bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو، تصمیم اخیر هیئت دولت مبنی بر حذف الزام عرضه اتومبیل‌های خارجی در بورس کالا را به عنوان عامل سودگرای در معاملات این نوع خودرو‌ها بیان کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ «امیر حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر حذف الزام فروش خودرو‌های وارداتی از طریق بورس کالا اظهار کرد: تصمیم اخیر هیئت دولت نوعی گفتار درمانی برای ایرادات واردات خودرو است؛ به بیان ساده‌تر دولت و مجلس به جای اعتراف به نواقص این سیاست، سعی بر آن دارند که با مطرح کردن طرحی جدید، کاستی‌های واردات خودرو را بپوشانند.


این کارشناس صنعت خودرو اصرار دولت و مجلس بر واردات خودرو در شرایط ارزی فعلی کشور را سیاستی غلط توصیف کرد و توضیح داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت ذخایر ارزی کشور اگر واردات خودرو انجام شود، قیمت ارز جهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. اگر چه رشد قیمت دلار در روز‌های اخیر متاثر از واردات خودرو نبوده، اما در صورت تحقق این امر شاهد بالا رفتن قیمت ارز خواهیم بود.

خودرو‌های وارداتی، کالای ایده‌آل سوداگران!/دو  BMW بده یک Lexus بگیر!
وی افزود: در طول دو، سه ماه گذشته مسئولان وزارت صمت هر هفته اعلام می‌کردند که مراحل واردات خودرو در جریان است، اما علی‌رغم همه وعده‌ها، این کار به دلیل عدم تخصیص منابع ارزی، محقق نشد.


کاکایی خاطر نشان کرد: منابع ارزی کشور محدود است، اما علی‌رغم وجود چنین چالشی، دولت و مجلس همچنان اصرار به واردات خودرو دارند. در حال حاضر، نمی‌توان تیراژ بالایی از اتومبیل را وارد کشور کرد، در نتیجه واردات خودرو از نظر کمی و کیفی محدود خواهد بود.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: واردات خودرو با ساختار فعلی به منزله توزیع رانت است؛ لذا، با توجه به ماهیتی رانتی آن، نمی‌توان این انتظار داشت که با ورود اتومبیل‌های خارجی، قیمت خودرو‌های داخلی کاهش یابد.


خودرو‌های خارجی، معیار معاملات ثروتمندان!


کاکایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با حذف الزام عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا، زمینه سوداگری از طریق این نوع اتومبیل‌ها فراهم خواهد شد یا خیر، گفت: شک نکنید! بروز این امر جزو نتایج واضح، اما منفی این تصمیم هیئت دولت است.

خودرو‌های وارداتی، کالای ایده‌آل سوداگران!/دو  BMW بده یک Lexus بگیر!
وی همچنین درباره واردات ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال جاری اظهار کرد: تحقق این امر با چند مانع جدی مواجه است؛ محدودیت ارزی که پیش از این به آن اشاره شد، تحریم‌های اقتصادی و امتناع شرکت‌های بزرگ خودروسازی از همکاری با ایران و صرف زمان حداقل ۳ تا ۶ ماهه برای سفارش و ورود آن‌ها به کشور، همگی از جمله مواردی است که مانع از انجام واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به داخل ایران می‌شود.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: معیار واردات، حضور عینی خودرو در این سوی گمرک است. در سال ۱۳۹۶، نزدیک به ۱۹ هزار ۶۰۰ دستگاه خودرو به مدت ۴ سال در گمرکات کشور متوقف شد. ضمن این که در طول ماه‌های اخیر مسئولان وزارت صمت همواره یک حرف واحد، اما در عین حال با اعداد مختلف را درباره خودرو‌های وارداتی به زبان آورده‌اند.


سکوت فرزین در مورد ارز خودرو‌های وارداتی


کاکایی همچنین درباره نظر رئیس جدید بانک مرکزی درباره ارز مورد نیاز خودرو‌های وارداتی، گفت: همزمان با جدی شدن واردات خودرو، صالح آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی اعلام کرد که این نهاد مالی مشکلی برای تامین ارز این مسئله ندارد. پس از گذشت چند هفته از بیان این مطلب، او به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز برکنار شد.

خودرو‌های وارداتی، کالای ایده‌آل سوداگران!/دو  BMW بده یک Lexus بگیر!
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز، رئیس جدید بانک مرکزی تصمیم گرفته در قابل منابع ارزی واردات خودرو سکوت کند؛ چرا که می‌داند اگر در این شرایط بخواهد همان حرف صالح آبادی را تکرار کند، تلاطم‌های بازار بیشتر از قبل خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: وعده مسئولین برای واردات خودرو بدون پشتوانه ارزی بوده، لذا با توجه به شرایط فعلی بازار ارز، انجام این سیاست، منجر به جهش قیمت ارز خواهد شد.


خودرو‌های وارداتی، کالای ایده‌آل سوداگران


کاکایی همچنین درباره حرکت تقاتضا‍‌های سوداگرانه به سمت خودرو‌های خارجی گفت: همزمان با افزایش قیمت ارز، معادل ریالی اتومبیل‌های وارداتی نیز بیشتر خواهد شد؛ در چنین شرایطی برخی افراد به ویژه قشر ثروتمند جامعه ترجیح خواهند داد که نقدینگی خود را به جای تزریق در بازار خودرو‌های داخلی و ملک به سمت ماشین‌های خارجی هدایت کنند.


این کارشناس صنعت خودرو همچنین با اشاره به ماده ۲ دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر انحصاری بودن همه بازار‌های خودرو‌های سواری اعم از داخلی، مونتاژ و خارجی، گفت: ماهیت این بازار انحصاری و رانتی است، در نتیجه رویکردی هیجانی داشته و به واسطه همین مولفه، مصرف‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری در خودرو‌های وارداتی هجوم خواهند آورد.


وی تاکید کرد: حال اگر تعداد خودرو‌های وارداتی از ۱۰۰ دستگاه به عددی بیش از این افزایش یابد، نه تنها قیمت خودرو‌های داخلی پایین نخواهد آمد بلکه با افزایش نرخ ارز، قیمت دیگر کالا‌های مصرفی هم روند صعودی به خود خواهد گرفت.


آژیر قرمز ارزی واردات خودرو


کاکایی با ابراز نگرانی از تبعات منفی واردات خودرو در بازار ارز و اظهار نظر هر روزه مسئولان وزارت صمت در این‌باره موضوع گفت: اعلام هرروزه تعداد واردات خودرو توسط وزیر صمت، موضوع کاملا خجالت‌آوری است؛ چرا که این اتفاق به منزله نشانه بسیار خطرناکیست که فعالان اقتصادی را از بازار مثل بورس دور کرده و به سمت خودرو و ارز هدایت می‌کند.


این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: وعده خودرویی وزارت صمت یک زنگ خطر جدی برای منابع ارزی کشور است؛ تا قبل از مسائل کنونی، همواره درباره واردات رانتی خودرو ابراز نگرانی می‌کردم، اما با توجه به شرایط فعلی بازار ارز، نسبت به این مسئله احساس ترس پیدا کرده‌ام.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: