bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
بازارنیوز طبق روال هر هفته، در گزارشی به بررسی وضعیت بازار‌های مالی در هفته گذشته پرداخته است.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- محمدرضا زارع (کارشناس اقتصادی)؛ بررسی تحولات بازار‌های مالی به دلیل نقش و اهمیت آن در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی (خرد و کلان) و همچنین اثرگذاری بر سیاست‌های اتخاذی از سوی دولت همواره مورد توجه بوده است. بر همین اساس پایگاه خبری بازارنیوز، به صورت هفتگی و برای هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲ به مانند هفته‌های گذشته به رصد و تحلیل بازار‌های مالی در چهار بخش مختلف (ارز، بورس، طلا، رمز ارز) پرداخته است.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
الف) بازده بازار‌ها


بر اساس آنچه که در نمودار ۱ آمده است، بازار ارز در هفته منتهی به ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ با بازده مثبت ۲.۷۸ درصدی همراه بوده است که تداوم رشد هفتگی بازار ارز منجر به ثبت بازده مثبت ۶.۷۳ درصد از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته بوده است. سکه تمام امامی طرح جدید بازده مثبت ۲.۸۲ درصدی داشته است که همسو با تغییرات آن از ابتدای سال با تغییرات مثبت ۳.۱۴ درصد بوده است.


بورس اوراق بهادار نیز بازده منفی ۲.۸۶ درصدی را به ثبت رساند که بازده آن از ابتدای سال را تضعیف نمود به گونه‌ای که از ابتدای سال تغییرات بورس اوراق بهادار مثبت ۱.۶ درصد بوده است. ارز دیجیتال تتر (ریالی) عملکرد مثبت ۲.۲۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
ب) عملکرد بازار‌ها


بعد از مرور کلی رفتار بازار‌های مالی چهارگانه در هفته گذشته، در ادامه و در بخش‌های جداگانه رفتار هر یک از بازار‌های مالی بررسی می‌شود.


بازار ارز (دلار)


هر دلار آمریکا در تاریخ ۵ بهمن ماه به ارزش ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار غیر رسمی معامله شد که نسبت به انتهای هفته گذشته تغییرات مثبت ۲.۷۸ درصدی را به ثبت رسانده است. از مهم‌ترین دلایل رشد ۲.۷۸ درصدی بازار غیررسمی در هفته گذشته، ابهام و نااطمینانی شکل گرفته در نتیجه تحولات و ابهامات منطقه‌ای و همچنین نبود چشم انداز مثبت نسبت به آینده تحریم‌ها و ناهماهنگی سیاستی در راستای تنظیم بازار داخل به طور مشخص در صنعت خودرو و واردات آن است.


نمودار‌های ۲ و ۳ وضعیت تغییرات قیمت هفتگی دلار نقدی و همچنین روند قیمتی آن در هفته گذشته را به تصویر کشیده است. همانطور که ملاحظه می‌شود، بازار ارز بازده مثبت با عملکرد ۲.۷۸ را از خود به ثبت رساند. علاوه بر این یک ماه گذشته، دلار نقدی تهران همواره صعودی بوده است.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید)


بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید) در هفته منتهی به ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ بازدهی مثبت ۲.۸۲ درصدی به ثبت رسانده و در بین کانال‌های ۳۱ و ۳۳ میلیون تومان نوسان داشته و به قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که نشان از تقویت وضعیت قیمت این دارایی نسبت به هفته گذشته بود. البته نسبت به قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به عنوان قله قیمتی سکه در سال جاری فاصله ۱ میلیون و ۱۰۰ تومانی دارد.


به این معنی که خریداران سکه در آن بازه زمانی در صورت نگهداری دارایی خود با ضرر مواجه شده‌اند. بازار طلا و به طور مشخص سکه تمام، تحت تأثیر تحولات بازار ارز و قیمت جهانی اونس است که آن هم متأثر از تحولات سیاست پولی آمریکا و در هفته اخیر تحت تاثیر تحولات منطقه قرار داشته است.


روند افزایشی سکه تمام در این هفته همسو با عملکرد مثبت اونس جهانی (۱.۰۴ درصد) و همچنین همسو با عملکرد مثبت دلار (۲.۷۸ درصد) بوده است. افزایش قیمت سکه و همچنین نرخ اونس جهانی طلا و افزایش نرخ دلار و برآیند آن با تحولات منطقه ای، منجر به افزایش حباب سکه به میزان ۴۰۰ هزار تومانی شد.


با این حال حباب کنونی هر قطعه سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان شده است که این موضوع می‌تواند به معنای افزایش سطح انتظارات تورمی فعالان بازار سکه و طلا در کوتاه مدت باشد. از مهمترین تحولات داخلی بازار طلا در هفته‌های اخیر، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران است که بر اساس اظهارات مسئولین بانک مرکزی به صورت هفتگی و در روز‌های چهارشنبه عرضه می‌شود.


نمودار‌های ۴ و ۵ وضعیت تغییرات قیمت هفتگی سکه تمام طرح جدید و همچنین روند قیمتی آن در هفته گذشته را به تصویر کشیده است. در بازار سکه تمام امامی طرح جدید، هفته گذشته مانند هفته پایانی دی ماه بازده مثبت داشته است.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار تهران)


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با عملکرد مثبت همراه بود به گونه‌ای که در هفته منتهی به ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲، بازده منفی ۲.۸۶ درصدی را به ثبت رسانده و به عدد ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحد رسیده است. نمودار ۶ نشان از عملکرد منفی شاخص بورس نسبت به هفته گذشته آن (مثبت ۰.۶۹ درصد) است.


تداوم روند نزولی بازار سرمایه با وجود رشد فزاینده نرخ ارز و طلا در روز‌های اخیر، نگرانی‌هایی را در میان فعالان بازار سرمایه در خصوص تداوم روند نزولی بازار سرمایه و عدم کسب عایدی در نتیجه تحولات مثبت در سایر بازار‌ها ایجاد نموده است.


در واقع وقوع این شرایط اعتراضات نسبت به عملکرد دولت در مدیریت بازار سرمایه ایجاد نموده است. نمودار‌های ۶ و ۷ وضعیت تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار و همچنین روند آن در هفته گذشته را به تصویر کشیده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، بازار سرمایه در هفته گذشته برخلاف هفته قبلی بازده منفی ۲.۸۶ درصدی را به ثبت رساند.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
رمز ارز (تتر ریالی)


متقاضیان رمز ارز در ایران، از تتر (ریالی) به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و یا ابزار پرداخت ناقص استفاده می‌کنند؛ بنابراین با توجه به ویژگی‌های آن، به عنوان جایگزین ارز‌های جهان روا (دلار، یورو و ...) مورد استفاده قرار می‌گیرد.


در هفته منتهی به ۵ بهمن ۱۴۰۲، تتر (ریالی) میزان شکاف خود را با دلار کمتر کرد و با بازدهی مثبت ۲.۳۰ درصد به مبلغ ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. با وجود اختلاف قیمت ریالی تتر و نرخ ارز بازار غیر رسمی، روند این دو همسو بوده و با افزایش همراه شده است. با این حال همچنان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارز با وجود رویکرد سکوت و انتظار بانک مرکزی بالاست.


ج) چشم‌انداز آتی بازار‌ها


همان‌طور که گذشت، بازار‌های مالی در کل بیشتر تحت تاثیر تحولات منطقه و سیاستگذاری‌های داخلی بود. با این حال برخی رویداد‌ها و ابهامات سیاست‌گذاری وجود دارد که انتظار می‌رود در هفته‌های آتی بازار‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله مهم‌ترین این تحولات و اقدامات می‌توان به: ۱) ابهام و نااطمینانی از تحولات منطقه‌ای و گسترش دامنه جنگ غزه به کشور‌های متحد در منطقه؛ ۲) ابهام و چالش‌های عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی؛ ۳) ابهام و چالش‌های واردات خودروی نو و تامین ارز برای آن؛ ۴) ابهام‌ها و چالش‌های پلاک گذاری و ورود خودرو‌های مناطق آزاد به سرزمین اصلی؛ اشاره نمود.

تحولات بازار‌های مالی هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۲/ عقب‌نشینی بورس در سایه صعود سکه و دلار
پایان پیام//

نام نویسنده:
برچسب ها: تتر ، ارز ، بازار مالی ، طلا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: