bazarnews

کد خبر: ۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
نماینده مردم زنجان در مجلس در نخستین حراج آثار خط ایرانی اسلامی:
نخستین حراج تخصصی آثار خط و خوشنویسی هنرهای ایرانی و اسلامی با عنوان "حراج باران" روزهای چهارشنبه، چنجشنبه و جمعه در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شد.
به گزارش بازار نیوز  این حراج به صورت تخصصی با محوریت آثار خط ایرانی و اسلامی برگزار شد. در این نمایشگاه طی دو روز نخست افتتاحیه و نمایش آثار و روز نهایی "جمعه 8 مهرماه" مراسم "چکش زنی" روی آثار با حضور متقاضیان، گالری دارها و فعالان عرصه خوشنویسی و هنرهای تجسمی برگزار شد.
 
"حراجِ باران" از سوی نگارخانه ترانه باران و با هدف حمایت مادی و معنوی از خوش نویس ها و نیز توسعه و ترویج هنرهای ایرانی، اسلامی در حالی برگزار شد که بیش از 60 اثر ارزشمند در آن به حراج گذاشته شد.
 
بر اساس این گزارش در این رویداد که مشابه آن نیز پیش از این برگزار نشده است، آثاری از اساتیدی چون سید محمد احصایی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کوچک اصفهانی، کرمعلی شیرازی، علی تبریزی، غلامحسین امیرخانی، نصر الله افجه ای، میرزا حسن خوانساری، احمد پیله چی و چندین و چند استاد برجسته قدمایی و معاصر به نمایش و حراج گذاشته شد.
 
در افتتاحیه این رویداد فرهنگی، هنری که یکی از شاخه های گردشگری هنری و جذب توریسم فرهنگی نیز محسوب می شود، علاوه بر  گالری داران خارجی از کشورهای عربی و اروپایی و نیز سفرای کشورهای اسلامی، دکتر "ملانوروزی" مدیر کل و "زارع" معاون هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، دکتر "سید مرتضی خاتمی" نماینده مردم زنجان و نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت درمان شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان عرصه هنر در این مراسم حضور داشتند.
 
نماینده مردم زنجان در مجلس: تاکنون نمایشگاهی با این همه آثار فاخر و ارزشمند ندیده بودم
در حین بازیدی از این نمایشگاه دکتر سید مرتضی خاتمی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری اولین نمایشگاه خط و خوشنویسی آن هم با این سبک گفت: بنده با اینکه علاقه مند به خط و خطاطی، نقاشی و تذهیب هستم اما تا کنون نمایشگاهی با این همه آثار فاخر و ارزشمند ندیده بودم.
 
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه آثار بسیار فاخری از اساتید به نام ایرانی خط با سبک های خط نستعلیق و نسخ شکسته در قرون مختلف و از زمان قاچار، صفویه تا تیموری و تا زمان معاصر وجود دارد. با دیدن این آثار نفیس و کم یاب دغدغه و نگرانی برای حفظ این مواریث و کسانی که این سبک ها را دنبال می کنند، دوچندان می شود و جای تاسف دارد اگر نتوانیم جایگاه این آثار ارزشمند را با درایت حفظ کنیم.
 
خاتمی تاکید کرد: در واقع تمام  کسانی که دغدغه هنر دارند در درجه اول متولی امر هنر و موارث  فرهنگی در کشور هستند باید به این آثار و بازارها عنایت خاصی داشته باشند و قدر این کارها را بیشتر بدانند. به هر حال برای بنده که کمترین  بهره را از هنر دارم ولی بیشتر طالب و مشتاق هستم. بسیار نمایشگاه جذابی بود و از اصحاب رسانه درخواست دارم که برای اشاعه این مهم بیشتر تلاش کنند.
 
برگزاری این نمایشگاهها ورود سرمایه و ارز را به همراه خواهد داشت
وی تاکید کرد: اگر ظرافت این آثار را به درستی در سطح جامعه نشان دهیم، گرایش هنردوستان و کسانی که در این زمینه استعداد دارند در جامعه بیشتر به این سمت جلب خواهد شد و گذشته پرافتخار ما را از نظر خلق آثار هنری به عمق جان های مردم می برد پس باید این افتخارات را حفظ و جلالت، عظمت و شکوه این هنر را به رخ جهانیان نشان دهیم.
 
وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاهها و ورود سرمایه و ارز به این حوزه افزود: به اعتقاد بنده، اگر قدر این موقعیت ها و داشته ها را بیشتر بدانیم خود به خود ارزش افزوده ای برای کشور نیز به همراه خواهیم داشت ضمن اینکه از منظر اقتصاد بسیاری از کشورها با و اندک بزاعت خود در هیمن زمینه های هنری توانستند پشتوانه های اقتصادی عظیمی برای کشورشان ایجاد کنند. قطعا اگر ارزان فروشی نکنیم این سرمایه ها برای ما پشتوانه بزرگی خواهند داشت.
 
هنرمند حاضر در گالری باران: اتفاقات مثبتی برای اولین بار در حوزه کار سنتی شکل می‌گیرد
در ادامه "رضا رینه ای" یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه که آثارش را به نمایش گذاشته بود با ابراز رضایت از برپایی از نمایشگاه ترانه باران گفت: تاکنون نمایشگاهی با این کیفیت در این حوزه برگزار نشده و با توجه به رویکردی که قیمت گذاری کرده و قرار است چکش بخورد،  خود به خود اتفاق مثبتی برای اولین بار در حوزه کار سنتی شکل می گیرد.  
 
وی اذعان داشت: این گام نخست، قطعا نوید بخش دومین و حتی سومین گام برای برپایی این حرکت مثبت در جهت توسعه، حفظ و حتی شناساندن آثار ایرانی به علاقه مندان و جامعه است و قطعا چشم انداز مثبتی هم به همراه خواهد داشت. اصولا قدم اول در هول دادن ماشین سخت است آن هم تا وقتی که اصطکاک چرخ ها کم باشد اما دومین و سومی خود به خود آسان می شود.
 
گالری باران کمک جدی جامعه هنر را می طلبد
ما خلا چنین برنامه ای را همیشه حس می کردیم اما باید قبول کنیم که گالری باران به تنهایی نمی تواند در این عرصه این خلع را پر کند. این حرکت سخت و سنگین رویکرد جدی جامعه هنر و متخصصین امر را می طلبد که امیدوارم در آینده شاهد برپایی بیشتر گالری ها در راستایی شناسایی هنر اصیل ایرانی در حوزه خط و خوشنویسی باشیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: