bazarnews

کد خبر: ۹۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان ضمن اشاره به آثار منفی قاچاق چمدانی پوشاک، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۴۰ درصد از کل پوشاک موجود در بازار قاچاق است و عمده این محصولات قاچاق از کشور‌های چین و ترکیه وارد کشور می‌شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین آقا کوچکی» رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان در گفتگو با بازارنیوز، به مسئله قاچاق پوشاک و آثار مخرب این مسئله بر روی وضعیت این محصول در بازار اشاره و در این خصوص توضیح داد: درحال حاضر هر تولیدکننده‌ای که بتواند تولیدی با کیفیتی را در بازارا روانه کند، می‌تواند آن را بفروشد و با محقق شدن چنین شرایطی دیگر برای قاچاقچی واردات پوشاک صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان ادامه داد: در حال حاضر عمده پوشاک قاچاق کشور از کشور‌های چین و ترکیه وارد کشور می‌شود و تولید کشور‌های بنگلادش و هند در بازار ایران از اقبال خوبی برخوردار نیستند؛ چرا که نه کیفیت مناسبی دارد نه و نه با ذائقه مشتری ایرانی یکسان است.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون و با وضعیت فعلی بازار، ۴۰ درصد البسه موجود در بازار قاچاق است و ۶۰ درصد باقی مانده ایرانی است و این درحالی است که در گذشته میزان پوشاک ایرانی موجود در بازار بیشتر بوده است.

آقاکوچکی با بیان این که در گذشته حمایت‌های بیشتری از تولیدکنندگان پوشاک به عمل می‌آمد خاطر نشان کرد: هنگامی که تولیدکنندگان از سوی دولت حمایت نشوند، ناخودآگاه به دلیل شرایط اقتصادی چند سال اخیر به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند؛ به طور مثال در سال ۹۸ تعداد تولیدکنندگان پوشاک هزار و صد واحد بود، اما اکنون و در نیمه سال ۱۴۰۰ هم این آمار به ۹۸۰ واحد تولیدی کاهش پیدا کرده است.

این فعال بخش خصوصی در ادامه به تغییرات قیمت پارچه به عنوان مواد اولیه تولید پوشاک اشاره کرد و در این مورد گفت: افزایش قیمت پارچه هم تراز قیمت ارز بوده است و با هر میزان افزایش قیمت دلار، پارچه هم به همان قدر افزایش قیمت داشته است؛ علاوه بر پارچه، دست مزد کارگر افزایش نداشته و همین مسئله خود چالشی است چرا که اگر قیمت دلار ۸ هزار تومان و دستمزد ۱ میلیون تومان، اکنون با ۳ یا ۴ برابر شدن قیمت دلار هم باید ۴ میلیون می‌شد، اما این گونه نشده است و به همین دلیل کارگر و کارفرما راغب به کار کردن نیستند.
 

 فرسودگی ابزارآلات صنعتی بلای جان تولید کننده شده است، دولت فکری کند

 
آقا کوچکی در ادامه تشریح کرد: درحال حاضر قاچاق چمدانی لباس یکی از روش‌های قاچاق پوشاک در کشور است و هنگامی که حتی یک پیراهن از خارج تهیه می‌شود انگار که یک ظرفیت تولید از واحد‌های تولیدی پوشاک کاسته شده است؛ رفع این مشکل منوط بر عوامل متعددی است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان توضیح داد: اگر داخل جنس مرغوب تولید شود یقینا قاچاق چمدانی پیراهن هم کاهش پیدا خواهد کرد چرا که عده البسه وارد شده از این روش توسط خانوار‌ها انجام می‌شود؛ از سوی دیگر برخی نهاد‌های ذی ربط در آموزش مردم باید نسبت به این قضیه کمی ابتکار عمل به خرج دهند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جزو نهاد‌های موظفی است که باید با آموزش کافی، خطر قاچاق چمدانی لباس را گوشزد کنند.

وی اظهار کرد: اکنون اتحادیه نظارت قابل قبولی بر مراکز فروش برای عرضه کالا‌های با کیفیت دارد و با مراجعه مصرف کننده به اتحادیه، صنف فروشنده را مجبور به کسب رضایت مشتری با عرضه کالای با کیفیت کرده ایم.

آقا کوچکی علاوه بر ذکر افزایش هزینه تولید، به فرسودگی ابزارآلات صنعتی تولید پوشاک اشاره کرد و گفت: سال هاست که ماشین آلات و ابزارالات تولید پوشاک تعویض نشده است و کارخانه‌های تولیدکننده پوشاک در دیگر کشور‌ها کاملا به روز و مدرن است؛ در کشور‌های پیشرفته، دولت حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان به عمل می‌آورد؛ به طوری که طی تسهیلاتی، ماشین آلات جدید را برای تولیدکننده فراهم کرده و دستگاه‌‎های قدیمی را با مبلغ مناسبی از ایشان خریدار‌ی می‌کند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدکننده به حرف و ادعا نیست و این مسئله باید به عمل خود را نشان دهد، در حقیقت حمایت از تولیدکننده به گونه‌ای است که اگر دولت از میان ۱۰۰ گروه تولیدکننده از ۹۰ گروه هم حمایت کند، اما از ۱۰ گروه حمایت نشود، انگار که هیچ اقدامی نشده است؛ حمایت‌های دولت باید برای همه صنف‌های تولیدی باشد؛ درحال حاضر تولیدکننده نقش ویژه‌ای در اداره کشور دارد، چرا که اگر بخش تولید فعال نباشد، همه کشور متوقف می‌شود. اگر هر واحد تولیدی تنها ۱۰ کارگر و پرسنل داشته باشد می‌تواند در جایگاه خود نقش آفرینی موثری داشته باشد.
 
پیان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: