bazarnews

کد خبر: ۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کارشناسان معتقدند باید از صنایع کوچک و متوسط حمایت شود تا مشکلات تولید بهبود یابد چرا که این امر افزایش صادرات و اشتغالزایی پایدار را به همراه دارد.
بازارنیوز- حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  گفت: مشکلاتی که در سطح کلان در بحث تولید و در زمان اعمال تحریم به وجود آمده به صورت تدریجی حل و فصل می شود و نباید انتظار داشت که این موارد در کوتاه مدت و بلافاصله با رفع تحریم ها مرتفع گردد.

وی در ادامه افزود: پس از امضای برجام و رفع تحریم ها زمانی نیاز است تا اعتماد سرمایه گذاران خارجی را جلب کنیم که برای مدت قابل توجهی در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

گرمابی همچنین اظهارداشت: در زمینه حل معضلات تولید واحدهای پتروشیمی به دلیل طولانی بودن زمان برای نصب دستگاه های جدید، آثار آن به سرعت دیده نمی شود اما درخصوص رفع موانع واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با سرعت بیشتری می توانیم پیشروی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مشکلات صنایع پایین دستی که محصولات پتروشیمی از جمله ورودی آن ها به حساب می آید را در کوتاه مدت حل کنیم در حقیقت می توانیم موجب اشتغالزایی پایدار در این حوزه شویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم عنوان کرد: عمده مشکلات صنایع پایین دستی در اکثر موارد سرمایه در گردش است که در حال حاضر تعداد محدودی از کارهای بانکی آنها انجام شده و در دست اقدام هستند و اگر با شتاب بیشترین کارهای مربوط به تامین سرمایه این صنایع انجام شود امید هست تا نتایج آن تا پایان سال 95 دیده شود.

وی اذعان داشت: در شرایط فعلی واردات وقتی به نفع کشور است که به سمت کالاهای سرمایه ای پیشروی کند و از واردات بیش از حد کالاهای مصرفی جلوگیری به عمل آید و این امر با اعمال تعرفه های مناسب قابل اجرا است.

گرمابی در پایان بیان کرد: باید تعرفه بالایی برای واردات کالای مشابه داخل قرار دهند تا از این طریق بتوانیم از تولید داخلی حمایت کنیم و باید درنظر داشته باشیم که این حمایت روی اصول و برنامه استوار باشد تا اثربخشی لازم را به همراه آورد.

 حمایت از صنایع کوچک عاملی مهم در جلوگیری از خام فروشی
حسین گروسی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط به نسبت صنایع بزرگ وضعیت بهتری دارند چرا که همواره صنایع بزرگ از کمبود نقدینگی رنج می برند.

وی با اشاره به آنکه اهمیت دادن  به صنایع کوچک امری حیاتی است، گفت: در دنیا صنایع کوچک و متوسط در مقایسه با صنایع بزرگ تولید و اشتغال بیشتری دارند از این رو لازم است که این بخش مورد حمایت ویژه دولت قرار گیرد.

گروسی با اشاره به تاثیر اجرای برجام در وضعیت صنایع کوچک بیان کرد: طی این مدت، اجرای برجام تاثیر چندانی در بهبود وضعیت صنایع نداشته چرا که توجه به صنایع بزرگ موجب شده از صنایع کوچک و متوسط غافل شویم.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای بهبود شرایط صنایع کوچک افزود: مجموعه عوامل وزارت صنعت معدن، صندوق توسعه ملی، بانک ها باید از صنایع کوچک و متوسط حمایت به عمل آورند تا مشکلات این بخش بهبود یابد چرا که حمایت از صنایع کوچک و متوسط ، افزایش صادرات و اشتغال  را به همراه دارد.

وی با اشاره به عمده مشکلات صنایع پایین دستی اظهار داشت: امروزه بایستی به معدن و صنایع تبدیلی اهمیت داده شود چرا که این صنایع می توانند ضمن ایجاد فرصت های شغلی، افزایش تولید و ارزش افزوده بالا درجلوگیری از خام فروشی محصولات نیز تاثیر گذار باشند.
 باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: