bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به عملکرد ضعیف دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های اخیر، پایان دخالت دولت در صنعت خودرو و همچنین خصوصی‌سازی این صنعت را امری لازم برای بهبود وضعیت آن در اقتصاد کشور توصیف کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «غلامرضا مرحبا» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون خصوصی‌سازی صنعت خودرو اظهار کرد: در طول سالیان اخیر، عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور به گونه‌ای رقم خورذه که با وجود موقعیتی انحصاری در بازار و همچنین تداوم نابرابری عرضه و تقاضای خودرو، اکنون با زیان انباشته‌ای با ارقامی هنگفت مواجه‌اند که نشان می‌دهد مدیریت آنها در طول این سال‌ها به شدت ضعیف و ناکارآمد بوده است.

مرحبا
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این مسئله این پیام را می‌رساند که مسیری که ایران‌خودرو و سایپا تاکنون پیموده‌اند، مسیری اشتباه بوده و به خاطر این انحراف، نتوانسته‌اند از شرایط ویژه‌ای که در طول همه این سال‌ها برای آن‌ها مهیا بوده است، برای رشد و ارتقاء تولید محصولات خود به نحو احسن استفاده کنند.


وی متذکر شد: در حال حاضر ما در نقطه‌ای قرار داریم که دو خودروساز بزرگ کشور ایرادات بزرگی همچون تولید محصول بی کیفیت، عدم تحویل به موقع خودرو‌ها و در نهایت عدم تطابق قیمت تمام شده اتومبیل‌ها با سبد مصرفی خانوار‌ها را در کارنامه مدیریتی خود به ثبت رسانده‌اند؛ لذا، این موارد همگی بیان‌گر ضرورت خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی و اهمیت تغییر ساختار مدیریت خودروسازان است.


مرحبا تاکید کرد: دخالت دولت‌ها در صنایع کشور، امری مخرب است؛ لذا خصوصی‌سازی صنایع به ویژه صنعت خودرو باید به صورت حقیقی و واقعی انجام شود. این درست نیست که دولت به واسطه سهام تودرتو برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنان در صنعت خودرو دخالت کند، اما در مقابل ادعا را داشته باشد که هیچ مداخله‌ای در این صنعت ندارد.


این عضو کمیسیون اقتصادی یادآورشد: خصوصی‌سازی به این معناست صنایع بزرگ کشور توسط بخش خصوصی واقعی اداره و مدیریت شود؛ در این میان نقش دولت در امور این صنایع باید به عنوان یک عامل ناظر، تنظیم‌گر برنامه‌ریز خلاصه و تعریف شود.


وی در پاسخ به این سوال که پیگیری خصوصی‌سازی خودروسازان در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در حال حاضر این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح نبود و مباحث مرتبط با آن از طریق کمیسیون صنایع و معادن دنبال می‌شود.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: