bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
تخیصیص بنزین به هر کد ملی برای آن که عدالت در پرداخت یارانه سوخت رعایت شود، طرحی است که شنیده شده برخی در پی اجرای آن در کشور هستند. ایده‌ای که اشکالات متعددی دارد که خود را در تجربه اجرای آزمایشی در کیش نشان داده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ این روز‌ها که خبر تصمیم دولت برای اجرای طرح توزیع بنزین به هر کد ملی یک بنزین در بین اقشار مختلف جامعه داغ است. کیش، شهری بود که دولت تصمیم گرفت از حدود ۲ سال پیش تاکنون، این طرح را به صورت آزمایشی در آن اجرا کند و بر اساس نتایج حاصله، این طرح را به کل کشور بسط دهد.

تخصیص بنزین به هر کد ملی خوب است یا خیر؟ / تجربه یک شهروند کیش را بخوانید!

به همین دلیل یکی از کیشوندان، تجربه خود را از اجرای پایلوت این طرح برای بازارنیوز به رشته تحریر درآورده است که در زیر می‌خوانید:

لازم دیدم به عنوان یک کیشوند ساکن جزیره که حدود ۱۰ سال است در کیش زندگی می‌کنم، نکاتی را بابت این طرح مطرح کنم:

۱. اطلاع رسانی این طرح برای ساکنان جزیره بسیار ناقص بود؛ به طوری که اکثر کیشوندان فقط از طریق خبر سراسری متوجه شدند چنین طرحی در جزیره برگزار می‌شود.

۲. از آنجا که بخشی از افراد ساکن در کیش، از اقشار مرفه هستند، لزوما خیلی پیگیر بنزین و کارت سوخت نیستند و کسانی که خودرو‌های لوکس دارند (به خصوص کسانی که از خودرو‌های آمریکایی پرمصرف استفاده می‌کنند) خیلی وقت هست که عطای کارت سوخت را به لقایش بخشیده اند و از بنزین آزاد استفاده می‌کنند؛ لذا حساسیت لازم برای اجرای این طرح را اصلا نداشته اند و از این رو، نمی‌توان رفتار آن‌ها را ملاکی برای ارزیابی نتایج این طرح دانست.

۳. از آنجا که کیش یک جزیره است که با آب محصور شده؛ حدود ۸۰ درصد سفر‌های کیشوندان هوایی یا دریایی است و امکان رانندگی طولانی در آن وجود ندارد. علاوه بر این، از آنجا که هر خودرو، سالانه بیش از یکبار نمی‌تواند از جزیره خارج شود؛ اکثر خودرو‌ها در همین جزیره در رفت و آمد هستند و کیلومتر بسیار کمتری را برای سفر‌های برون شهری خود می‌پیمایند و بالطبع مقدار بنزین کمتری را هم در کیش استفاده  می‌کنند، لذا مقدار مصرف بنزین خانوار در این جزیره، بسیار کمتر از خانواده‌هایی است که در خارج از کیش (حتی در قشم) زندگی می‌کنند و به همین دلیل، اجرای این طرح در کیش اشتباه بوده است.

۴. کیش جزیره‌ای گردشگری فصلی است. با توجه به گرمای بالای جزیره در فصول گرم سال، جمعیت نیمه اول سال با نیمه دوم سال بسیار متفاوت است. در واقع، در نیمه اول سال (به خاطر گرمای شدید هوا)، هم تعداد گردشگران و حتی ساکنین بسیار کمتر از نیمه دوم سال است؛ لذا نیاز به حمل و نقل عمومی و تاکسی در دو نیمه به شدت متفاوت است؛ لذا شاید بهتر بود، این طرح در زمان شلوغی جزیره اجرا می‌شد، هر چند، در شرایط فعلی و بعد از گذشت دو سال، هنوز هم زمان اجرای دقیق آن برای کیشوندان نامعلوم است!

تعداد افراد ساکن در جزیره کیش به راحتی قابل شمارش نیست و هنوز مشخص نیست که به چه افرادی و به چه نوع کد ملی‌هایی، بنزین تخصیص داده شده و ملاک تخصیص به آن کد ملی‌ها چه بوده است؟ کسانی در جزیره هستند که سالیان درازی در آن زندگی می‌کنند، اما برای دریافت کارت کیشوندی اقدام نکرده اند؛ اما از تمامی امکانات جزیره استفاده می‌کنند.
در عین حال، اشخاص دیگری هم هستند که کارت کیشوندی دارند، اما فقط سالانه یک الی دو هفته در جزیره ساکن هستند و یا فقط به عنوان سرمایه گذار به آن‌ها کارت کیشوندی اختصاص داده شده است؛ لذا تفکیک بین این دو گروه، به سادگی ممکن نیست و ممکن است نتایج طرح آزمایشی اجرا شده را مخدوش کند.

در نهایت، باید گفت.

از آنجا که این طرح بسیار ناقص و نامشخص در کیش اجرا شد و آمار و  اطلاعات عمومی از آن منتشر نشد، نمی‌توان بررسی کرد افرادی که با کد ملی بنزین گرفتند و خودرو نداشتند، توانستند بنزین خود را بفروشند یا خیر؟ اگر فروختند به چه کسانی، کجا و به چه قیمتی فروختند؟ آیا از فواید این طرح و پولی که از سود فروش بنزین به دستشان می‌آمد راضی بودند یا خیر؟ در واقع، این همان نکته مهمی است که طرح برای آن اجرا شده است. متاسفانه شواهد تجربی بنده به عنوان یک کیشوند نشان می‌دهد که هیچ کس در اطرافیان بنده این کار را نکرده و لذا نمی‌توان در مورد نتایج آن اظهار نظر کرد.

پایان پیام//

برچسب ها: بنزین ، یارانه بنزین ، کیش
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: