bazarnews

کد خبر: ۳۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
تظاهرکنندگان عراقی نزدیک تاسیسات نفتی جنوب این کشور، با ماموران امنیتی درگیر شدند.
بازارینوز- صدها تظاهرکننده معترض که روز یکشنبه (١٧ مرداد ماه) تلاش می کردند جاده منتهی به میدانهای نفتی را ‌در استان جنوبی زبیر نزدیک بندر اصلی بصره عراق در ٤٥٠ کیلومتری جنوب شرقی بغداد پایتخت مسدود کنند، با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند.

 ماموران پلیس ده ها تظاهرکننده را در پی این حادثه دستگیر کردند که در آن تظاهرکنندگان یا نیروهای امنیتی زخمی نشدند.

هدف تظاهرکنندگان از تلاش برای مسدود کردن مسیر دسترسی به میدان های نفتی این منطقه، تاکید برای اجرای خواسته هایشان برای یافتن شغل در بخش نفت بود که ستون فقرات اقتصاد این کشور نفت خیز عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود.

صادرات میدان های نفت جنوب عراق که چهارمین کشور عمده تولید کننده نفت جهان به شمار می رود و پنجمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، در ماه گذشته (ژوییه) از سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه، فراتر رفت.

تظاهرکنندگان شعار می دادند که نفت زبیر توسط سارقان دزدیده می شود و این نفت ماست و ما در آن حق و حقوقی داریم.

به گفته احمد حسن التمیمی تظاهرکننده که از پنج سال پیش که در رشته مهندسی رایانه فارغ التحصیل شده، بی کار است، بیشتر جوانان زبیر فاقد شغل هستند و شرکت های نفتی حتی در هنگام استخدام، از سایر استان ها نیرو استخدام می کنند. هیچکس به این منطقه اهمیت نمی دهد، زیرا ما به هیچ حزبی وابسته نیستیم و هیچ رابطه ای نداریم.

منطقه بصره به رغم ثروت عظیم نفتی خود، دچار خدمات رسانی ضعیف همگانی است، به گونه ای که در تابستان گذشته به علت کمبود برق و آب آشامیدنی، مرکز جنبش اعتراضی گسترده مردم عراق علیه دولت مرکزی بود.
فرانس پرس
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: