bazarnews

کد خبر: ۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
وزیر راه و شهرسازی:
وعده وزیر برای کاهش قیمت اوراق خرید مسکن و چالش تراز منابع و مصارف بانک در حالی که وزیر راه و شهرسازی از رایزنی‌ با مسؤولان بانک مسکن برای افزایش عرضه اوراق مسکن خبر می‌دهد شنیده‌ها حاکیست که این اقدام به دلیل برابر بودن تراز منابع و مصارف بانک مسکن شدنی نیست.
بازار نیوز - هفته گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه مردم گلایه دارند که قیمت اوراق حق تقدم که در فرابورس به فروش می‌رسد بالا است گفته بود در پی این هستیم که میزان عرضه اوراق را افزایش دهیم.

آخوندی اعلام کرده بود که تا 2 هفته آینده با رایزنی‌ که با بانک مسکن انجام خواهم داد عرضه را افزایش می‌دهیم تا قیمت اوراق در فرابورس مجددا کاهش یابد.

بنابراین گزارش، ظاهرا رایزنی‌ آخوندی با بانک مسکن در این خصوص انجام شده اما طبق آمارهای استخراج شده از بانک مسکن مشخص شده است که منابع و مصارف بانک مسکن و ضریب تخصیص در این خصوص 200 هزار میلیارد ریال است که همین موضوع کار افزایش عرضه اوراق مسکن را در بن‌بست قرار داده است.

بر این اساس اگر عرضه اوراق مسکن بخواهد در فرابورس افزایش یابد بانک مسکن ناگزیر است از سایر منابع و حساب‌ها منابع بیشتری را در نظر بگیرد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، هنوز رایزنی‌ آخوندی در این خصوص نتیجه نداده است چرا که امکان افزایش عرضه اوراق با این منابع وجود ندارد.

براساس شنیده‌ها تا 2 هفته آینده قرار است تسه مرداد ماه (اوراق حق تقدم) وارد بازار شود و شاید این اقدام تا حدودی قیمت اوراق حق تقدم را که در حال حاضر بین 95 هزار تا حدود 99 هزار تومان است کاهش دهد.

البته تمدید مهلت نقل و انتقال اوراق منتشر شده در سال 93 هم برای کاهش قیمت موثر واقع نشد.در تاریخ 18 مرداد ماه جاری به‌ منظور بهبود حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار فرابورس ایران و تعادل عرضه و تقاضا، با مصوبه بانک مسکن به مهلت نقل و انتقال اوراق منتشر شده در سال 93 به مدت 6 ماه افزوده شد.

اوراق تسه صادره از 15 فروردین 93 تا 15 اسفندماه این سال (تسه 9301 تا 9312) به مدت 6 ماه دیگر قابل معامله و خرید و فروش در بازار خواهند بود.

از آنجا که نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین تا مرداد 93 با پایان یافتن مهلت اعتبار آنها متوقف بودند، طبق این مصوبه بار دیگر بازگشایی می‌شوند که به این ترتیب شاهد تعادل سمت عرضه و تقاضای این اوراق در بازار فرابورس ایران خواهیم بود.

در حال حاضر طبق مصوبه جدید بانک مسکن، تسه 9301 تا تاریخ پانزدهم مهرماه جاری قابلیت نقل و انتقال و هبه در بازار فرابورس و تا 15 آبان ماه نیز امکان استفاده از تسهیلات بانک مسکن را دارا خواهد بود. برای سایر اوراق نیز بنا به زمان صدور آنها مهلت‌های زمانی مشابه تعیین شده است.

فرابورس در خصوص اوراق تسهیلات مسکن سال 93، یادآور شده که اعمال محدودیت‌ عدم فروش به مدت دو ماه از تاریخ خرید اوراق تسه برای ماه‌های تیر تا اسفند است که البته این محدودیت برای اوراق تسه 9301 تا تسه 9303 وجود ندارد.

 اوراق تسهیلات مسکن سال 93 تا تاریخ نقل و انتقال در بازار فرابورس ایران قابل معامله بوده و پس از توقف نماد معاملاتی موردنظر، تا یک ماه امکان استفاده از تسهیلات احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی از محل این اوراق از طریق بانک مسکن فراهم است.
فارس
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: