bazarnews

کد خبر: ۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
در حالی نوع دیگری از کارت‌های اعتباری خرید از اول مهرماه ارایه می‌شود که در طرح قبلی، فقط یک درصد از ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح از سوی دارندگان این کارت‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
بازار نیوز -  دور جدید واگذاری کارت‌های خرید اعتباری کالا به مردم از ابتدای مهرماه در حالی آغاز می‌شود که به گفته دست اندرکاران، طرحهای مشابهی که پیش از این به اجرا درآمده، بدلیل فقدان مکانیزم های درست اجرایی، با استقبال سرد مردم و تولیدکنندگان داخلی مواجه شد.  

بنابر اعلام بانک مرکزی، قرار است از مهر ماه کارتهای اعتباری جدیدی عرضه شود که مردم به تناسب  تضامینی که برای بازپرداخت آن ارایه می‌دهند، می‌توانند از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان شارژ در این کارتها بهره‌مند شده و اقدام به خرید کالاهای بادوام و سرمایه‌ای و مصرفی و همچنین خدمات کنند.

 دولت مدتی پیش هم کارت‌های اعتباری با سقف ۱۰ میلیون تومان را برای خرید کالاهای ایرانی به کارمندان دولت، بخشی از بازنشستگان و فرهنگیان اختصاص داده بود تا در شرایط کنونی که بازار درگیر رکود اقتصادی است و خرید و فروش کالاها کاهش پیدا کرده، علاوه بر کمک به توان خرید خانوارها، رونق را برای حوزه تولید به ارمغان آورد.

بنا به گفته مسئولان بانک مرکزی، اعطای کارت خرید اعتباری کالا تا سقف ۱۰ میلیون تومان که در فاز اول به کارمندان وزارت آموزش و پرورش و بازنشسته‌ها ارایه شد، تا پایان سال ادامه خواهد یافت اما در این طرح، مشمولان تنها می‌توانستند به خرید کالا بپردازند، اما اکنون ارایه کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیونی خرید کالا و خدمات که از ابتدای مهرماه اجرایی خواهد شد، خرید خدمات را هم شامل می‌شود و در سه سطح ده میلیون تومانی، ۳۰ میلیون تومانی و حداکثر ۵۰ میلیون تومانی ارایه می‌شود.

 اما نکته حائز اهمیت این است که جامعه هدف چه میزان از این کارت‌های اعتباری استقبال کرده و می‌کند.

 در طرح قبلی این کارت‌های اعتباری، مبلغ ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که تاکنون تنها از یک درصد این مبلغ استفاده شده است و در واقع دارندگان و واجدین شرایط این کارت، استقبال چندانی از آن نکردند.

کارت‌های اعتباری در اجرا موفق نبود
در این خصوص محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه این اتحادیه در حال ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بیان مشکلات این طرح است، گفت: کارت‌های اعتباری برای حمایت از تولید داخل و کالاهایی که در کارخانه‌ها مانده بود، به اجرا رسید و به اعتقاد تولیدکنندگان طرح خوبی بود که در اجرا با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه الان ۴ گروه به گروه قبلی اضافه شده تا کارت‌های اعتباری مشمولیت بیشتری پیدا کند، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که با این کارت‌های اعتباری جدید هم اتفاقی نمی‌افتد چرا که اگر قرار بود این کارت‌ها تاثیری داشته باشند باید در دوره‌های گذشته هم این تاثیر را می‌گذاشتند.

طحان‌پور با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که اطلاعات درستی به مدیران بانک مرکزی و وزارت صنعت نمی‌رسد، افزود: ما راهکارهایی پیش بینی و آن را  طی مکاتباتی به دولت اعلام کردیم چرا که این طرح موفق نبود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: در زمانی که قرار بود کارت‌های اعتباری وارد بازار شود، رکود بیشتری بر بازار تولیدکنندگان و فروشندگان حاکم شد و همه منتظر تاثیرات این کارت ها در بازار  بودند اما در عمل اتفاقی نیافتاد و در اجرا با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه اغلب شرکت‌هایی که در این لیست قرار داشتند نمایندگی فروش ندارند و دارنده کارت ملزم شده بود که از نمایندگی‌ها خرید کند، اظهار داشت: بنابراین کالاها در واحدهای صنفی فروش نرفتند و شرکت‌های تولیدکننده هم از این امر راضی نیستند چرا که کالای زیادی به فروش نرسید.

طحان‌ پور با اشاره به اینکه در این طرح شاید فقط دو برند موفق بودند که آنها هم نمایشگاه خودشان را داشتند، گفت: از ۴۲۰۰ میلیارد تومان فقط یک درصد خرید کردند و بخش زیادی از متقاضیان و واجدین شرایط اصلا برای دریافت کارت‌ها به بانک مراجعه نکردند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اعلام اینکه یکسری از  آنها کارت را دریافت کردند اما برای خرید نیامدند، اظهار داشت: تعداد زیادی از تولیدکنندگان که کالاهای خوبی هم تولید می کنند نمایشگاه اختصاصی ندارند، بنابراین باید امکانات خرید با این کارت‌ها در واحدهای صنفی هم فراهم شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه پول‌هایی که از این کارت‌های اعتباری به حساب تولیدکننده واریز می‌شود با تاخیر انجام شده و این برای تولیدکننده شرایط مناسبی نیست.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه کارت‌های اعتباری طراحی شده بسیار شرایط خوبی را داشت اما این مشکلات در اجرا، این طرح را موفق نکرد.

طحان‌پور با تاکید بر اینکه دارنده کارت باید بتواند بطور مستقیم از واحدهای صنفی خرید کند، اظهار داشت: در تلاشیم که این مشکلات را منعکس کنیم تا با استفاده از این طرح، فروش کالاهای ایرانی رونق پیدا کند.
مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: