bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: درحال حاضر بسیاری از واحد‌های کوچک تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل حضور محصولات قاچاق در این بازار، مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شده اند.

«کارخانه‌های کوچک» قربانی مافیای لوازم خانگی قاچاق/ ارزان بودن کالای غیر قانونی جامعه را به سمت خرید این گونه محصولات سوق داده است.

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز به موضوع تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی و بیکاری کارگران این واحد‌های تولیدی به دلیل ورود محصولات قاچاق به این بازار اشاره و پیرامون آن توضیح داد: تاکنون تعطیلی به معنای از کار افتادن کارخانه گزارش نشده، اما در برخی موارد واگذاری و جابجایی مدیریت در برخی ازشرکت‌های کوچک به علت حضور محصولات قاچاق در بازار و برخی دیگر به علت ضعف مدیریت، به ثبت رسیده است؛ درکل حقیقت این است که قاچاق بی نهایت برای صنایع تولیدی کشور خطرناک است و اکنون این گونه محصولات نزدیک به ۳۰ درصد سهم بازار را در اختیار خود دارند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه خاطر نشان کرد: البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اقدامات شایسته‌ای را برای مقابله با قاچاق لوازم خانگی انجام داده است، اما در برهه زمانی همه گیری ویروس کرونا نظارت‌هایی مانند شناسه کالا و کد رهگیری لوازم خانگی به مانند گذشته به طور جدی دنبال نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ساختار صنعت لوازم خانگی در ایران به گونه‌ای است که ٧٥ درصد شرکت‌های تولیدکننده با کمتر از ٥٠ نفر نیرو به فعالیت تولیدی می‌پردازند، ولی در برهه زمانی فعلی، سهم عمده بازار در دست چهار یا پنج شرکت بزرگ داخلی است.

تعطیلی شرکت‌های کوچک به دلیل ورود کالا‌های قاچاق به بازار لوازم خانگی

هاشمی در تشریح وضعیت تعطیلی واحد‌های تولیدکننده لوازم خانگی گفت: این موضوع در واحد‌های صنفی بزرگ ملموس نیست، اما به چند دلیل بعضی از شرکت‌های کوچک تولیدکننده لوازم خانگی از ادامه تولید خوداری کرده و اعلام تعطیلی کرده‌اند؛ در این بین یکی از دلایل این تعطیلی‌ها، ورود کالا‌های قاچاق به بازار لوازم خانگی است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص اعلام ورشکستگی و یا تعطیلی کارخانجات تولیدکننده لوازم خانگی گفت: این موارد بطور مستقیم به ما اعلام نشده، اما کاهش فروش، رقابت‌های مخرب در بازار و از همه مهم‌تر حضور لوازم خانگی قاچاق در بازار، همگی از جمله موارد هستند که منجر به تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی به ویژه شرکت‌های کوچک‌تر شده است.

وی در ادامه به میزان تعطیلی واحد‌های تولیدکننده لوازم خانگی به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: تاکنون این مسئله را در میان واحد‌های صنفی بزرگ مشاهد نکرده‌ایم چرا که این واحد‌های تولیدکننده از ظرفیت و منابع مالی برخوردار هستند که باعث مقاوم سازی این کارخانه‌ها در مقابل کرونا و دیگر مشکلات شده است و در این بین حتی برخی از شرکت‌ها به جای تعدیل نیرو جذب نیرو نیز داشته اند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص ورشکستگی واحد‌های تولیدکننده کوچک گفت: عدد و رقم دقیقی از این مسئله موجود نیست، اما با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است آن‌ها نسبت به کالای قاچاق، از آسیب پذیرتری بالاتری برخوردار هستند، اما از سوی دیگر این واحد‌های تولیدی درمقابل تحریم از تاب آوری بالاتری برخوردار هستند؛ علاوه بر این باید این نکته را ذکر کرد که این شرکت‌های کوچک در رقابت داخلی نیز چندان حرفی برای گفتن ندارند و دولت باید جمایت‌های ویژه‌ای از این شرکت‌ها داشته باشد.

کاهش تقاضای خرید به دلیل حضور لوازم خانگی قاچاق در بازار

هاشمی در ادامه به کاهش ارزش افزود بر کالا‌های لوازم خانگی اشاره و در خصوص این مسئله گفت: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که ارزش افزوده بر لوازم خانگی کاهش بسیار چشمگیری داشته است و به نظر می‌رسد این امر ناشی ازکاهش اندازه تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید است که هر یک در جایگاه خود دلایلی مهمی بر کاهش ارزش افزوده محسوب می‌شوند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که افزایش کالای قاچاق در بازار باعث کاهش تقاضا شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل ارزان بودن لوازم خانگی قاچاق، تقاضا برای خرید لوازم خانگی مجاز، کمی دست خوش تغییر شده است چرا که این گونه محصولات به دلیل این که از طریق راه‌های غیر قانونی وارد می‌شود، شامل مالیات و دیگر هزینه‌ها نمی‌شود و همین مسئله باعث ارزانی لوازم خانگی قاچاق شده و در این بین مصرف کنندگان نیز به ضمانت و خدمات پس از فروش آن توجهی ندارند.

وی در پایان متذکر شد: در داخل کشور هم عزم جدی برای برخورد با برخورد با کالا قاچاق وجود ندارد. این در حالی است که می‌گویند همراه با افزایش تولید محصولات داخلی، واردات کالای خارجی و قاچاق ممنوع و محدود می‌شود، اما با این حال هنوز هم در بازار کاهش تقاضا بسیار محسوس و ماموس است. درحال حاضر ارزان بودن کالای قاچاق و کاهش قدرت خرید مردم، جامعه را به سمت خرید از کالای قاچاق سوق می‌دهد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: