bazarnews

کد خبر: ۱۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
درست امروز که انواع و اقسام خبرسازی ها در تالار وزارت کشور برقرار بود، واقعه ای به مراتب مهمتر برای آینده من و شما، هزاران کیلومتر دورتر در جریان است.
بازار نیوز - مهمت هاکان آتیلا معاون مدیر عامل بانک ترکیه ای هالک بانک به جرم کمک به فرآیند خرید مواد غذایی برای ایران در معرض محاکمه در نیویورک است. این خبر از چند جهت بسیار مهم است:

1- خرید مواد غذایی از جمله موارد ممنوعه در کانال ارزی پسابرجام نبوده است. حتی اگر علت اتهام به ایشان صرفا پنهان کردن اطلاعات باشد، این پرونده و سرنوشت آن اثری بسیار زیاد بر درک سایر بانکهای کارگزار بانک مرکزی ایران در خارج از کشور از ریسک معامله با ایران  حتی در زمینه های غیر تحریمی ، خواهد داشت.

2-هالک بانک یکی از مهمترین بانک های کارگزار بانک مرکزی ایران در خارج از ایران است و این تنش تحریمی عمیق، اثر جدی بر ادامه و اندازه همکاری این بانک با ایران خواهدداشت.نسبت به بی پایگی و ضعف سایر بانک های کارگزار ایران که در مواردی حتی اطمینان به باقی ماندن اصل بانک در شرایط عادی هم نیست، هالک بانک یک بانک فوق العاده قوی محسوب می شد و سهم ان هم از مبادلات با ایران بسیار بالا بود.

3-مجموع فرآیند دستگیری او در فرودگاه و محاکمه اش حتی اگر منجر به هیچ حکمی نشود، یک تکانه جدی به کانال ارزی پسابرجام وارد می کند و به عنوان یک پیام از جانب آمریکا به همان اندازه حمله موشکی به سوریه مهم است. تازه آن که، آن حمله اثر جدی ای نداشته است اما این محاکمه یک اثرروانی-حقوقی پایدار برای بانک های طرف قرارداد ایران دارد.
پی نوشت: خبر ثبت نام  احمدی نژاد همه خبرگزاری ها را پر کرده اما به این خبر محاکمه جایی در گوشه ستون تک و توک سایتی اشاره شده است. ثبت نام احمدی نژاد اثر فوری یا قابل پیش بینی ای بر زندگی ما ایرانیان نخواهد داشت ولی محاکمه مورد اشاره یک تغییر جدی در فضای پس از برجام است که اثر آن به وضوح قابل پیش بینی است. 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: