bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در واکنش به صحبت‌های دیروز وزیر اقتصاد درباره اعطای اقامت در ازای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری اتباع افغانستانی گفت: ۹۹ درصد مشمولین این طرح اتباع افغانستانی هستند. قبلاً شرط اعطای اقامت به اتباع این کشور، پرداخت ۲۵۰ هزار دلار بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل تسهیل جذب سرمایه، این رقم به ۱۰۰ هزار دلار تقلیل پیدا کرد.

رونوشت ایران از نسخه ترکیه برای جذب سرمایه خرد خارجی/ ۹۹ درصد اقامت ۵ ساله ۱۰۰ هزار دلاری مشول اتباع افغانستانی می‌شود/ فقط ۰/۱سرمایه‌های خارجی به ایران می‌آید

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین سلیمی» رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اظهار نظر دیروز «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون اعطای اقامت ۵ ساله در ازای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری برخی اتباع خارجی اظهار کرد: اجرای این روش سرمایه‌گذاری صرفاً معطوف به اتباع کشور افغانستان می‌شود؛ علاوه بر این نکته، اکنون میان کشور‌های ایران و ترکیه که هر دو مقصد اتباع افغانستانی هستند، رقابتی خاصی در پذیرش شهروندان این کشور با مزیت و امتیاز‌های مختلفی وجود دارد.


رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران افزود: در حال حاضر مقامات کشور ترکیه علاوه بر اقامت، برای جذب سرمایه اتباع خارجی شرایطی را برای شهروندان سایر کشور‌ها ایجاد می‌کند که آن‌ها با خرید سهام می‌توانند تابعیت این کشور را اخذ کنند.


وی توضیح داد: در این روش سرمایه‌گذار باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار یا ارز خارجی معادل آن یا لیر ترکیه، سهام خریداری کند. خرید این سهام باید توسط وزارت صنعت و فناوری ترکیه تأیید شود.


سلیمی تاکید کرد: ۹۹ درصد اقامت ۵ ساله ۱۰۰ هزار دلاری شامل حال اتباع افغانستانی می‌شود. قبلاً شرط اعطای اقامت به اتباع این کشور، پرداخت ۲۵۰ هزار دلار بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل تسهیل جذب سرمایه، این رقم به ۱۰۰ هزار دلار تقلیل پیدا کرد.


رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی باید اولویت اصلی ما در اقتصاد باشد، اما معتقدم که تمرکز ما نباید صرفاً معطوف به سرمایه‌های خرد خارجی باشد بلکه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های متوسط و کلان خارجی داشته باشند که این هم با بهبود روابط بین المللی ایران با سایر کشور‌ها محقق می‌شود.


وی افزود: اگرچه جذب سرمایه خارجی خرد یک امر مهم است، اما به طور کامل این روش را به عنوان تنها راه جذب سرمایه خارجی توصیه نمی‌کنم، زیرا ما باید اقدامات جدی را برای جذب سرمایه‌های متوسط و کلان خارجی داشته باشیم.


سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: تاکید من بر جذب سرمایه متوسط و کلان خارجی از آن جهت است که اکنون به گونه‌ای است که فقط ۰/۱ (یک دهم) سرمایه موجود در اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد ایران هدایت می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: