bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا منجر به افزایش قیمت آن‌ها شده است، گفت: وزارت راه‌شهرسازی باید سازوکاری را ایجاد کند که به واسطه آن مراحل حمل، انبارداری و توزیع این کالا به صورت کاملا رصد شود.

جهش قیمت سیمان و فولاد در مکانیزم رقابتی بورس کالا/ رصد زنجیره مصالح ساختمانی باید کامل شد

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ روز گذشته (جمعه ۳۱ شهریور ماه) «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی طی گفتگویی درباره راه‌کار‌های کنترل بازار مسکن، خروج مصالح ساختمانی مهمی مثل سیمان و فولاد از بورس کالا را به عنوان گامی مهم برای کنترل این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: خروج این دو مصالح از بورس منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود.


«فرشید ایلاتی» کارشناس اقتصاد مسکن درباره صحت این ادعای وزیر راه و همچنین تاثیر آن در قیمت تمام شده مسکن به بازارنیوز گفت: عرضه فولاد و سیمان در این بازار در افزایش قیمت آن‌ها موثر بوده؛ اگرچه آن‌ها محیطی شفاف داد و ستد شده‌اند، اما به دلیل مکانیز رقابتی بورس کالا، ما شاهد رشد قیمت این دو کالا بوده‎‌ایم.


این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به عرضه فولاد در بورس کالا گفت: در آن زمان قرار بر این بود که به تناسب میزان عرضه کالایی که در بازار دارند، بتوانند مواد اولیه را تامین کند؛ به بیان ساده‌تر مشکل از اینجا بود که شرکتی کالا نهایی خود را عرضه نکرده، اما حجم بالایی از مواد اولیه از بورس کالا دریافت و سپس بخشی از آن را در بازار آزاد با نرخ بالاتر به فروش رسانده‌اند.


وی متذکر شد: بورس تمام ابعاد معاملات سیمان و فولاد را به صورت شفاف نشان می‌دهد، اما، چون رصدی بر زنجیره بعدی وجود ندارد؛ عملاً ما شاهد تحقق یک شفافیت ناقص در روند معاملات کالا‌های مذکور هستیم. مادامی که تامی مرحله زنجیره توزیع کالا به صورت یکپارچه رصد نشود ما همچنان نظاره‌گر شفافیتی نیمه کاره خواهیم بود.


ایلاتی عنوان کرد: قیمت مصالح ساختمانی در سطح کلان ساخت مسکن سهم چندانی ندارد، اما همین مولفه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن به دلیل در نظر گرفته شدن هزینه‌های ساخت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، علت این امر هم به صاحب زمین بودن دولت در این طرح باز می‌گردد.


این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: فارغ از نهضت ملی مسکن و با در نظر گفتن سطح کلان ساخت مسکن، چون زمینی برای ساخت وجود ندارد، عمده هزینه‌های ساخت مسکن معطوف به تامین این بخش شده و هزینه‌های مصالح دیگر از اهمیت بالایی ندارند.


وی تصریح کرد: حال با توجه به این نکته اگر دولت موفق به کنترل هزینه‌های مربوط با مصالح ساختمانی در نهضت ملی مسکن شود، می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت نهایی خانه‌های این طرح را کاهش دهد، ولو اینکه این کنترل قیمت با استفاده از خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باشد.


ایلاتی در پایان فراهم سازی زیرساختی برای رصد حلقه نهایی زنجیره توزیع مصالح ساختمانی را به عنوان راهکاری دیگر برای نظارت بر قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: در جریان رصد زنجیره توزیع کالایی مثل فولاد و سیمان طراحی وجود ندارد که بتوان به واسطه آن مراحل حمل، انبارداری و توزیع آن‌ها را رصد کند. ایجاد چنین ساختاری بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. چنین سازوکاری می‌توان مکمل خوبی برای شفافیت بورس کالا باشد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: