bazarnews

کد خبر: ۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با بازار نیوز؛
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: موضوع مبارزه با قاچاق‌های سازماندهی شده در حیطه وظایف اتاق نیست و ما به آن نقد داریم.
اقتصاد شیشه‌ای راهکار اصلی برای مبارزه با قاچاق/ 35 درصد تفاوت در تعرفه گمرکی کالای ایرانی و خارجی/ پرداخت قیمت سوخت گران به دلیل خودروهای نامرغوب داخلی!
محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در این خصوص اظهار داشت: قاچاق نیازمند برخورد جدی است، باید شفافیت اقتصادی ایجاد شود، فعالیت ها روشن و گردش مالی ها رصد شود تا مشخص شود پول ها از کجا و از چه طریقی وارد سیتم می شود. حاکمیت مطالبه گر این مهم است تا شرایط اقتصادی را شفاف و تسهیل کند تا به قول معروف یک اقتصاد شیشه ای شکل بگیرد.

ایجاد فضای بدون رانت برای بهبود کسب و کار فعالان اقتصادی
اگر شرایط ایده آل برای فعالان اقتصادی بدون رانت اطلاعاتی فراهم شود، قطعا اجرای قانون برای بهبود بستر فضای کسب و کار بیشتر خواهد شد هر چند که تاکنون کاملا اجرایی نشده است.  

وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی مجری مبارزه و برخورد با قاچاق نیست و در تعریف، مشاور 3 قوه است ضمن اینکه آمار نشان میدهد که قاچاق کاهش پیدا کرده و بیشترین برخوردها هم در حوزه گمرک ها بوده است. گمرک از طریق پنجره واحد و تجهیزات نظارتی در مبادی ورودی کنترل را به خوبی انجام می دهد البته اگر همه گمرکات کشور مجهز شوند برخورد هم بهتر صورت می گیرد.

لاهوتی در ادامه اضافه کرد: نکته دیگر در خصوص قاچاق در گمرک، خلاف‌اظهاری است که با مقوله قاچاق متفاوت است، به این صورت که کالای وارد می شود ولی کالای دیگری جای آن اظهار می شود! و نهایتا منتهی به قاچاق می شود هر چند که قوانین برخورد با این مورد با قوانین خود قاچاق متفاوت است و با این شرایط مسئولین به فکر بازنگری این قانون هستند.
نرخ ارز را واقعی و دیوار تعرفه را حفظ کنیم

آنچه مسلم است برخورد قهری با قاچاق جواب نمی دهد، در شرایطی که در کشور ما انواع و اقسام قاچاق ها در حال اتفاق است که حداقل در هیچ کشور در حال توسعه و پیشرفته ای دیده نمی شود. در تحلیل این شرایط می توان گفت که طی 3 دهه گذشته دولت ها تلاش کردند تا با 2 روش از صنعت حمایت کنند، یکی دیوار تعرفه و دیگری پایین نگه داشتن نرخ ارز.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در توضیح این 2 روش گفت: هرچه نرخ ارز غیرواقعی تر شد دولت ها مجبور شدند تا دیوار تعرفه را بالا ببرند در واقع با این کار تلاش کردند تا صنایع در مقابل واردات کالاهای ارزان ماندگاری داشته باشد ولی واقعیت این است که با این سیاست های شکست خورده ما چاره ای نداریم جز اینکه نرخ ارز را واقعی کنیم، صنایع را مقاوم سازی و دیوار تعرفه را روی 5 درصد حفظ کنیم.

35 درصد تفاوت در تعرفه گمرکی کالای ایرانی و خارجی
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به تفاوت فاحش میانگین تعرفه در ایران و کشورهای خارجی نیز تاکید کرد: میانگین تعرفه کالا در ایران 22 و نیم درصد است و در مقایسه با کشورهای خارجی 35 درصد تفاوت در تعرفه گمرکی مشاهده می شود. از طرفی یک وارد کننده باید حدود 22 درصد تعرفه، 9 درصد ارزش افزوده و مالیات برای واردات پرداخت کند و با این شرایط بالغ بر 50 درصد آن کالای وارداتی برای بازرگان هزینه در بر خواهد داشت در حالی که هزینه قاچاق این کالا نصف این قیمت خواهد شد.

در حال حاضر تنها 3 یا 4 درصد از کالاهای اساسی حق ورود دارند و تعرفه همین کالاها در صورت صادرات بالای 40 درصد است ضمن اینکه با پایین نگاه داشتن نرخ تسنعی ارز، بهانه ای برای تولید و افزایش قیمت کالای ایرانی است.

موضوع نرخ ارز و تعرفه ها از مطالبات جدی اتاق بازرگانی است
لاهوتی یکی از مطالبات جدی اتاق را موضوع نرخ ارز و تعرفه ها دانست و گفت: نرخ ارز قانون دارد یعنی نرخ ارز متناسب با تورم افزایش پیدا کند اما متاسفانه هیچ یک از دولت ها این قانون را اجرا نکردند، دوم اینکه اتاق برای پیوستن به wto  چاره ای جز این ندارد که تعرفه ها را کاهش دهد که این مورد هم مشروط به حمایت از بسترهای صنعت است تا شرایطی را فراهم کنیم که در زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی و کاهش تعرفه، صنایع ما آسیب نبینند که البته با عدم سیاستگذاری های کلان در دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت نمی توانیم به این سمت برویم و همچنان سردرگم هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر 157 مبادی ورودی مرزی مجهز شوند قطعا با این تعداد مشکلی در مبارزه با قاچاق وجود ندارد، گفت: اگر همه ورودی های مرزی و داخلی به سیستم های نظارتی و دستگاهای ایکس ری مجهز شوند میزان قاچاق در گمرک ها کاهش می یابد هر چند که قاچاق فقط منوط به واردات در گمرک نیست و مرزهای آبی و خاکی نیز در این امر دخیل هستند هرچند که قوانین ضد و نقیضی داریم به طور مثال قاچاق در مناطق آزاد و محروم هم شرایط خاصی به وجود آورده است و به دلیل این چندگانگی عملا در سیستم اقتصادی کشور اختلال ایجاد کرده اند.

قاچاق سوخت از 24 به 15 میلیارد دلار کاهش یافت
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت:  خوشبختانه بخشی از قاچاق معکوس (داخل به خارج) از 24 به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و دلیل اصلی آن هم این است که وزارت نفت سیاست گذاری درستی برای مصرف گازئیل بر اساس پیمایش گذاشته است و این مهم باعث شد تا درصد قابل توجهی قاچاق سوخت کاهش پیدا کند.

در واقع هر چه سوبسید ها کمتر شود ما به سمت شفاف سازی اقتصادی حرکت کرده ایم، هرگونه سوبسید و شرایط خاص اجازه رقابت سالم را از ما در مقابل رقبا می گیرد و باید هر چه سریعتر با ایجاد زیر ساخت های به سمت یکسان سازی برویم.  

پرداخت قیمت سوخت گران به دلیل خودروهای نامرغوب داخلی!
قیمت گازئیل، بنزین و هر کالایی باید قیمت واقعی خودش باشد و خودروها هم استاندارد لازم را داشته باشند به طور مثال هر خودرو باید 100 کیلومتر را با  4 یا 5 لیتر سوخت طی کند نه با این خودرهای نامرغوب داخلی!

عملا مردم در حال حاضر با این شرایط قیمت سوخت گران را پرداخت می کنند چرا که خودروها 3 برابر نورم جهانی مصرف سوخت و اتلاف منابع و انرژی دارند. پس باید یکسان سازی و شفاف سازی واقعی اتفاق افتد ضمن اینکه حذف یارانه ها اتفاق خوبی است هر چند که حذف آن به تولید کمکی نکرد و به دلیل تورم هم نتوانستیم قیمت سوخت را جهانی کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: