bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
پس از ماه‌ها حمایت دولت از تولیدکنندگان، در نهایت وزارت صمت تصمیم واردات ۲۰ درصدی لوازم خانگی در مقابل صادرات این محصولات را گرفت؛ البته این دستور تا حدودی با اما و اگر‌هایی مثل تداوم ممنوعیت واردات محصولات برند‌های ال جی و سامسونگ از سوی وزیر صمت رو به رو بوده و حال باید دید که با توجه به این دستور بازار لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.

بازگشت «بازار لوازم خانگی» به حالت کارخانه/ واردات مجدد جه تاثیری در بازار خواهد گذاشت؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، با ارسال نامه‌ای به «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای را ابلاغ کردند، مسئله‌ای که می‌توان آن را نقطه آغازی بر خروج صنعت لوازم خانگی ایران از انزوای دانست که برند‌های خارجی ایجاد کرده بودند.


حال پس از گذشت ماه‌ها، به نظر می‌رسد که ماه عسل تولیدکنندگان لوازم خانگی و وزارت صمت به پایان رسیده و تهدید چند هفته پیش معاون اول رئیس جمهور درباره واردات مجدد لوازم خانگی توسط وزیر صمت به مرحله اجرا درآمده است.


حال «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت قصد دارد پس از جدالی با تولیدکنندگان لوازم خانگی بر سر بازگشت قیمت لوازم خانگی داشته است، اقدام به واردات کنترل شده لوازم خانگی خارجی کند، البته با، اما و اگر‌های خودش.


وزیر صمت در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره واردات لوازم خانگی گفته بود که حمایت از تولید داخل با ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا جایی پیش رفت که رهبرانقلاب دستور ممنوعیت واردات محصولات خارجی از کُره را صادر کردند. اما بعد‌ها با گلایه از افزایش قیمت و ضعف کیفیت به تولید کنندگان توصیه کردند تا با نظر به خواسته‌های مردم پیش بروند.


او همچنین خاطر نشلان کرده بود که پس از این توصیه، مخبر معاون اول رئیس جمهور خطاب به تولید کنندگان لوازم خانگی گفته بود که در صورت افزایش نیافتن کیفیت لوازم خانگی داخلی، واردات اقلام مشابه آزاد خواهد شد، حال به همین دلیل در حوزه لوازم خانگی باید ۲۰ درصد واردات و ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم البته واردات ازکشور‌هایی به جز آن‌هایی که با ما خوب برخورد نکردند. (الجی و سامسونگ)

بازگشت «بازار لوازم خانگی» به حالت کارخانه/ واردات مجدد جه تاثیری در بازار خواهد گذاشت؟

آخرین آمار وزارت صمت از تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰

 

واردات لوازم خانگی، اما و اگر ندارد

«عباس هاشمی» دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران درگفتگو با بازارنیوز پیرامون صحبت‌های روز گذشته وزیر صمت مبنی بر واردات ۲۰ درصدی لوازم خانگی اظهار کرد: برای تثبت یک بازار رقابتی سالم و درعین حال ایجاد پویایی در تولیدات داخل بهترین است که بازار لوازم خانگی با واردات حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد محصولات وارداتی به سمتی حرکت کند که در نهایت علاوه بر رشد صنعت لوازم خانگی کشور نیاز و حقوق مصرف‌کننده نیز رعایت شود.


دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران با انتقتاد از صحبت‌های وزیر درباره تعیین تکلیف برای دو برند کره‌ای ال جی و سامسونگ گفت: در حال حاضر برنامه وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰ درصدی لوازم خانگی ایرانی در مقابل واردات این کالا‌ها به همان میزان، برنامه‌خوبی است که می‌تواند شرایط وفضای خوبی را محقق سازد، اما این که وزیر صمت بگوید که کدام برند باشد و یا نباشد، در اصل تبدیل به تقابلی خواهد شد که می‌تواند بازار لوازم خانگی را کمی از ثبات و سامان بیاندازد.


وی تشریح کرد: همزمان با تشدید تحریم‌ها کدام از برند‌های خارجی در ایران مانند که باید توقع داشت که ال جی و سامسونگ می‌ماندند؛ متاسفانه بعد از شدن گرفتن تحریم‌ها هیچکدام از برند‌های آلمانی، ایتالیایی، ترکیه‌ای و ژاپنی در ایران نماندند؛ بر این اساس اعتقاد دارم که وارد کردن دو برند در لیست سیاه واردات شدنی و غیر عملیلتی است.


واردات باید برای کالا‌هایی باشد که در داخل تولید نمی‌شود


اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درگفتگو با بازارنیوز پیرامون واردات مجدد لوازم خانگی اظهار کرد: اگر بالا سر تولید نظارت نباشد در نهایت به سمت فساد و ناکارآمدی سوق پیدا می‌کند، اما اگر نظارت بر آن باشد مسیر صحیحی را طی خواهد کرد، مقامات وزارت صمت باید امروز باید این مسئله را بررسی کنند که از زمان ممنوعیت واردات لوازم خانگی توانسته است کیفیت کار خود را ارتقاء دهد یا خیر، اگر این کار کرده است که به نظر من نیاز به واردات لوازم خانگی نیست، اما اگر چنین مسئله‌ای محقق نشده پس بهتر است برای رقابتی کردن بازار اقدام به واردات برخی از اقلام کنند.


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر درباره برخی از اقلام مصرفی مانند پکیج و آبگرمکن شاهد تحقق بازار یک طرفه‌ای هستیم که در آن تولیدکنندگان به دنبال آن هستند که بازار را به صورت انحصاری در دست خود بگیرند؛ با توجه به این مسئله اگر در خصوص این محصولات واردات داشته باشیم، شاهد بازار متنوع‌تر و رقابتی‌تری خواهیم بود.


وی افزود: هنگامی که یک پکیج ایرانی در بازار قیمت سرسام‌آوری در بازار داشته باشد، در زمان اوج فروش خود در زمستان مصرف کننده با قیمتی مواجه می‌شود که دیگر تکایلی برای خرید آن نخواهد داشت؛ اگر دولت و به واقعا به دنبال ایجاد رقابت در بازار است، باید نظارت خود را از ابتدای زنجیره تولید تا حلقه آخر توزیع به نحوه احسن به اجرا در آورد.


پازوکی تاکید کرد: با توجه به این مسئله، واردات باشد برای اقلامی باشد که در داخل تولید نمی‌شود؛ در حال حاضر بازار داخل در زمینه ماشین لباس شویی یخچال، مشکلی نداریم، اما وزارت صمت و سازمان‌های همکار با این وزارتخانه باید توجه خود را بر روی قیمت این کالا‌ها متمرکز سازد نه این که اقدام به واردات این کالا‌ها کند.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: