bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک اصفهان ضمن انتقاد از سیاست انحصاری وزارت صمت در توزیع تایر از طریق بستر فروشگاهی کسبینو، گفت:در حال حاضر هیچ یک از اعضای این صنف تمایلی برای همکاری با این پلتفرم را ندارند.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ پس از بروز بی‌ثباتی قیمت لاستیک در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۱، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت، تولیدکنندگان تایر را ملزم به عرضه محصولات خود از طریق پلتفرم‌هایی اینترنتی همچون «کسبینو» کردند.


با گذشت مدتی کوتاه از این دستور، به نظر می‌رسد که این بستر فروشگاهی کارایی لازم برای حل این مشکل را نداشته و تاکنون هم اتحادیه‌های لاستیک برخی از استان‌های کشور طی نامه نگاری‌هایی با سازمان‌های صمت استان‌ها خویش، مشکلات این پلتفرم را به مسئولان گوشزد کرده‌اند.

انحصار صمت در توزیع تایر/ تهیه لاستیک فقط از طریق «کسبینو» انجام می‌شود
«جلیل مشکاتی» نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک اصفهان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مشکلات اعضای این صنف برای تهیه کالای مورد نیاز خود اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل این امر به سیاست دستوری باز می‌گردد که وزارت صمت بر دوش فروشندگان تایر تحمیل کرده است.


نایب رئیس اتحادیه لاستیک تصریح کرد: مسئولان این وزارتخانه، فروشندگان تایر را بر آن وا داشته‌اند که نیاز خود را صرفا با استفاده از پلتفرم‌های فروشگاهی و تنها از طریق سایت کسبینو تامین کنند. این امر در حالی به وقوع پیوسته که در قانون بهبود محیط کسب و کار، چنین مسئله‌ای به منزله انحصار در بازار تلقی شده است.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه‌ای که در اسفند سال گذشته که از سوی وزارت صمت به فروشندگان لاستیک ارسال شد، بر این امر تاکید شده که اعضای این صنف می‌توانند تا تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، نیاز خود را از طریق پلتفرم کسبینو و یا سایت‌های نظیر آن تامین کنند. این در حالیست که تاکنون هیچ سایت فروشگاهی جز کسبینو موفق به اتصال به سامانه وزارت صمت برای تهیه لاستیک نشده است.


کسبینو مجوز‌های لازم برای فروش را ندارد


مشکاتی خاطرنشان کرد: در این نامه همه فروشندگان ملزم به استفاده از این پلتفرم شدند، اما به دلیل عدم آمادگی این بستر و نداشتن مجوز‌های قانونی مانند نبود اعتماد الکترونیک، مجدداً از سوی وزارت صمت نامه‌ای ارسال شد که در آن به صراحت اعلام شده بود این رویه تا پایان فروردین ادامه داشته و پس از این فروش لاستیک به رویه عادی خود باز می‌گردد.


نایب رئیس اتحادیه لاستیک اظهار کرد کرد: در حال حاضر هیچ یک از اعضای این صنف تمایلی برای همکاری با این پلتفرم را ندارند، چرا که تحت این شرایط ناگزیرند واحد فروش خود را در اختیار شرکتی دیگر قرار دهند.


وی تصریح کرد: اکنون نقد دیگری که درباره این مسئله وجود دارد آن است، که دولت تاکنون هیچ تضمینی نداده که در صورت وقوع مشکل برای آن پلتفرم اینترنتی و عدم توانایی در تسویه حساب به موقع، چه شخص و یا نهادی پاسخگوی این امر خواهد بود.


خلف وعده کسبینو در تسویه حساب


مشکاتی خاطرنشان کرد: در نامه ارسالی از سوی سازمان صمت استان‌ها، تاکید شده که تسویه حساب‌ها به صورت آنی انجام می‌شود، اما در عمل این امر در بازه زمانی ۱۰ روزه رخ می‌دهد.


نایب رئیس اتحادیه لاستیک در پایان با اشاره به گذشت موعد بخشنامه جدید صمت برای فروش عادی تایر، گفت: اکنون پنج روز از ۱۵ فروردین ماه می‌گذرد، اما هنوز فروش این کالا به روال سابق خود بازنگشته و فروشندگان ناگزیرند کالای مورد نیاز خود را از طریق پلتفرم‌های اینترنتی تهیه کنند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: