bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
وزیر اقتصاد خبر داد؛
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلان خبر تهیه دستورالعمل ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، از احتمال دو مرحله‌ای شدن پرداخت سود سهام عدالت خبر داد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛«روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی فناوری رییس جمهور در مراسم رونمایی از زیرساخت توسعه دارایی‌های نامشهود گفت: با بررسی‌های انجام شده از وضعیت دارایی ۱۰۰ شرکت بزرگ جهان، ۹۵ درصد دارایی آن‌ها متشکل از دارایی‌های هستند نامشهود محسوب می‌شوند.


معاون علمی رییس جمهور ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود را گامی مهم از سوی وزارت اقتصاد توصیف کرد و درباره آن گفت: در صورت اجرای نظام ارزشگذاری این قبیل دارایی‌ها، وزارت اقتصاد اقدام ماندگاری برای اقتصاد کشور انجام خواهد داد.


وی افزود: در حال حاضر نظام ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود بر اساس سه مولفه مهم تشخیص اموال، ثبت اموال و در نهایت ارزش گذاری اموال ایجاد شده است.


دهقانی تاکید کرد: آنچه که اکنون نیاز اصلی نظام ارزش گذاری دارایی‌های اموال نامشهود محسوب می‌شود اعتباردهی به آن‌ها از سوی نظام بانکی به جهت استفاده از این دارایی‌ها برای اعتبارسنجی افراد برای دریافت تسهیلات بانکی است. با اعطای چنین مزیتی گامی مهم برای بنگاه‌های اقتصادی برداشته خواهد شد.


معاون علمی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با اعتباردهی به دارایی‌های نامشهود ما شاهد آثار بسیار خوبی همچون کاهش رشد نقدینگی و نرخ تورم خواهیم بود.

دستورالعمل ارزشگذاری دارایی نامشهود تهیه شد/ احتمال دو مرحله‌ای شدن پرداخت سود سهام عدالت

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این مراسم گفت: وزارت اقتصاد بر خلاف سایر وزارتخانه‌ها در حوزه‌های کالا و خدمات و یا کنترل برخی بخش‌های وظیفه‌ای ندارد، اما با این حال این وظیفه بر دوش. وزارت اقتصاد احساس می‌شود که بتواند با ایجاد زیرساخت‌های لازم شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشید.


وزیر اقتصاد افزود: ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود از جمله اقدامات مهمی است که ذیل این وظیفه وزارت اقتصاد تعریف می‌شود و به همین خاطر اجرای آن را وظیفه جدی خود می‌دانیم.


وی افزود: در این راستا دستورالعمل ارزشگذاری دارایی نامشهود تهیه شد و این اقدام یکی از گام‌هایی بود که به دنبال برداشتن آن بودیم تا بخش مهمی از سرمایه‌ها از سوی نظام رسمی کشور پذیرفته شود.


وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از مباحث مهم برای فعالان اقتصادی این است که در گزارشگری مالی، میزان دارایی و سرمایه‌های نامشهود شناسایی شود و نحوه ارزشگذاری این دارایی‌ها خلائی بود که باید برطرف می‌شد و این ارزشگذاری باید تکیه‌گاهی برای ارزشیابی شرکت‌ها نزد بانک و بورس باشد.


خاندوزی گفت: آنچه برای شرکت‌ها اهمیت دارد و جای خالی آن احساس می‌شود این است که دارایی نامشهود شرکت‌ها چگونه تشخیص و ارزش‌گذاری می‌شود. افراد متخصص در برخی شرکت‌ها، مشتریان وسیع خود یک ارزش اقتصادی برای برخی شرکت‌ها است. ایده‌ها، اختراعات و سایر انواع دارایی‌ها نیز جزو مواردی بود که به عنوان دارایی اقتصادی شناسایی نمی‌شد.


وزیر اقتصاد تاکید کرد: ارزشگذاری دارایی نامشهود امروز از این جهت اهمیت دارد که این باب گشوده شد تا بتوانیم از ثمرات ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استفاده کنیم. تلاش ما این است تا شرکت‌ها بتوانند دارایی‌های خود را نقدپذیر و واقعی کنند.


وی افزود: برخی شرکت‌ها به آستانه ورشکستگی رسیدند چراکه سیاست‌گذار دارایی‌های آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. امیدوار هستیم ثمرات این پایه‌گذاری جدید را در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها و تاثیر تسهیلات دریافتی آن‌ها ببینیم.


خاندوزی همچنین پس از مراسم و در جمع خبرنگاران درباره پرداخت سود سهام عدالت گفت: صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده و اگر همزمان سود‌ها پرداخت شود عدد آن افزایش می‌یابد.


وی افزود: اما اگر مانند سال گذشته سود برخی شرکت‌ها مانند پتروشیمی خلیج فارس با تاخیر مواجه شود پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد شد.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: