bazarnews

کد خبر: ۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
بهره‌وری درواقع بدون اینکه اثر تورمی در اقتصاد داشته باشد می‌تواند افزایش رشد را تحت تأثیر قرار دهد و به سطح رفاه عمومی یا تمام شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی بهبود ببخشد.
بازار نیوز - علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور و دبیر و عضو هیئت مدیره کانون اسلامی سراسر کشور درخصوص رکود اقتصادی و رابطه آن با تورم به مجری برنامه استادنیوز گفت: رکود تقریباً یک معنای مترداف با رشد دارد و زمانی که رشد اقتصادی کُند یا به‌عبارتی صفر ‌شود این شرایط را رکود اقتصادی می‌نامند. رونق نیز زمانی معنا پیدا می‌کند که یک  اقتصاد از رشد اقتصادی فزاینده‌ای برخوردار باشد یا حداقل کاهش پیدا نکند، مثبت باشد و رکود نقطه مقابله آن است.

وی افزود: زمانی که رکود اتفاق می‌افتد اقتصاد کشور با پدیده‌های مختلفی از جمله کاهش تولید و تقاضا مواجهه می‌شود و خالص صادارت به‌عنوان یک شاخص در اقتصاد کلان می‌تواند به‌گونه‌ای که تولید داخلی تحت تأثیر رکود قرار گیرد به‌نفع واردات افزایش پیدا کند بنابراین خالص صادرات ما کاهش پیدا می‌کند. البته گاهی اوقات نیز به‌معنای رکود نیست و خالص صادرات ناشی از واردات کالای سرمایه‌ای یا واسطه‌ای است که به تولید می‌انجامد. در حالت کلی کاهش عمومی تقاضا و تولید در جامعه می‌تواند این پیام را بدهد که اقتصاد رونق دارد یا در شرایط رکود است.

حیدری افزود: آثاری که رکود بر اقتصاد می‌گذارد یقیناً در حوزه سرمایه‌گذاری، اشتغال و بیکاری، وضعیت خانوار، شرایط کلیه مصرف کننده‌ها و تولیدکننده‌ها حتی دولت نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند، پدیده‌ی مناسبی نیست اما تحت شرایطی ممکن است سیاست‌گذاران حوزه اقتصادی تصمیم بگیرند چنین اقدامی را انجام دهند. برای مثال دولت یازدهم وقتی با تورم حدود ۴۰ درصدی روبرو شد تصمیم گرفت سیاست ضد تورمی را محور کارش قرار دهد و شتاب تورم را با اهدافی کنترل کند حتی شعار دولت در سال ۱۳۹۳ این بود که نرخ تورم به ۲۵ درصد می‌رسد اما به ۱۵٫۶ درصد رسید که نشان از موفقیت دولت برای کنترل تورم است اما بحثی وجود دارد که چگونه این کنترل اتفاق افتاد.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور عنوان کرد: زمانی که در یک اقتصاد مازاد عرضه داشته باشیم و تقاضا کاستی پیدا کند طبیعتاً شتاب قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید البته در اقتصادهای توسعه یافته گاهی اوقات با کاهش قیمت نیز مواجهه می‌شود چراکه تولید از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند و به‌طور طبیعی قیمت تمام شده را کاهش می‌دهند اما آنچه در اقتصاد ما اتفاق افتاد بخشی از آن مربوط به کم‌شدن تقاضا بود.

وی در ادامه افزود: قسمتی از کاهش تقاضا به کم‌شدن توانایی‌های اقتصادی واحدهای تولیدی برمی‌گردد به‌عبارت دیگر به تولیدکنندگان بها داده نمی‌شود که تولید داشته باشد، ابزار مالیات می‌تواند یکی از این موارد باشد چراکه بخش قابل توجهی از نقدینگی بانک‌ها از طریق وصول مالیات کاهش پیدا می‌کند، از طرف دیگر نیز سطح تقاضای مصرفی کنترل، بازار با مازاد عرضه روبرو می‌شود و شتاب قیمت‌ها پایین می‌آید به این ترتیب می‌توان به موضوع کنترل تورم دسترسی پیدا کرد اما هزینه‌های زیادی دارد.

عضو هیئت مدیره کانون اسلامی سراسر کشور اضافه کرد: دولت در سال ۹۴-۹۳ به دلیل اینکه احساس کرد فقر در جامعه گسترش یافته است به توزیع سبد کالا از ناحیه سازمان‌های ذی‌ربط پرداخت که نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی منجر به فقیر شدن بخش قابل توجهی از خانواده‌های با درآمد کم یا فاقد درآمد خواهد شد، حداقل از طریق بخش غذایی پوشش داده شوند که تبعاتی برای جامعه به‌وجود ‌آورد.

وی اشاره کرد: معتقدم اگر برای کنترل تورم از ابزارهای دیگری همراه با پوشش سبد خانوار استفاده می‌کردیم شاید امروز شرایط متفاوت‌تری بر جامعه حاکم بود. متأسفانه با بهره‌وری بیگانه هستیم و علی‌رغم اینکه چند برنامه توسعه بخشی از رشد اقتصادی را به بهره‌وری پیوند زده‌اند، عملکرد‌ها نشان می‌دهد در این زمینه فعالیتی انجام نداده‌ایم.

محمد حیدری تصریح کرد: بهره‌وری درواقع بدون اینکه اثر تورمی در اقتصاد داشته باشد می‌تواند افزایش رشد را تحت تأثیر قرار دهد و به سطح رفاه عمومی یا تمام شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی بهبود ببخشد.

وی درپایان صحبت‌های خود تأکید داشت: بهره‌وری می‌تواند در بنگاه‌های اقتصادی و دولت نمود پیدا کند. به‌عبارت دیگر مجموعه دولت و فعالان بخش غیردولتی می‌توانند بهره‌وری را ایجاد کنند که یکی از بهترین راهکارهای کنترل یا کاهش تورم است و در رشد اقتصادی نیز تأثیر دارد.
استادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: