bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
در نشست خبری معاون وزیر کار مطرح شد؛
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طی نشستی با حضور اصحاب رسانه ضمن پاسخگویی به سوالات آنها، به تشریح اقدامات این سازمان در طول دو سال گذشته‌ و همچنین تبیین برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در هفته ملی مهارت آموزی پرداخت.

صدور ۲۲ هزار مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم/ متوسط اشتغال در آموزشگاه‌ها ۸۲ درصد است

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «غلامحسین حسینی نیا» رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شده بود، پیرامون اقدامات این سازمان در طول ۲ سال گذشته، گفت: توجه به موضوع مهارت آموزی جوانان و نیروی کار ایرانی از جمله مواردی است که در طول سال‌های گذشته همواره مورد بی توجهی قرار گرفته بود، اما با راه اندازی نهضت ملی مهارت آموزی در دولت سیزدهم، این قبیل بی‌اعتنایی‌ها به محیط کاری کشور متوقف شد.


رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای هفته ملی مهارت توضیح داد: ماموریت اصلی این سازمان اشتغال‌پذیری برای جوانان و افزایش مهارت آن‌ها است و هر کسی که از این آموزش‌ها برخوردار می‌شود شانس بالاتری برای اشتغال خواهد داشت.


وی گفت: هدایت افکار عمومی از سمت مدرک گرایی به سمت مهارت آموزی، جلب حمایت بخش خصوص برای سرمایه‌گذاری در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین امیدبخشی میان کار آموزان فعال در محیط کار ازجمله محور‌های مهمی است که در این هفته به آن اشاره خواهد شد.


صدور ۲۲ هزار مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم


حسینی‌نیا در ادامه پیرامون اقدامات دولت سیزدهم در زمینه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در طول دو سال گذشته، ۲۲ هزار مجوز برای تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای صادر شده که در نوع خود امری بی نظیر محسوب می‌شود.


معاون وزیر کار و تعاون تصریح کرد: نکته قابل ملاحظه‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بخشی از این مجوز‌ها در سال‌های گذشته دپو شده بود و هیچ توجهی مستمری نسبت به آن‌ها صورت نمی‌گرفت، اما در دولت سیزدهم روند صدور تاسیس آموزشگاه‌های فنی از سرعت بیشتری برخوردار شد


وی همچنین خاطرنشان کرد:با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر مهارت آموزی چوانان، تاکنون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور توانسته است بالغ بر ۵۰۰ شغل مهارت محور  و کم سرمایه را شناسایی کند.


حسینی‌نیا همچنین درباره طرح تابستانه مهارت آموزی هم توضیح داد: دولت برای اجرای این طرح، هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب کرده و اکنون پیگیر تخصیص آن هستیم.


رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره فلسفه اصلی این طرح، گفت: طرح تابستانه مهارت آموز ذیل مطالبات مقام معظم رهبری و برای نوجوانان با میانگین سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تدارک دیده شده که هدف اصلی آن آشنایی با مشاغل مختلف و کسب مهار آموزی است.

 

٩٢ درصد اعتبارات آموزشی، صرف آموزش‌های نظری می‌شود


حسینی‌نیا همچنین درباره شرایط موجود در محیط آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: در حال حاضر ٩٢ درصد اعتبارات آموزشی کشور صرف آموزش‌های نظری و در مقابل تنها هشت درصد آن اعتبارات صرف آموزش‌های مهارتی می‌شود. اکنون توزیع متناسب در اختصاص بودجه نداریم که سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع توجه کنند.


معاون وزیر کار با بیان اینکه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید به بخش خصوص  واگذار شود، گفت: در طول دو سال گذشته، ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر مهارت‌های فنی را فرا گرفته‌اند که از میان آن‌ها ۱۵۰۰ نفر آن‌ها توسط آموزشگاه‌های بخش خصوصی آموزش دیده‌اند. علاوه بر این در دولت، بالغ بر ۳۳ هزار نفر به عنوان مربی فنی در آموزشگاه‌های فنی جذب شده‌اند.


رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور همچنین تصریح کرد: تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۵۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی وجود داشت، اما با آغاز به کار این دولت، تعداد این مراکز به عدد ۳۲۰۰ مرکز افزایش یافته و انتظار می‌رود که هر کارخانه به یک مرکز جوار و بین کارگاهی تجهیز شود.


سهم ۸۲ درصدی متوسط اشتغال در آموزشگاه‌ها


حسینی‌نیا همچنین با تاکید بر این که نیروی کار جوان باید با مهارت و آموزش کافی پا به بازار کار کشور بگذارد، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته متوسط اشتغال جوانان در کارگاه‌ها رقمی بالغ بر ۵۰ درصد است، اما این مسئله در آموزشگاه‌های مهارت آموزی رقمی نزدیک به ۸۲ درصد برآورد شده است.


مهارت آموزی ۴۰ هزار سرباز به صورت رایگان


معاون وزیر کار در پاسخ به سوالی درباره جزئیات مهارت آموزی سربازان هم گفت: طبق تفاهم‌های انجام شده میان سازمان فنی و حرفه‌ای و ستاد کل نیرو‌های مسلحف قرار بر این بود ۱۶۰ هزار  سرباز  دوره‌های مهارت آموزی را سپری کنند، که اکنون از این تعداد ۴۰ هزار سرباز به صورت رایگان و ۱۲۰ هزار سرباز دیگر به صورت مشارکتی مهارت‌های فنی لازم را دیده‌اند.


تعرفه آموزشگاه‌های بخش خصوصی باید بر اساس عرضه، تقاضا و کیفیت تعین شود


حسینی‌نیا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون تعرفه خدمات آموزشی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هم عنوان کرد: تاکنون این قبیل آموزشگاه‌ها با نظارت سازمان و همچنین با همکاری اصناف و اتحادیه‌های حرفه مورد تدریس تعرفه‌های آموزش را تعیین برای مهارت آموزان اعمال می‌کردند.


معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور قصد دارد در تعیین تعرفه خدمات آموزشی‌های آموزشگاه دخالتی نداشته باشد و این امر بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین کیفیت آموزش تعیین شود.


وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون شرایط بهره‌برداری اتباع خارحی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم  تصریح کرد: تمامی اقدامات سازمان ذیل همکاری‌هایی خواهد بود که میان دستگاه‌های اجرایی کشور با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهدگان خواهد بود؛ لذا برنامه مشخصی برای این امر وجود ندارد.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: