bazarnews

کد خبر: ۸۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:
طهماسب مظاهری: اگر نسبت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری و بازار پولی برای مخارج جاری کشور، نسبت متناسبی باشد می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور کمک کند.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز - سیدسهند شریف زاده؛ طهماسب مظاهری خورزنی، رییس اسبق بانک مرکزی ایران و وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت دوم سید محمد خاتمی، در گفتگو با برنامه اقتصادی اینترنتی عبدی مدیا در سال ۱۳۹۸، به بررسی ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: در دوران جنگ برای اینکه بتوانیم حداقل شرایط معیشتی مردم و پشتیبانی از جنگ را ایجاد کنیم، ناچار بودیم که اقتصاد را به سمت دولتی شدن پیش ببریم که چند نرخی شدن نرخ ارز هم از نشانه‌ای از اقتصاد دولتی است. اما در دوره سازندگی کمی این فضا تلطیف شد و با طرح تعدیل اقتصادی آقای هاشمی به کار‌های عمرانی بیشتر پرداخته شد و اقتصاد به سمت رقابتی شدن و حتی نرخ ارز به سمت تک نرخی شدن پیش رفت و در دولت آقای خاتمی تک نرخی شد.



معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه پیرامون موضوع ربا در شبکه بانکی گفت: در اندیشه اقتصادی امام ربا جایی نداشت و ربا را طبق نص صریح قرآن جنگ با خدا می‌دانستند. نظام بانکداری سنتی ما بر اساس چرخه وام و قرض بود که اگر چیزی به آن اضافه می‌شد جنبه ربوی پیدا می‌کرد. امام دستور بررسی دادند، پس از آن از طریق شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه شد که در آن جلسه بنده نماینده سازمان برنامه و بودجه بودم. بالاخره در طی این جلسات قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد و پیش بینی شد بعد از ۵ سال اصلاحیه‌ای به آن اضافه شود.



طهماسب مظاهری با اشاره به قانون بانکداری بدون ربا افزود: قانون بانکداری بدون ربا قانون کاملی است و اگر اجرا شود نظام بانکی ما کاملا بدون ربا خواهد بود، اما اکنون با توجه به شرایط روز نیاز به اصلاح دارد. اتفاقی که الان در بانک‌های ما می‌افتد با قانون بانکداری بدون ربا سازگار نیست و باید بانک‌ها به نقش وکالت مشتریان برگردند و بتوانند با مشارکت پول مردم در وجوه شرعی به آنان سود مشروع بدهند.



این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به بازار سرمایه در ایران خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از زمانی که قانون آن در مجلس اصلاح شد و جنبه امروزی به خودش گرفت رشد کرد. معمولا نظام پولی برای سرمایه در گردش استفاده می‌شود، اما بازار سرمایه برای سرمایه گذاری استفاده می‌شود. اگر نسبت بازار سرمایه و بازار پولی ما نسبت خوب و متناسبی باشد می‌تواند به چرخه اقتصاد کمک کند. مهم‌ترین اقدام بنده برای بازار سرمایه در دوران تصدی بر بانک مرکزی این بود که توانستیم فضای بورس و بازار سرمایه را حرفه‌ای و دیجیتال کنیم.
 
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: