bazarnews

کد خبر: ۳۰۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله:
قرار دادن نیروکار ارزان راهکار جدید دولت برای افزایش بهره وری بنگاه ها و حمایت از کارفرمایان؛ چه کسی باید با وجود هزینه های فعلی زندگی تاوان پس دهد؟ دولت یا مردم؟
بازار نیوز- این روزها زیاد می شنویم که درآمد بنگاه ها کفاف هزینه ها را نمی دهد و تعطیل می شوند و این تعطیلی پایان ماجرا نیست.

 بنگاه تعطیل، نیروی کار بیکار، هزینه های سرسام آور زندگی روزمره و دلسوزی مسئولین برای رونق بنگاه و کاهش نرخ بیکاری! و اما راهکار، قرار دادن نیروی ارزان قیمت در اختیار کارفرما!

سوال اینجاست آیا نیروی کار ارزان تر از وضع فعلی هم وجود دارد؟ در شرایطی که درآمدها کفاف هزینه های جاری زندگی را نمی دهد و کارگران برای تامین مایحتاج زندگی به هر دری می زنند تا با شغل دوم مرهمی بر زخم های زندگی بزنند چگونه می توان هزینه نیرو کار را کاهش داد؟

اصلا مگر همه هزینه های بنگاه ها کنترل شده و دقیق می باشد جز 812 هزار تومان حقوق کارگران که با همه مزایا بیشتر از 1.3 میلیون تومان نمی شود!

دولت در شرایطی به یاد حقوق اندک کارگران افتاده است و این شعار را سر می دهند که برای افزایش بهره وری کاهش حقوق نیرو کار را در دستو رکار دارند در صورتی که حقوق فعلی کفاف مخارج کارگران را نمی دهد و به شغل دوم روی می آورند که در بهره وری تاثیر گذار است.

بهره وری یک فرآیند است و در یک شاخص خلاصه نمی شود برای افزایش بهره وری باید بررسی کرد که آیا کارها درست انجام می شود؟ (کارایی)یا اصلا کارهای درست انجام می شود؟(اثربخشی) آن وقت می توان گفت بهره وری افزایش یافته یا کاهش نه اینکه فقط با کاهش حقوق نیرو کار بخواهیم به بهره وری برسیم.  

 به جای اینکه دولت حقوق و پاداش چند صد میلیونی مدیران را تعدیل کند یا با حذف قوانین دست و پاگیر، تسهیل پروسه ها و بوروکراسی اداری و قرار دادن تکنولوژی های روز دنیا از تولید کنندگان حمایت کند بر حقوق کارگران چشم دوخت.

به جای اینکه دولت به فکر رفاه جامعه باشد، نیرو کار جوان باید تاوان پس بدهد زیرا این آواز سر داده می شود نیروکار جوان به دلیل فقدان مهارت کافی مستحق دریافت حقوق کمتر می باشد اما این سوال پرسیده نمی شود چرا در دانشگاه ها نظارت و آموزش صحیح صورت نمی گیرد تا خروجیش نیرو کار با مهارت پایین نباشد؟  

این مسئله باعث شده تا مقام معظم رهبری نیز اخیرا به این مسئله اشاره کرده و از دولت بخواهند سهم دستمزد کارگران در قیمت تمام شده تولید را افزایش دهد. پس از آن، وزیر کار نیز عنوان کرد این موضوع در دستور کار وزارت کار قرار گرفته و باید تدابیری اندیشیده شود تا سهم واقعی مزد از قیمت تمام شده محصولات نسبت به هزینه های سربار افزایش یابد.

از آنطرف هم باید گفت آیا وزارت کار که خود وظیفه حفظ و صیانت از قانون کار را دارد، می تواند مجری قانون شکنی شود؟

واقعا چه کسی باید پاسخگو باشد و از حق و حقوق کارگران دفاع کند؟ اصلا آیا دولت بررسی کرده که سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید چقدر است که حالا به دنبال کاهش آن هم می رود؟ آیا می دانید در کشورهای پیشرفته و صنعتی سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا چقدر است؟

کارگران این قشر زحمت کش بدون هیچ چشم داشتی برای تامین مخارج زندگی تن به سخت ترین کارها با کمترین دستمزد می دهند واقعا ناعادلانه است که از حداقل حقوقشان محروم شوند.

بجای پاک کردن صورت مساله برای افزایش رفاه جامعه و کاهش هزینه ها باید زیرساخت ها بهبود یابد تا به افزایش بهره وری برسیم نه با کاهش دستمزد نیرو کار.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
طبقه کارگر همیشه مظلوم بوده است و هنوز هم مظلوم است. کاش کسی به فکر این قشر زحمت کش بود.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
اصلا نمیشه این دولت رو درک کرد. واقعا انگار از اول آقا زاده و پولدار بودن و نمیفهمن بی پولی یعنی چی؟ نمیفهمن وقتی دست خالی بری خونه یعنی چی؟ اون ادمی که این حرف رو زده باید به سلابه کشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
امیدوارم کسایی که اینجوری فکر میکنن طعم بی پولی رو بچشن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: