bazarnews

کد خبر: ۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
چهره شاخص جمهوری خواه سنا:
باب کوکر گفت آمریکا برجام را پاره نخواهد کرد و به جای آن، بر اجرای سفت و سخت آن تمرکز خواهیم نمود.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز و به نقل از گاردین عضو جمهوری خواه کمیسیون روابط خارجه سنا در روز جمعه گفت که دولت ترامپ نباید توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند بلکه باید بر اجرای کامل قرارداد تمرکز داشته باشد.

سناتور باب کورکر به خبرنگاری در روز جمعه گفت: علیرغم تمام اشکالاتی که این توافق دارد اما در سال‌های آینده هیچ اتفاق بدی به دلیل قراردادی که با ایران بسته شده نخواهد افتاد.

ترامپ در توئیت‌ها و کمپین تبلیغاتی خود بارها به توافق با ایران حمله کرده و گفته که یکی ازاین توافق یکی از اشتباهات سیاست خارجی اوباما بوده و نتیجه آن قدرت گرفتن ایران است.

هفته گذشته ترامپ توافق ایران را "یک قرارداد وحشتناک" بیان کرده و گفته است که " این شروع یک پایان است"

اگرچه نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو همواره بیان داشته که توافقی که  با ایران در جولای 2014 بسته شده یک خیانت است اما  یک مقام رسمی اسرائیل به طور خصوصی به گاردین گفته است که لغو قریب الوقوع توافق توسط آمریکا می تواند شرایط بی ثباتی را ایجاد کند و اولویت اسرائیل نیست.

کورکر یکی از افراد شناخته شده و شخصیت‌های اصلی حزب جمهوری خواه در روز جمعه گفت: از دیدگاه من قرارداد ایران بسیار ناقص بود. به خوبی مذاکرات آن انجام نشده و اهرم بسیار خوبی به طرف مقابل داده است.

وی ادامه می‌دهد: اما در اینجا باید تصمیمی بگیرید. می‌توانید آن را  پاره کنید و بحرانی را به وسیله آن تولید کنید یا اینکه بفهمید ما در دنیا با چالش‌های بسیار زیاد دیگری مواجه هستیم که باید آنها را اداره کنیم.

کورکر اضافه می‌کند: کار دیگری که می توانید بکنید این است که مطمئن شوید که به خوبی اجرایی می‌شود. 

در روز جمعه این سناتور جمهوری خواه اشاره کرد که ایرانی‌ها  تخلفاتی نسبت به  پیمان برجام داشته‌اند. همانند افزایش اندک حجم آب سنگین بالاتر ازمقدار توافق شده و تست موشکی که اگرچه در قرار داد نیامده اما قطعنامه سازمان ملل را نقض می‌کند. قراردادی که گفته بود آنها باید به مدت هشت سال از آزمایش موشک بالستیک خودداری کنند.

کورکر می‌گوید دولت جدید باید نسبت به این چنین اقداماتی عکس‌العمل منفی نشان دهد و ادامه می‌دهد: اگر به مرور زمان ایران بخواهد این قرارداد را نقض کند و سازمان ملل هم نشان دهد که در اجرای آن سست است آنگاه اینها همگی دلیلی است تا آمریکا دیگر قسمتی از این توافق نباشد. اما پاره کردن بلافاصله آن اتفاق نخواهد افتاد و به جای آن بر اجرای سفت و سخت آن تمرکز خواهیم کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: