bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن اشاره به عدم موفقیت هدفمند سازی یارانه‌ها در نظام اقتصادی کشور گفت: درحال حاضر دولت سیزدهم نمی‌تواند با استفاده از توزیع یارانه نقدی در میان دهک‌های پایین جامعه، مانع از بروز آثار تورمی حذف ارز ترجیحی در معیشت مردم شود.

انتقاد یک اقتصاددان نسبت به توزیع یارانه نقدی توسط دولت سیزدهم/ دولت برنامه اقتصادی ندارد

گروه اقتصادکلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهدی پازوکی» اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز درباره تدابیر دولت برای توزیع یارانه به منظور جلوگیری از آثار تورمی حذف ارز ترجیحی گفت: از سال ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز توزیع یارانه نقدی از سوی دولت دهم به مردم، نحوه توزیع این یارانه‌های نقدی هدفمند نشده  بلکه دولت وقت با اجرای این سیاست تنها مقداری پول را در میان شهروندان توزیع کرد؛ درحال حاضر و  بنا بر آخرین برسی‌های انجام شده ۷۷ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور ایران یارانه نقدی دریافت می‌کنند.


این اقتصاددان با بیان این که در ابتدای اجرای این سیاست، جامعه هدف توزیع یارانه‌ها سه دهک کم درآمد جامعه بود، گفت: درحال حاضر وضعیت توزیع یارانه نقدی به گونه‌ای است که اکنون که ن همه دهک‌ها اقتصادی جزو دریافت‌کنندگان این یارانه نقدی محسوب می‌شوند، نکته حائز اهمیت این است که طی این سال‌ها  دیده شده است که میزان یارانه یک استاد دانشگاه با در آمدی بالغ بر۳۰ میلیون تومان به همان میزانی است که یک کارگر ساده با حقوقی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومانی دریافت می‌کند.


وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر پرداخت هر گونه یارانه نقدی از سوی دولت باید تنها شامل سه دهک پایین و کم درآمد جامعه باشد، در عین حال دولت نیز می‌تواند با حذف یارانه طبقات مرفع و پر درآمد جامعه، یارانه افراد نیازمند و کم درآمد جامعه را افزایش دهد؛ با توجه به نکات مذکور باید این مسئله را هم خاطر نشان کرد که حمایت‌های یارانه‌ای از دهک‌‎های پایین جامعه در مرحله نخست نیازمند یک اراده محکم و آهنینی از سوی دولت است.


پازوکی در ادامه تاکید کرد: درحال حاضر بسیاری از مردم کشور دریافت یارانه نقدی را حق خود می‌دانند در صورتی که شاید بخش قابل توجهی از آحاد جامعه مستحق دریافت این یارانه‌ها نباشند؛ تنها دلایل بروز چنین پدیده‌ای در ساختار اقتصادی کشور ناشی از  برداشت غلط و عدم موفقیت هدفمندسازی یارانه است که با گذشت یک دهه از اجرای این سیاست  هنوز  دولت با مشکلات حاشیه‌ای پیرامون پرداخت یارانه‌‎های نقدی مواجه است.


دولت سیزدهم برای یارانه‌ها برنامه‌ای ندارد


پازوکی در ادامه پیرامون تلاش‌های دولت برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه با استفاده از توزیع یارانه نقدی گفت: دولت باید سعی کند با استفاده از تدابیری مهم و کارآمدی سلامت اقتصادی را برای باری دیگر بر کالبد اقتصاد کشور بازگرداند. طی این سال‌ها اقتصاد کشور به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و تشدید تحریم‌های اقتصادی، معیشت مردم در وضعیت مناسبی قرار نداشته و طی مدت  آسیب این مسئله تنها شامل حال قشر کم درآمد کشور بوده است.


این اقتصاددان افزود: دولت سیزدهم تنها چند ماه است که متصدی امور اقتصادی کشور شده است و اکنون با تکیه بر این مسئله نمی‌توان تیم اقتصادی فعلی را به مورد انتقاد شدید قرار داد، ولی بر اساس اقدامات اخیر اعضای تیم اقتصادی  دولت نکته‌ای که از عملکرد اقتصادی دولت در طی این مدت می‌توان استنباط کرد این است که تا این لحظه دولت سیزدهم به ریاست حجت السلام رئیسی فاقد یک برنامه اقتصادی منسجم است.

 

وی در پایان تاکید کرد: نه تنها به اعتقاد بنده بلکه به اذعان بسیاری از اقتصاددانان مطرح کشور توزیع یارانه‌های نقدی میان دهک‌های پایین جامعه نمی‌تواند مانعی برای تشدید تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ باشد؛ حال باید دید که رئیس جمهور و تیم اقتصادی همراه  وی چه تصمیماتی برای حل این بحران خواهند اندیشید.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: