bazarnews

کد خبر: ۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت؛
خودروسازان سودهای حاصل خود را در صنعت خودروسازی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه این پول ها وارد بخش هایی همچون مسکن، بانک و یا بورس می شود.
علت ورود سرمایه گذاری نکردن خودروسازان در صنعت خودرو چیست؟/ حاشیه سود خودروسازان ایرانی سه برابر خودرو سازان جهان!روح الله طالبی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: سود اغلب فروش ها در حوزه خودرو نصیب خودروسازان می شود و آنها این مبالغ را بجای اینکه در زیر ساخت همین صنعت مورد استفاده قرار دهند آن را در بانک، بورس، مسکن و بخش های دیگر سرمایه گذاری می کنند.

وی افزود: همین عوامل موجب می شود که صنعت خودرو سازی ایران آسیب دیده و به جای افزایش با کاهش کیفیت مواجه شوند جالب این است که همچنان بدون ارتقا کیفیت افزایش قیمت رخ می دهد که این موضوع موجب نارضایتی مصرف کنندگان می شود.

طالبی حمایت دولت و تغییر تعرفه ها را از جمله مواردی دانست که موجب سودهی بیشتر این حوزه برای فعالان آن می شود و اظهار داشت: اگر دولت هم در قیمت گذاری ها دخالت نکند باز هم حاشیه سود این حوزه بیش از 30 درصد تولید یک محصول خواهد بود.

وی تاکید کرد: میزان سود حاشیه ای که در دنیا برای خودروسازها در نظر گرفته شده زیر 10 درصد است که جهت به دست آوردن آن هزینه صرف شده را به اضافه برآورد استهلاک سرمایه های اولیه کرده و این هزینه ها را از میزان فروش کم می کنند و بعد از تقسیم بر مبلغ اولیه حاشیه سودی که شرکتی می توان از یک محصول کسب کند را مشخص می کنند.

تا زمانی که مدیریت های مقطعی وجود دارد کارهای بنیادی انجام نخواهد شد
طالبی تصریح کرد: در حال حاضر به علت اینکه ما در کشور مدیریت مقطعی را اجرا می کنیم و دچار عدم ثبات مدیران هستیم؛ هر فردی که این سمت را به عهده می گیرد سعی دارد با توجه به رویکردهای دو یا چهار ساله ای که در دست دارد قصد دارد به نحوی سود شرکت را افزایش دهد تا در پایان مدیریت علاوه بر سود مالی بیشترین راندمان را از خود نشان دهد.

وی افزود: در مدیریت های مقطعی هیچگاه کارهای بنیادی انجام نمی شود زیرا شرکت های صنعتی برای اینکه بتوانند به سود آوری برسند باید در یک دهه یک مدیر داشته باشند تا شرایط لازم همچون زیر بنا، تقویت خطوط تولید و افزایش کیفیت محصول را در آنها ایجاد کرده و سودآوری کند.

وی در خصوص طراحی کالاهای جدید توسط یک شرکت خودروساز داخلی عنوان کرد: طراحی یک پلت فرم جدید در صنعت خودروسازی علاوه بر هزینه بالا نیازمند صرف زمان طولانی است بنابراین بسیاری از مدیران ریسک سرمایه گذاری در این بخش را انجام نمی دهند زیرا با طراحی یک پلت فرم جدید جهت رسیدن به سود چند سال زمان نیاز است.

طالبی اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل عدم تزریق سرمایه شخصی به صنعت خودرو سازی چرخه اقتصادی نا مطلوب موجود در کشور است که موجب ترغیب سرمایه گذاری صنعتگران در بخش های نا مرتبط می شود.

چگونه خودرو از کالای سرمایه ای به مصرفی تبدیل شد؟ 
وی سرمایه ای بودن مسکن را یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلات اقتصاد داخلی ایران دانست و گفت: خودرو نیز در دو دهه گذشته در رده کالاهای سرمایه ای قرار گرفته بود؛ اما با افزایش تعداد خودروسازان و حتی حضور خودروهای چینی که رقابت ایجاد کرده اند این محصول از کالای سرمایه به کالای مصرفی تبدیل شده است.

طالبی افزود: وجود مشکلات مربوط به کالاهای مصرفی در اقتصاد موجب سرمایه گذاری نکردن در زیر ساخت های مربوط به خودرو می شود که نهایتا باعث روانه شدن محصولاتی بی کیفیت به بازار می شود و در این حوزه بخاطر نبود نقدینگی و ثبات مدیرت برنامه ریزی دقیق هم وجود ندارد به طوری که حتی در زمان شراکت با سایر کشورها نیز محصولات قدیمی آنها را تولید و در کشور توزیع می کنیم.

وی تاکید کرد: خودروسازی های  روز دنیا  بیشتر سود خود را از صادرات کسب می کنند و در حال حاضر نیز اگر صنعت خودروسازی ایران توانسته تا کنون پا برجا بماند به علت انحصاری کردن بازار و افزایش تعرفه های مربوط به واردات خودرو بوده؛ در غیر این صورت و بدون انجام چنین کارهایی تا کنون خودروسازی های داخلی ورشکسته شده بودند.

طالبی افزود: علاوه بر این سازمان های مربوطه همچون استاندارد و محیط زیست مجوز ساخت خودروهایی که در دنیا ساخته نمی شود را به صنعتگران داخلی داده  و مشتریان نیز به علت قیمت بالای خودرو در کشور مجبور به خرید محصولات ارزان اما بی کیفیت هستند که سود مدنظر تولیدکننده نیز از این طریق تامین می شود.


توجه به حضور در بازارهای بکر توسط خودروسازان نمایشی است
طالبی گفت: خودروسازان روز دنیا به افزایش سرمایه و تصرف بازارهای بکر جهت فروش محصولات خود می پردازند تا با انجام آنها علاوه بر دریافت سود ورود ارز به مرزهای کشور را نیز افزایش دهند اما متاسفانه خودروسازان ایرانی به این امر بی توجه بوده و یا اگر توجهی هم داشته باشند بیشتر حالت نمایشی دارد.

وی اظهار داشت: در صنعت خودرو سازی ایران به کیفیت، طراحی مدل های متنوع، نو آوری، ایجاد شرکت هایی که به صورت مشترک با دانشگاه ها فعالیت کنند اهمیت داده نمی شود به همین دلیل هم با وجود گذشت این همه سال از سابقه تولید خودرو ما موفق به راه اندازی تنها خط تولیدی برای ساخت اتاق خودرو شده ایم.

طالبی عنوان کرد: خودروسازان بجای ارتقا کیفیت محصول، دیزاین، توسعه کارهای زیر بنایی، استفاده از نیروهای داخلی و تحقیقات دانشگاهی به سرمایه گذاری در بخش های کاذب روی آورده اند، زیرا این بخش ها سودآوری بالاتری دارد و برای یک مدیر مقطعی بهترین و پسندیده ترین کار محسوب می شود؛ اما اگر مدیریت ها را کلان کنیم، سود یک شرکت را به سمت سودهای واقعی حرکت دهیم و یک برنامه ریزی بلند مدت در اختیار خودرو سازان قرار دهیم دیگر جذب سایر بازارها نمی شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم محصولی با کیفیت بالا تولید کنیم و صادرات آن را نیز داشته باشیم باید با جدیت بیشتری به این حوزه گام برداریم و سودهای حاصل از آن را در خود صنعت سرمایه گذاری کنیم.

طالبی کشورهای همسایه را بهترین گزینه برای شروع صادرات دانست و تصریح کرد: به علت سودی که نصیب آنها خواهد شد از محصولات و تولیدات ایرانی در حوزه خودرو استقبال می کنند.

وی در خصوص راهکار ورود سود به سرمایه گذاری در صنعت خودرو سازی تاکید کرد: باید صنعت خودروسازی به بخش خصوص واگذار، تعرفه های خودرو کاهش، اختیارات لازم به خودروسازان جهت انتخاب محصول، قطعه ساز و فروش تولیدات قرار داده شود و همچنین چرخه اقتصاد داخلی را نیز مطلوب کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: