bazarnews

کد خبر: ۹۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
گفتگوی بازارنیوز؛ کالای قاچاق؛ سدی برای رونق تولید-۱
نایب رئیس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از بازگشت مجدد و رشد میزان البسه قاچاق در بازار نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد.

گروه بازرگانی بازارنیوز؛ سعید ترکاشوند؛ «بهرام شهریاری» نایب رئیس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با بازارنیوز به آخرین وضعیت بازار پوشاک و حضور البسه قاچاق در این بازار اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: درحال حاضر هیچ آمار دقیقی برای میزان پوشاک قاچاق در بازار وجود ندارد و در عین حال کسی‌هم جرئت ندارد آماری را بیان کند چرا که متولی آمار کالای قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و اگر اکنون آماری را بیان کنم، بعدا باید به مسئولین این ستاد جواب پس بدهم.

نایب رئیس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: بر اساس برسی‌های انجام شده از وضعیت بازار پوشاک، میزان البسه قاچاق موجود در بازار نسبت به اوایل سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد، مسئولین نسبت به این مسئله کمی بی توجهی شده‌اند.

وی در ادامه به روش‌های ورود پوشاک قاچاق اشاره و تشریح این مسئله گفت: درحال حاضر به دلیل شیوع کرونا و کاهش سفر‌های خارجی، میزان واردات غیر قانونی پوشاک از طریق روش مسافری از دیگر کشور‌ها به ویژه ترکیه کاهش چشمگیری داشته و با با فروکش شدن کرونا و افزایش پرواز‌های ترکیه امکان دارد این روش به مانند گذشته قوت بگیرد. عمده اجناس قاچاق از طریق پیج‌های فروشگاهی شبکه مجازی اینستاگرام سفارش و به فروش‌ می‌رسد و پس از ورود به ایران آن کالا را تحویل مشتری می‌دهند؛ درحال حاضر عمده پوشاک قاچاق فقط از طریق دو روش «کوله‌بری» و «ته‌لنجی» انجام می‌شود و حتی سهم به خصوصی درمیزان ورود کالای قاچاق به کشور دارند.

شهریاری با بیان این که واردات پوشاک با برند خارجی هنوز ممنوع است خاطر نشان کرد: علیرغم این ممنوعیت، البسه قاچاق با برند خارجی مجدد وارد بازار پوشاک ایران شده و در این مدت تولیدکنندگان حاضر در صنف پوشاک به دلیل حضور محصولات غیر قانونی به سرنوشت ورشکستی و یا تعدیل نیرو دچار شده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه صنف تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: البته باید خاطر نشان کرد که کرونا و وضعیت فعلی اقتصاد کشور هم در شرایط بازار پوشاک بی تاثیر نبوده و اکنون مشکلات فعالان حاضر در صنف پوشاک بیش از پیش خود را نشان داده است.

وی در انتقاد از عملکرد وزارت صمت و دیگر نهاد‌های حاکمیتی پیرامون حمایت از واحد‌های تولیدکننده پوشاک گفت: در حال حاضر واردات لباس‌ به مانند لوازم خانگی هم ممنوع اعلام شده اما تفاوت امر در این است که در این مدت وزارت صمت و دستگاه‌های ذی‌ربط توجه ویژه‌ای را نسبت به صنعت لوازم خانگی داشته و نسبت به صنعت پوشاک کشور بی توجه‌ بوده‌اند.

شهریاری در پایان تاکید کرد: در حقیقت آقایان مسئولین به فکر صنعت پوشاک نیستند و هنوز نوبت توجه به صنعت پوشاک نرسیده است و یا این که حداقل صنایع دیگر برای ایشان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ درحال حاضر وزیر صمت حتی یک جلسه هم با فعالان حاضر در صنعت پوشاک نداشته است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: