bazarnews

کد خبر: ۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با بازار نیوز؛
معاون سابق نظارتی بانک مرکزی با استقبال از خرید و فروش ارز آزاد در بانک‌ها گفت: مردم برای خرید ارز دیگر سراغ دلال ها و سفته بازها نمی روند و این باعث تثبیت بازار ارز و در نتیجه قدرت بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی و ارزی و در نتیجه کاهش نوسانات می شود.

خرید و فروش ارز آزاد دربانک مانع جولان دلالان می‌شود/ مقدمات تک نرخی شدن ارز مهیا شدبازار نیوز - با ابلاغ دستورالعمل بانکها به شعب، خرید و فروش ارز آزاد در بانک‌ها رسما آغاز شد و بانک مرکزی طی بخشنامه ای بار تأمین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را از دوش بازار آزاد برداشت و به شعب بانک‌ها محول کرد تا با این شرایط نرخ‌ها را مدیریت کند.

اکنون کار به صورت رسمی آغاز شده و بانک‌ها یکی پس از دیگری شرایط معاملات ارزی را اعلام می‌کنند و باید دید آیا این طرح تاثیری در بازار ثبات بازار آزاد و در نتیجه کم رنگ شدن نقش دلال ها و سفته بازا ها دارد؟ که در این راستا ابراهیم درویشی، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: خرید و فروش آزاد ارز باید در بانک ها انجام شود، در واقع سیاست بانک مرکزی این است که این کار در بانک ها صورت بگیرد و قطعا مشکلی هم ایجاد نخواهد شد.

درویشی اضافه کرد: باید به سمت تک نرخی شدن پیش رفت و قطعا خرید و فروش ارز در شعب بانک ها هم مقدمه تک نرخی شدن است و با این شرایط نرخ ارز به ثبات هم نزدیک تر می شود.

وی تصریح کرد: برای انجام هرکاری باید مقدمه چینی کرد پس برای تک نرخی کردن ارز هم بانک طبق برنامه و خرید و فروش رسمی ارز را به بانک ها بخشنامه کرده تا با آرامش بیشتری به سمت تک نرخی شدن پیش برود. البته این مهم در طولانی مدت اتفاق می افتد اما بانک مرکزی به عنوان یک سیاست گذار سیاست هایش را به خوبی اعمال می کند و به سمت ثبات پیش می رود.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با این طرح سفته بازی هم از بین می رود و معاملات بازار ارز شفاف تر می شود، تصریح کرد: تا زمانی که فروش ارز از طرف بانک ها صورت می گیرد، صرافی ها هم در قیمت ارز دخل و تصرف ندارند و فروش ارز در شرایط مساوی صورت می گیرد. بنابراین سفته بازی و حضور دلال ها هم در این برهه از بین می رود. البته صرافی و بانک ها وظایف جدایی دارند و در زمان تحریم صرافی ها جور بانک ها را کشیدند چرا که از کانال بانک ها امکان مبادلات پولی و حواله ای صورت نمی گرفت اما در حال حاضر با وجود آرامشی که در بازار حکم فرما است مردم با آسودگی خاطر بیشتری در بانک ها ارز مورد نیاز را خریدداری می کنند، ضمن اینکه با آرامش بازار، حواله ارز هم در بانک ها با ضریب اطمینان بیشتری صورت می گیرد.

درویشی در پایان در خصوص کم رنگ تر شدن نقش دلال ها هم گفت: زمانی سکه حباب داشت و دلال ها در این راه جولان می زدند و با خرید و فروش سکه نوساناتی را در قیمت بازار ایجاد کرده بودند اما امروز که حباب سکه ترکید دیگر دلال ها نمی توانند دست به چنین کاری بزنند، چرا که با کمتر شدن فاصله بین عرضه و تقاضا حضور دلال ها هم کم رنگ تر می شوند و این استارت خوبی برای نزدیک تر شدن به تک نرخی شدن نرخ ارز است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: