bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن تشریح ابعاد صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور درباره کاهش نرخ تورم، گفت:احتمالاً نرخ تورمی که در سال گذشت تجربه کردیم را در نیمه دوم امسال نخواهیم داشت. البته باید این را هم خاطرنشان کرد روند صعودی قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما این امر با سرعتی آهسته‌تری به وقوع می‌پیوندد.

نرخ تورم ۱۴۰۱ در نیمه دوم امسال تکرار نمی‌شود/ مهار تورم رکود را تشدید می‌کند

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «کامران ندری» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اظهار نظر اخیر «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور مبنی بر موفقیت دولت در کنترل و یا کاهشی کردن نرخ تورم و نتیجه عکس آن در سطح بازار اظهار کرد:  نرخ تورم بر اساس شاخص cpi یا همان شاخص قیمت مصرف‌کننده محاسبه می‌شود و در حال حاضر برای به دست آوردن آن از طریق این شاخص، در کنار کالا‌های اساسی، قیمت محصولاتی غیر ضرور هم محاسبه می‌شود. در چنین رویه، این امکان وجود دارد که قیمت این قبیل کالا‌های غیر ضرور در برخی از ماه‌ها بعضاً کاهش پیدا کرده و به تبع آن میانگین‌گیری برای نرخ تورم را تحت تاثیر قرار دهند.


این اقتصاددان افزود: اگر شاخص نرخ تورم تغییرات کاهشی داشته باشد و این تغییرات پایدار بماند، از منظر اقتصادی ما شاهد یک امر مثبت در اقتصاد ایران خواهیم بود. به بیان ساده‌تر، وقوع این مسئله به این معناست که روند عمومی افزایش قیمت کالا‌ها دیگر همانند گذشته سریع نبوده و قدری آهسته‌تر از ماه‌های قبل شده است؛ لذا، می‌توان امیدوار بود که کالا‌هایی که آحاد مردم از آن استفاده می‌کنند به مراتب از افزایش قیمت کمتری برخوردار  می‌شوند.


وی تصریح کرد: البته باید این نکته را هم خاطرنشان کرد که کاهش سرعت نرخ تورم به معنای بهبود وضعیت معیشت مردم نیست، زیرا همین حالا هم برخی از اقشار جامعه با قیمت‌های کنونی برخی از کالا‌های اساسی با مشکلات معیشتی متعددی مواجه هستند.


این استاد دانشگاه متذکر شد: در طول سال‌های اخیر نرخ حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است؛ لذا اگر قیمت بعضی از کالا‌های اساسی مانند مرغ، گوشت و برنج هم ثابت بماند، باز هم تفاوت چندانی در معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف نخواهد داشت. آهسته‌تر شدن نرخ تورم می‌تواند این نوید را بدهد که معیشت مردم بدتر از قبل نخواهد شد.


ندری همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره پیش‌بینی او از وضعیت اقتصاد کلان کشور در نیمه دوم امسال هم گفت: پاسخ به این مسئله به آزادسازی منابع ارزی خارج از کشور و تصمیمات دولت برای استفاده از آن باز می‌گردد، اما با توجه به تحولات مهمی که در چند ماه اخیر در حوزه سیاست خارجی کشور رخ داده، فکر می‌کنم شرایط کشور به ویژه شاخص‌های اقتصادی نسبت به سال ۱۴۰۱ روند بهتری داشته باشد.


این اقتصاددان تصریح کرد: با توجه به نکته مذکور، احتمالاً نرخ تورمی که در سال گذشت تجربه کردیم را در نیمه دوم امسال تجربه نخواهیم کرد. البته باید این را هم خاطرنشان کرد روند صعودی قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد منتهای این امر با سرعتی آهسته‌تری به وقوع می‌پیوندد.


وی عنوان کرد: متاسفانه اقتصاد ایران با معضلات مهمی رو به رو است هنوز حل نشده است؛ چالش‌های موجود در فضای کسب و کار کشور، مشکلات زیست محیطی، چالش‌های متعدد صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و مسائل مرتبط با نظام مالیاتی مانند فرار مالیاتی مودیان، ضعف‌های مختلف نظام بانکی و ساختار بودجه‌ای از جمله معضلات اقتصادی هستند که تاکنون حل نشده و در مقابل حتی هیچ برنامه‌ای هم برای رفع حداقلی نواقص آن از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور دیده نشده است.


ندری تصریح کرد: بهبود نسبی روابط بین المللی ایران با برخی کشور‌ها می‌تواند به عنوان عاملی موثر، نرخ تورم را تا حدی تعدیل و یا از روی رقم ۵۰ به اعدادی کمتر تنزل پیدا کند.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد؛ در حال حاضر تنها تفسیر مثبتی که می‌توان از صحبت‌های معاون اول رئیس جمهور داشت، این است که بر اثر بهبود روابط خارجی ایران و کنترل بازار ارز و در نتیجه ثبات نرخ ارز، وضعیت اقتصاد کشور در طول ماه‌های آتی به بدی سال ۱۴۰۱ نخواهد شد.


ندری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مهار تورمی که دولت اعلام کرده می‌تواند منجر به تشدید رکود در اقتصاد کشور شود یا خیر، گفت: همه اقتصاد‌هایی که تاکنون از تورم بالایی برخوردار بوده‌اند، پس از حرکت در مسیر کنترل تورم، با رکود مواجه شدند. در اقتصاد ایران این امکان وجود دارد که به دلیل برخی معضلات و وجود نواقص در ساختار‌ها این رکود در یک بازه زمانی طولانی مدت به وقوع بپیوندد.


این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران به خودی خود با رکود همراه است، حال اگر مهار تورم رخ دهد و رکود ایجاد شود، میزان رکود موجود در بازار‌ها دی مقایسه با گذشته عمیق‌تر خواهد شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: