاه در بازار‌های عراق هستند و ایران باید برای حفظ موقعیت خود درعراق جایگاه خود را تحکیم ببخشد.

رقابت شدید کشور‌های منطقه برای به چنگ آوردن بازار‌های عراق/ ترکیه و عربستان در تعقیب ایران هستند

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی شریعتی» فعال اقتصادی بخش خصوصی و عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درگفتگو با بازارنیوز به وضعیت حضور ایران در بازار‌های تجاری عراق اشاره و در تشریح این مسئله گفت: با توجه به وضعیت بازار‌های عراق، این کشور با واردات ماهیانه ۵۰۰ میلیون دلار کالا از ایران، از حساسیت و جایگاه بالایی در چشم انداز تجاری کشورمان برخوردار است؛ اکنون همه کشور‌های منطقه حتی رژیم صهیونیستی سعی می‌کند در بازار عراق برای خود جایگاهی ایجاد کنند.

عضو اتاق بازارگانی ایران و عراق با بیان سابقه تاریخی حضور اقتصادی ایران در عراق خاطر نشان کرد: پس از جنگ تحملیل، حضور تاریخی ایران در عراق، به دو بخش قبل و بعد از سردار سلیمانی باز می‌‎گردد چرا که سردار سلیمانی در زمان حیات خود، در خلاء توجه وزرارت امور خارجه توجهی هم به حضور اقتصادی ایران در عراق داشتند.

وی ادامه داد: اجلاس بغداد که چند روز پیش که با حضور رهبران منطقه انجام شد، می‌تواند زمینه‌های بهتر و متعددی را برای رونق دیپلماسی اقتصادی ایران در این کشور به ارمغان بیاورد؛ با افزایش این گونه تعاملات دیپلماتیمک، می‌توان انتظار داشت وضعیت تجاری ایران یقینا بهبود خواهد یافت.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حضورمان در عراق را حفظ کنیم باید این نکته را مد نظر قرار داد که تجارت و سیاست دو بال یک فعالیت اثر گذار است و ما باید سلسله اقدامات به هم متصل و قوام بخشی را برای تحقق این هدف غایی انجام دهیم.

ترکیه حریص در تصاحب بازار اقتصادی عراق

شریعتی در ادامه با بیان میل شدید ترکیه برای رقابت اقتصادی با ایران در بازار‌های عراق گفت: ترکیه همیشه به دنبال نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در کردستان عراق بوده و در این زمینه این کشور علاقه به شدت زیادی برای تصاحب همه بازار‌های عراق از سلیمانه تا بغداد را دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران وعراق با توجه به برخی ازموضع گیری‌های سیاسی ترکیه متذکر شد: مواضعی که ترکیه نسبت به کرد‌های عراق در پیش گرفت موجب شد محصولات ساخت این کشور در کردستان عراق بایکوت شود و همین مسئله باعث ایجاد آسیب پذیری در روند صادرات ترکیه شده است؛ در حال حاضر مبنای فکری و سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر احیای قدرت عثمانی است و به همین دلیل این کشور به راحتی از بازار عراق پا پس نمی‌کشد.

وی اذعان کرد: درحال حاضر کرونا ضربه بدی را بر بدنه اقتصاد ترکیه وارد کرده و با توجه به همین مسئله اکنون بازار عراق از اهمیت ویژه‌ای برای ترکیه برخوردارشده است؛ یقینا به هر میزان که ایران حضور خود را در عراق کمتر کند به همان اندازه نفوذ و حضور ترکیه در بازار عراق بیشتر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی در تشریح اقدامات ترکیه در عراق گفت: در حال حاضر خطر جدی برای ایران وجود ندارد، اما با این وجود نباید از قدرت نرم ترکیه در عراق غافل ماند چرا که اکنون سفیر ترکیه در عراق با ارسال توییت‌های عربی سعی می‌کنند با دیپلماسی اقتصادی خود را به شهروندان عراقی نزدیک کند؛ ایران هم برای مقابله با این مسئله باید دیپلماسی منفعل خود را حذف و با افزایش دیپلماسی اقتصادی از بخش خصوصی فعال خود در بازار عراق حمایت به عمل بیاورد.

صادرات ۳ میلیارد دلاری ایران به عراق در نیمه سال ۱۴۰۰

شریعتی در ادامه به میزان صادرات ایران به عراق در نیمه سال ۱۴۰۰ هزار اشاره کرد و تشریح این موضوع گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار‌ها میزان صادرات ایران به عراق در نیمه سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برآورد شده و با توجه به اهمیت این مسئله اجرای برخی نکات مهمی برای رشد صادرات ایران به عراق بسیار حیاتی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: اکنون ایران باید زمینه‌های لازم را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را در بازار عراق فراهم سازد چرا که از این طریق می‌توان با مشارکت فعالان اقتصادی، دانشمندان و جوانان عراقی پروژه‌های کلان اقتصادی دوجانبه‌ای میان دو کشور ایجاد و به مرحله بهره برداری رساند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این توافق نامه‌های منطقه‌ای و حل مسائل صادرات انرژی و روادید میان دو کشور از جمله اقداماتی است که می‌تواند فرایند صادرات ایران به عراق را کمی تسهیل کند چرا که تاکنون مشکلات متعددی را برای فعالان بخش خصوصی به ارمغان آورده است.

«رانت» و «امضای طلایی» دو نتیجه عدم پذیرش FATF

شریعتی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازارنیوز مبنی بر این که، آیا عدم تصویب لوایح FATF مانعی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده گفت: عراق با توجه به سیستم مالی که از دیر باز داشته مبتنی بر صرافی‌ها بوده و تحریم‌های بانکی چندان مشکل ساز نبوده اند؛ این مسئله برای صادرات ایران می‌تواند هم یک فرصت محسوب شود و هم یک تهدید، فرصت از این جهت که اکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم پذیرش لوایح FATF از سوی ایران، به دلیل نقش پررنگ صرافی‌ها ایران عملا از ازگزند‌های تحریم در بازار عراق درامان مانده است.

این فعال اقتصادی در آخر با اشاره به تهدید‌های موجود از این وضعیت خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به خاطر عدم تعهد ایران به لوایح FATF دولت مجبوراست درآمد‌های خود را تهاتر کند تا از این طریق بتواند خوراک دام مورد نیاز کشور را از سمت عراق وارد کند؛ در چنین شرایطی نتایجی جز رانت و ظهور امضا‌های طلایی به وجود نخواهد آمد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: