bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
یک نماینده مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از حذف اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه صنایع در برنامه هفتم توسعه، گفت: انجام این کار فقط به تشویق صادرات محصولات خام و کاهش سطح تولید محصولات با ارزش افزوده منجر می‌شود.

حسن پور

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «شهباز حسن پور» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه صنایع و همچنین حذف آن از برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و همچنین صنایع کشور، لازم است تمام هزینه‌های مربوط به پیشرفت و بهبود عملکرد صنایع از جمله هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مربوط به بهبود فرآیند‌ها و کیفیت محصولات مشمول اعتبار مالیاتی شوند. به این ترتیب، مجموعه‌ای کامل و جامع از مشوق‌های مالیاتی برای تحقیق و توسعه فراهم می‌شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: حذف اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به تشویق صادرات محصولات خام و کاهش سطح تولید محصولات با ارزش افزوده منجر می‌شود. دولت با تصور اینکه با حذف این مشوق‌های مالیاتی می‌تواند به درآمد بیشتر دست پیدا کند، مرتکب اشتباهی بزرگ در بخش مولد اقتصاد ایران خواهد شد.


وی تصریح کرد: تداوم این مشوق مالیاتی در بلندمدت موجب کاهش رشد اقتصادی خواهد شد و سرعت تحقیق و توسعه در همه صنایع ایران را کاهش می‌دهد؛ لذا با این تفاسیر، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بخش تولید نه تنها نباید از برنامه هفتم توسعه حذف شود، بلکه از آن در این برنامه باید به عنوان سیاستی توسعه محور در بخش صنعت یاد شده و به طور خاص مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی قرار بگیرد.


حسن‌پور خاطرنشان کرد: در طول چند دهه گذشته، اقتصاد ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داشته و به خاطر این موضوع به یک کشور وارد کننده کالا‌های نهایی و همچنین و صادرکننده مواد اولیه و محصولات خام صنعتی تبدیل شده است؛ لذا، اکنون این نیاز احساس می‌شود که برای جلوگیری از ادامه این وضعیت از ابزار‌های متنوع تشویقی از جمله اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای بهبود عملکرد صنایع بهره ببریم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: با حذف اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، صنایع ایران از یکی از اصلی منابع تأمین مالی برای تحقیق و توسعه خود بی‌نصیب خواهند شد؛ بنابراین این احتمال می‌رود که در پی این موضوع، سرمایه‌گذاری در بخش ورود فناوری به صنایع رو به کاهش پیدا کند.


وی در پایان گفت: حذف این مشوق مالیاتی قانون صنایع کشور را با مشکلاتی مانند کاهش سودآوری و افزایش هزینه‌ها روبرو می‌کند. به طور کلی، حذف اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه صنایع می‌تواند برای صنایعی که به پشتوانه این قانون در راستای تحقیق و توسعه فعال شده‌اند، مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد آن‌ها شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: