bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس ضمن انتقاد از فرار مالیاتی فعالان برخی از اصناف خاص، گفت:جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کارمند در سال چند برابر یک طلا فروش و یا مشاور املاک مالیات پرداخت می‌کند.

سامانه مودیان، سدی در مقابل تخلفات مالیاتی اصناف خاص

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «کیومرث سرمدی» نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به راه‌اندازی سامانه مودیان و همچنین پیوستن برخی کسب و کار‌ها به این سامانه اظهار کرد: مشخص شدن میزان درآمد واقعی مودیان و در نتیجه مالیات‌ستانی عادلانه از آن‌ها یک امر بسیار مثبت در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، زیرا با شفافیت ایجاد شده از محل این کار، فعالان همه اصناف به صورت یکسان مالیات پرداخت خواهند کرد.


نماینده مردم اسد آباد در مجلس توضیح داد: روند مالیات‌ستانی از برخی اصناف کشور عادلانه نبوده و بعضی از افراد ارقامی را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند که بسیار کمتر از درآمد واقعی آن‌ها است؛ بنابراین، برای حل این مسئله سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است که اطلاعات دقیق و متقنی را از فعالان اقتصادی کشور به ویژه افراد شاغل در اصناف خاص جمع آوری کند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه مالیاتی صنفی مثل آرایشگران زنانه در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که عدد قابل قبول نیست. علاوه بر این صنف، سایر آمار‌ها نشان می‌دهد که سرانه مالیاتی صنف دیگری مثل مشاوران املاک هم در سال ۱۴۰۱ فقط ۴ میلیون تومان بوده است.


سرمدی گفت: فعالان مشاغل مذکور از درآمد بالایی برخوردار هستند، اما همواره تلاش می‌کنند که با استفاده از روش و یا ابزار‌های متعددی میزان درآمد حقیقی خود را کتمان کنند. دریافت پول نقد و یا کارت به کارت به شماره کارت آن شخص و یا فرد منتسب به آن از جمله راه‌های متداولی است که فعالان این اصناف برای فرار مالیاتی انجام می‌دهند.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: کارگران و یا کارمندان دولتی حقوق ماهانه خود را به صورت مستقیم از دولت دریافت می‌کنند؛ لذا، امکان ارتکاب هیچ گونه فرار مالیاتی از سوی آن‌ها وجود ندارد. این اقشار از درآمد بالایی برخوردار نیستند، اما با این حال مالیات خود را به صورت مرتب پرداخت می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کارمند در طول یک سال چند برابر یک طلا فروش و یا مشاور املاک مالیات پرداخت می‌کند. این اتفاق به معنای بی‌عدالتی در نظام مالیات‌ستانی بوده و سازمان امور مالیاتی باید با آن مقابله کند.


سرمدی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی رقم خورده که مالیات‌ستاتی از بخش تولید به آسانی صورت می‌پذیرد، اما امکان مقابله با فرار مالیاتی مشاغل خاص و یا فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی وجود ندارد؛ تداوم چنین وضعیتی منجر به سلب انگیزه تولیدکنندگان و یا سایر مودیان برای پرداخت مالیات می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: