bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران ظرفیت سازی در بدنه صادراتی کشور، ثبات محیط کسب و کار و رفع تحریم‎‌های اقتصادی را به عنوان ۳ ابزار لازم برای بهبود و توسعه صادرات ایران معرفی کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجتبی خسروتاج» رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ابزار‌های لازم برای توسعه صادرات ایران اظهار کرد: نخستین ابزار مورد نیاز برای افزایش صادرات، ایجاد ظرفیت سازی در بدنه صادراتی کشور است؛ به بیان ساده‌تر، این مولفه زمانی محقق می‌شود که ایران بتواند به شرکای تجاری و مشتریان خارجی خود، این اطمینان خاطر را بدهد که به صورت مستمر و تحت هر شرایطی این امکان را دارد، کالا‌های مورد نیاز آن را تامین کند.

۳ ابزار لازم برای توسعه صادرات ایران
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت بروز برخی نوسانات و اتفاقات در فرایند صادرات یک کالا را به عنوان عامل برهم زننده این مولفه برشمرد و گفت: در حال حاضر این امر در اکثر مواقع، نمود عینی خود را در مصادیق مختلفی همچون صادرات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، در برهه‌ای از زمان، صادرات برخی از محصولات کشاورزی به دلیل مواردی مثل تامین نیاز بازار داخل و یا وقایع فصلی ممنوع و پس از مدتی دوباره صادرات آن کالا از سر گرفته شد؛ مسئله‌ای که در نهایت منجر به عدم اطمینان مشتریان خارجی می‌شود.


وی سرمایه‌گذاری جدی در حوزه تجارت خارجی را به عنوان عاملی مهم برای ایجاد ظرفیت سازی در صادرات کشور بیان کرد و توضیح داد: تا زمانی که این مولفه محقق نشود نمی‌توان انتظار توسعه صادرات غیر نفتی و به دنبال آن رشد درآمد‌های ارزی حاصل از این محل را در ذهن داشت.


این کارشناس اقتصاد‌ی همچنین خام فروشی برخی محصولات به ویژه کالا‌های معدنی را به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف صادرات کشور دانست.


خسروتاج ثبات محیط کسب و کار و به دنبال آن عدم بروز نوسان در نرخ ارز را به عنوان دومین ابزار مورد نیاز برای توسعه صادرات ایران برشمرد و گفت: تغییرات دائمی قیمت ارز در طول چند سال اخیر این نگرانی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد که در صورت ارسال کالا به بازار‌های خارجی، آیا می‌تواند برای دفعه بعد همان محصول را با همان قیمت قبل صادر کند یا اینکه باید هزینه بیشتری صرف صادرات کند.


رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در پایان رفع تحریم‌های اقتصادی و تجارت بدون دغدغه فعالان اقتصادی ایرانی در بازار‌هایی بین المللی را به عنوان سومین ابزار موثر در بهبود صادرات کشور توصیف کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: