bazarnews

کد خبر: ۲۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
یک کارشناس گفت : بانک مرکزی باید سیاستی اتخاذ کند تا یک رابطه معقول بین سود بانکی و میزان سپرده گذاری برقرار شود.
مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در رابطه با کاهش سود بانکی و وضعیت نظام بانکی به خبرنگار بازار نیوز گفت :  بانک مرکزی باید سیاستی را اتخاذ کند تا سبب کسب اعتماد برای مردم در  سپرده گذاری باشد و همچنین یک رابطه معقول و مناسب در جهت برقرای رابطه بین سود بانکی و میزان سپرده گذاری در پیش بگیرد.

وی افزود : بانک مرکزی بین تورم و سود بانک باید تعادل ایجاد کند . با کاهش تورم باید سود بانکی کاهش پیدا کند و بانک مرکزی باید سیاستی اتخاذ کند که منجر به افت سپرده گذاری در بانک نشود و سرمایه های سپرده را در جهت تولید و اشتغالزایی و در نهایت رشد اقتصادی شود.

این کارشناس گفت : اهمیت نرخ بهره واقعی در دولت گذشته 40 تورم  و 20 درصد سود سپرده وجود داشت و امروز با نرخ تورم 8 درصد و با فرض 12 درصد سود این نرخ بهره مثبت خواهد شد. برای مثال در آمریکا نرخ سود بانکی 2 درصد است و با تورم 1 درصد نرخ بهره حدود 3/5 درصد خواهد شد. با کاهش تورم ، کاهش نرخ سود بانکی را به همراه خواهیم داشت.

نظام بانکی باید در جهت اعتمادسازی برای مردم جهت سپرده گذاری و در ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران درمسیر رشد بنگاه های اقتصادی سیاستهای مناسبی را اتخاد کند.دولت باید یک پشتوانه قوی و مناسب برای اجرای سیاست های بانک مرکزی باشد. 


این کارشناس در رابطه با تاثیر کاهش سود بانکی در بازارهای موازی گفت : در حال حاضر نمی توان شرایطی برای وضعیت بازارهای موازی در نظز گرفت . چراکه این وضعیت به بورس ، عرضه طلا و سکه و... بستگی خواهد داشت و همچنین شرایط بازار جهانی به شکل گیری وضعیت بازار تاثیر گذار خواهد بود.

این کارشناس گفت : با کاهش نرخ سود بانکی منجر به کاهش بهره وام های دریافتی بنگاه های اقتصادی خواهد شد و در نتیجه شاهد رشد تولید و اشتغالزایی خواهیم بود. اگر بانک ها منابع کافی برای وام داشته باشند شرایط برای دریافت کننده بهتر از زمانی سود بالایی وجود داشت خواهد شد.

 وی افزود : به طور کلی در شرایط فعلی نمی توان به طور دقیق شفاف و روشن گفت بازار به چه سمتی حرکت خواهد کرد و این موضوع به سیاست های بانک مرکزی و تضمین دولت برای جذب سپرده گذاران بستگی خواهد داشت.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: