bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفتگو با بازارنیوز تشریح کرد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، شناسایی مودیان مالیاتی جدید، افزایش درآمد‌های مالیاتی، کاهش پایه‌های مالیاتی مودیان، حذف معاملات زیرزمینی و کنترل نقدینگی را به عنوان ۵ مزیت مهم سامانه مودیان مالیاتی در اقتصاد ایران بیان کرد.

۵ مزیت سامانه مودیان در اقتصاد ایران/ با شناسایی مودیان جدید، فشار از دوش تولیدکنندگان برداشته می‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جبار کوچکی نژاد» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نقش سامانه مودیان مالیاتی در عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: متاسفانه در طول چند دهه اخیر نظام مالیاتی ایران به دلیل ضعف نظارت و عدم آگاهی از اطلاعات فعالان اقتصادی، با چالش‌‎‎های متعددی همچون فرار مالیاتی و عدم اخذ مالیاتی عادلانه از مودیان رو به رو بود، اما اکنون با راه اندازی سامانه مودیان و شناسایی مودیان مالیاتی جدید، روش‌های فرار‌های مالیاتی اصنافی همچون پزشکان سد شده و روند مالیات ستانی در شرایط عادلانه‌ای پیگیری می‌شود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی سازمان امور مالیاتی از تعداد حقیقی مودیان و فرار‌های گسترده مالیاتی برخی اصناف، پایه‌های مالیاتی برای برخی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به شکل تصاعدی افزایش یافت، اما اکنون با شناسایی مودیانی جدید، این فشار از روی دوش تولیدکنندگان برداشته شده است.


وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه مودیان، رقمی بالغ بر ۴۰ الی ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید برای اقتصاد کشور محقق شده است. علاوه بر این، منابع حاصل از مالیات‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده است که با ادامه فعالیت سامانه مودیان، ا این عدد در بودجه‌های سال آینده به رقمی بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


کوچکی نژاد همچنین شناسایی معاملات زیر زمینی و شفافیت عملکرد فعالان اقتصادی را از دیگر آثار مثبت سامانه مودیان بر شمرد و گفت: تا قبل از آغاز به کار سامانه مودیان، معاملات زیر زمینی فراوانی در محیط اقتصادی کشور وجود داشت، اما اکنون با شفاف سازی تمامی بخش‌های فعایلت اقتصادی مودیان، امکان ادامه این معاملات زیر زمینی دیگر به مانند سابق امکان پذیر نخواهد بود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کنترل و رصد جریان نقدینگی کشور را از دیگر مزیت‌های سامانه مودیان عنوان کرد و توضیح داد: با تداوم فعالیت این سامانه، سیاست‌گذاران ارشد اقتصادی کشور می‌توانند به آسانی محل ورود نقدینگی ویرانگر به اقتصاد کشور را مسدود کرد


وی خلق پول بی رویه بانک‌های خصوصی را عاملی مهم در ایجاد رشد خلق نقدینگی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر این بانک‌ها هیچ نهادی پاسخگو نیستند و علیرغم اشراف به آثار مخرب خلق پول‌های بی رویه، اقدام به خلق نقدیگی خلاف جهت و روند تولید ایجاد می‌کنند. در حال حاضر اعتقادم بر این اصل استوار است که باید قوانینی تصویب شود که در آن تمام سیستم‌های اقتصادی کشور اعم از بنگاها، بانک و موسسات اعتباری به ویژه بانک‌های خصوصی که منابع عظیمی دارند در یک سامانه جامعه ثبت بشود و منابع ان‌ها در جهت رفع نیاز مردم خرج بشود.


کوچکی نژاد در پایان، در واکنش به برخی از اظهارات پیرامون فشار بیش از حد سامانه مودیان مالیاتی به اصناف خاطر نشان کرد: قانون در این مورد کلی است و برای همه متناسب به میزان درامدشان یکسان است در این بخش باید به تولید کنندگان جز و اصناف توجه شود تا کم‌ترین اسیب به ان‌ها برسد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: