bazarnews

کد خبر: ۱۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
ابراهیم جمیلی، عضو اتاق بازرگانی در مصاحبه بازارنیوز:
در زمان تحریم‌ها یکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان عدم امکان استفاده از اسناد اعتباری بود. ولی حال با توجه به لغو تحریم‌ها و خبر بانک مرکزی در زمینه گشایش اعتبار اسنادی به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز، مرسوم‌ترین روش دادوستد با کشورهای خارجی برای تولیدکنندگان، اعتبارات اسنادی‌اند و این بانک‌ها هستند که چنین ارتباطی را گشایش می‌کنند. در دوران تحریم‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که واردکنندگان و تولیدکنندگان درون کشور با آن مواجه بودند عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی یا همان LC بود. در آن زمان در شرایطی که بانک‌های ما حاضر به باز کردن ال سی بودند بانک‌های خارجی آن را نمی‌پذیرفتند چرا که امکان ارتباط با بانک‌های ایران برای آن‌ها وجود نداشت. 

بعد از برجام و لغو تحریم‌ها گشایش بسیار خوبی درزمینهٔ اعتبارات اسنادی ایجاد شد و تولید‌کنندگان برای واردات مواد اولیه توانستند تا حدی احساس آرامش کنند. اما حال بانک مرکزی خبر بسیار خوبی را به جامعه تولیدکنندگان داده است.  بانک مرکزی ماده ده ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با ضوابط گشایش اعتبار اسنادی مدت‌دار حداکثر معادل 50 میلیون دلار صرفاً برای هر واحد تولیدی موجود، بابت واردات کالا به سرزمین اصلی به‌منظور تکمیل و تجهیز خطوط تولید تا سقف سه سال با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی را به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد.

در بند ده ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور آمده است : استفاده از اعتبارات یوزانس حداکثر به مبلغ ۵۰ میلیون دلار در هر مورد برای واردات، تکمیل و تجهیز خطوط تولید واحدهای اقتصادی موجود تا سقف سه سال (درصورتی‌که به تشخیص بانک توجیه مالی  داشته باشد) مجاز است.

بر این مورد خبرنگار بازارنیوز با ابراهیم جمیلی یکی از اعضای اتاق بازگانی صحبت‌ کرده است تا نظر وی را در این مورد جویا شود. وی این ابلاغیه را بسیار نویدبخش خواند و ادامه داد: این فرصت بسیار عالی است برای تولیدکنندگان که بتوانند از یوزانس استفاده کنند. چون تعدادی از فروشندگان هستند که با توجه به شرایطی که خریدار دارد بخواهند از یوزانس استفاده کنند. 
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه بانک‌های ایران این را نمی‌پذیرفت، اگر بانک‌های ایران هم بپذیرند و بانک مرکزی هم قبول کند آنگاه این حرکت بسیار می‌تواند در طرح‌های بازسازی کارخانه‌های و طرح‌های توسعه مفید واقع شود. 

وقتی ال سی باز می‌شود متعهد بانک است و به دلیل شرایط تحریم بانک‌ها نمی‌پذیرفتند که اعتبارات اسنادی برای واردکنندگان باز کنند. ولی حال اگر بانک‌ها این را پذیرفته باشند نشان می‌دهد که گشایشی در زمینه ارتباط بانکی رخ داده و خبر خوبی برای تولید است.
ابراهیم جلیلی می‌گوید در گذشته اعتبارات اسنادی بسیار رایج  بود ادامه می‌دهد: در صنایع پتروشیمی و صنایع فولاد این موضوع سابقه دیرینه‌ای دارد و قبل از تحریم‌ها بسیار در کشور رایج بود. برای شرکت‌هایی که خریدار هستند موجب می‌شود به‌راحتی به کالاهای موردنیاز خود دسترسی داشته باشند و برای فروشندگان هم سبب می‌شود رونقی در کارشان ایجاد شود. 

وی درباره شرایط بانکی بعد از تحریم‌ها می‌گوید: وضعیت بانکی نسبت به قبل بهتر شده ولی هنوز همه مشکلات به‌طور کامل رفع نشده است. به‌عنوان‌مثال در همین بخش گشایش اعتبارات، حواله ارز و جابه‌جایی پول همچنان با مشکلاتی موجه هستیم ولی انتظار داریم آن‌ها نیز در آینده حل شوند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: