bazarnews

کد خبر: ۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
رسانه روسی:
رسانه روسی طی گزارشی پیرامون چالش ها عربستان گزارش داد: طرح های جدید برای اصلاحات نمی تواند مشکلات اقتصادی عربستان را حل کنند.
بازار نیوز - رسانه روسی روز پنجشنبه در گزارش خود افزود: با فرمان پادشاه عربستان سعودی ملک سلمان ابراهیم آل آصف که 20 سال وزیر دارایی بود، برکنار شد و محمد آل جدون رئیس بورس جای وی را گرفت.

در ادامه گزارش آمده است: پیشتر نیز علی النعیمی که 21 سال (از اوت 1995 تا ماه می 2016) وزیر نفت عربستان سعودی بود جای خود را به خالد الفالح داده بود.

وابستگی نفتی و آغاز کاهش بهای جهانی نفت از سال 2014 باعث شد، عربستان با تولید روزانه بیش از 10 میلیون بشکه، تحولات اقتصادی انجام دهد، یارانه ها، حقوق وزرا و کارمندان دولتی را کاهش دهد و از سوی دیگر، منابع سعودی اطلاع می دهند این کشور به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت در سال جاری با 87 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شده است. 

رسانه روسی نوشته است: سال 2015 نیز کسری بودجه عربستان به خاطر کاهش بهای نفت 100 میلیارد دلار بود. چنین سطحی از کسری برای کشورهای نفتی چون عربستان سعودی بی سابقه است. 

بر اساس اطلاعات رسمی، ذخیره ارزی عربستان در ماه اوت سال جاری نیز 562 میلیارد دلار کاهش داشته است در حالیکه پایان سال 2014 حدود 732 میلیارد دلار بود.

اسپوتنیک افزوده است: کاهش بهای جهانی نفت تا حدودی به دلیل رویکرد عربستان سعودی است. سیاست استفاده از نفت به عنوان اهرم سیاسی، نتیجه عکس برای ریاض داشت، زیرا همه چیز در این کشور به بهای این کالای راهبردی وابسته است.

وابستگی عربستان به بهای جهانی نفت و افت اخیر قیمتی آن، مقام های سعودی را مجبور کرد تا تصمیم هایی برای کاهش وابستگی به این طلای سیاه اتخاذ کنند و در این ارتباط محمد بن سلمان معاون ولیعهد طرح اصلاحات ملی را با هدف رهایی از وابستگی نفتی تا سال 2020 ارائه کرد.

اسپوتنیک نوشت: اوضاع کنونی نتیجه استفاده از نفت به عنوان اهرم برای نفوذ و تاثیر بر رقبا و کشورهای غیر وابسته است که نتیجه عکس داد و خشم مردم عربستان را برانگیخت. 

اعتراض های مردمی شبکه های اجتماعی را فراگرفته است. برای نمونه در توئیتر هشتگ اعتراض پدید آمده که بیشتر ساکنین معترض عضو شده اند. موج جدید اعتراض ها نشان داد بحران اقتصادی دراین کشور به پاشنه آشیل رژیم تبدیل شده است. 

رسانه روسی در پایان نوشته است: موج نارضایتی و طرح های جدید برای اصلاحات نمی تواند مشکلات اقتصادی عربستان را حل کنند. تصمیم های سال 2015 مقام های سعودی برای پادشاهی ملک سلمان بحران درون کشور را بیدار کرد و شکست سیاست ریاض در عرصه بین المللی را شکل داد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: