bazarnews

کد خبر: ۹۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
گفتگوی بازارنیوز؛ احیای روابط تهران-ریاض-۲
مدیرکل دفتر عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از آمادگی این سازمان برای احیای روابط تجاری ایران و عربستان خبر داد.
گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش، سخنگوی سازمان گمرک با اعلام خبر ارسال دو محموله باری به مقصد عربستان سعودی، از احیای مجدد روابط تجاری تهران و ریاض پس از گذشت ۶ سال از زمان قطع روابط دیپلماتیک دو کشور خبر داد؛ گرچه این موضوع هنوز به طور کامل رسمی نشده، اما به نظر می‌رسد که این مسئله می‌تواند در ماه‌های آینده به اتفاقات بزرگ‌تری منتهی شود.

در این راستا «فرزاد پیلتن» مدیرکل دفتربازرگانی کشور‌های عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و عربستان و رویکرد‌های این سازمان در خصوص این مسئله اظهار کرد: تا قبل از قطع روابط سیاسی در سال ۹۴، ایران و عربستان مبادلات تجاری یک نواختی را همراه با گاهی فراز و نشیب تجربه می‌کردند و با وجود برخی چالش‌ها مبادلات تجاری دو کشور در حال انجام بود.

این مقام مسئول در تشریح این تبادلات گفت: در سال‌های قبل از قطع روابط سیاسی دو کشور حجم تبادلات تجاری ایران و عربستان رقمی بالغ بر ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان برخی از سال‌ها تا حدود ۷۰ درصد شامل صادرات ایران و ۳۰ درصد شامل واردات می‌شد و در برخی سال‌ها نیز این نسبت بصورت معکوس بین دو کشوراتفاق می‌افتاد.

وی تشریح گرد: پس از قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور میزان مبادلات تجاری فیمابین به حدود صفر رسید، با این وجود طی این ۶ سال تبادلات تجاری غیر مستقیمی میان تهران و ریاض برقرار بوده و برخی از کالا‌های ایرانی از طریق برخی کشور‌ها مثل عمان و امارات متحده عربی وارد عربستان می‌شد.

سازمان توسعه تجارت ایران آماده احیای روابط تجاری تهران و ریاض

پیلتن در ادامه به رویکردی‌های سازمان توسعه تجارت برای ایجاد زیر ساخت احیای روابط ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: پیگیری‌هایی که در خصوص برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان صورت گرفته است می‌تواند در احیاء روابط تجاری دو کشور منجر شود و سازمان توسعه تجارت ایران بعنوان متولی تجارت خارجی عربستان را جزو کشور‌های همسایه که از فرصت‌ها و زمینه‌های مناسبی برای همکاری تجاری برخوردارهستند، می‌داند.

مدیرکل دفتر عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد: عربستان می‌تواند بازار مناسبی برای بسیاری از محصولات ایرانی باشد؛ پیش‌بینی می‌شود که ایران هم بتواند برخی از کالا‌های مورد نیاز خود را از طریق بازار عربستان برای خود تامین کند.

وی در تشریح کالا‌های صادراتی از سوی ایران گفت: مصالح ساختمانی، مواد غذایی، خشکبار، زعفران، آهن و فولاد و برخی از محصولات شیمیایی از جمله محصولاتی است که پیش‌بینی می‌شود که در بازار عربستان مورد استقبال مصرف کنندگان این کشور قرار گیرد.

عربستان تکه‌ای از پازل دیپلماسی اقتصادی ایران

پیلتن پیرامون شروع فرایند رسمی روابط تجاری ایران و عربستان گفت: پیش‌بینی می‌شود که پس از برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان، دو کشور بتدریج تعاملات تجاری خود را از سر بگیرند و در این شرایط سازمان توسعه تجارت ایران سعی خواهد داشت که ظرفیت‌های تجاری دو کشور را به مانند گذشته ارتقاء دهد و پیش بینی می‌شود طی حداکثر دو سال روابط تجاری دو کشوربه روال قبل خود بازگردد.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تشریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران اهمیت ویژه‌ای برای گسترش روابط تجاری ایران با همسایگان خود قائل است و عربستان سعودی هم از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس و درصورت عادی شدن روابط سیاسی دو کشور طی یک برنامه چهار ساله، نه تنها میزان حجم تبادلات ایران و عربستان را احیاء بلکه پتانسیل افزایش دو برابری نسبت به قبل را خواهد داشت.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: تبادل هیات‌های نجاری، همکاری‌های نمایشگاهی، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، اعزام رایزن بازرگانی، تشکیل شورای مشترک بازرگانی، برقراری خطوط حمل و نقل کالا بین دو کشور از جمله اقداماتی است که در صورت برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور انتطار می‌رود بمنظور احیاء روابط تجاری دو کشور در دستور کار نهاد‌های اقتصادی ایرانی از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران و طرف‌های عربستانی قرار گیرد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: