bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد؛
یک فعال صنعت مرغداری با اشاره به دلایل عدم استقبال کافی مرغداران از مرغ لاین آرین گفت: اصلاح ژنتیکی مرغ آرین سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

گروه کشت و دام بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ امیر ریاضت، فعال صنعت مرغداری در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز با اشاره به اینکه واحد‌های مرغداری کاملا یک بنگاه اقتصادی هستند و باید با این دید به این صنعت نگاه کرد، گفت: در واقع تولید باید مقرون به صرفه باشد؛ یعنی هزینه‌های تولید را باید بتوان کاهش و بازده آن را افزایش داد تا تولید در روندی مستمر قرار بگیرد. مرغ لاین هم از این امر مستثنی نیست.

اصلاح ژنیتکی مرغ لاین آرین سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است
وی همچنین با اشاره به سهم ۸۵ درصدی نژاد‌های وارداتی در بازار کشور و مسئله تحریم‌ها، عنوان کرد که در چنین شرایط جایگزینی مرغ لاین با نژاد داخلی اهمیت زیادی می‌یابد؛ اما این نژاد باید بتواند با انواع خارجی آن رقابت کند، در غیر این صورت تولیدکنندگان از آن استقبال چندانی نمی‌کنند.

 

مرغ لاین آرین، جایگزین مناسب

ریاضت با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند مرغ لاین آرین می‌تواند جایگزین خوبی در این حوزه باشد، گفت: متاسفانه اصلاح ژنتیکی مرغ لاین آرین سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و بدون برطرف کردن مشکلات این لاین، نمی‌توان انتظار داشت تولیدکنندگان از آن استقبال کنند.

وی بر حفظ لاین آرین همراه با انجام امور تحقیقاتی تاکید و اضافه کرد: این اقدامات منجر به ایجاد یک نژاد تجاری و اقتصادی خواهد شد که در روز‌های اضطرار به ما کمک می‌کند.


گفتنی است؛ مرغ لاین به گونه‌ای ار این پرندگان اطلاق می‌شود که فقط با هم‌نژاد خود آمیزش دارند و فرزندان آن‌ها، ژنتیک خالص همان نژاد را دارا هستند. پس از مرغ لاین، مرغ اجداد، مرغ مادر و در نهایت جوجه‌های یکروزه در مجتمع‌های پرورش مرغ به دست می‌‎آید.  

همچنین باید تاکید کرد که ۷ کشور دیگر در جهان هستند که در کنار ایران، تکنولوژی حفظ و پرورش این گونه مرغ را دارند. این می‌تواند یک قابلیت مهم در حفظ و تحکیم امنیت غذایی کشور اطلاق شود و تمرکز روی این بخش، می‌تواند کشور را در صنعت مرغ بی‌نیاز کند. حتی می‌توان در این بخش به صادرات مرغ هم نزدیک شد.
پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: