bazarnews

کد خبر: ۱۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
ویژه های روز منتشر شد
تصاویر منتخب سایت رویترز،سفر روحانی به ارمنستان،آخرین خبرها از پرونده فساد در بانک سرمایه و املاک شهرداری و حقوق های نجومی ،گزارش بلومبرگ درباره توانایی تولید نفت ایران،گرانی سکه و عبور دلار از مرز 4000 تومان ،تقویت شاخص بورس ،نظرات متعدد اقتصاددانان درباره آمار رشد اقتصادی ،خواب زمستانی بازار املاک اجاره و ... مهمترین اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز چهار شنبه ( 1 دی ماه ۱۳۹۵ ) بودند.
بازار نیوز - برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی روز چهار شنبه بازار نیوز در ادامه آمده است که با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود. گزیده اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز چهارشنبه (  1 دی ماه ۱۳۹۵) را در لینک‌های زیر بخوانید.


گزارش اخیر موسسه تحقیقات اقتصادی مک کینزی با وجود در نظر گرفتن پتانسیل های گسترده صنعت آی تی و آی سی تی ایران اذعان می کند ایران نتوانسته است همپای کشورهای هم سطح خود در این بخش حرکت کند. بازار ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران هم اکنون با گردش مالی تقریبی ۸ میلیارد دلار نصف ترکیه و تنها یک سوم کشوری همچون مکزیک است که در بخش های مختلف مشابهت بسیاری با اقتصاد ایران دارند.

بدهکاران دانه‌درشت بانکی که مطالبات صد‌میلیاردی به بالا دارند، اغلب دارای نفوذ سیاسی هستند. به همین دلیل اغلب از سوی برخی سیاست‌مداران با بانک‌ها تماس گرفته می‌شود و دستور پیگیری‌ نکردن این مطالبات به رؤسای بانک‌ها داده می‌شود.


دادستان تهران در نشست خبری آسیب شناسی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به اظهارات مدیرعامل فعلی بانک سرمایه که بخشی از سهامدار آن گروه ریخته گران و بخشی دیگر متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است استناد کرد و گفت: مدیرعامل بانک عنوان کرده در این بانک فساد و تخلف وجود دارد و بر اساس این اظهارات، عمده تخلفات بانک اعطای تسهیلات به اشخاص برخلاف ضوابط بانکی بوده است و بین مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران تبانی وجود داشته به نحوی که برخی املاک ۱۴ برابر قیمت واقعی ارزیابی و تملک شده است، برخی مستندات پرونده ها در بانک وجود ندارد و املاک هم معارض دارند و هم متصرف.

العطیه و فریتچ می‌گویند تا قبل از شدت گرفتن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ ایران دومین تولید کننده بزرگ اوپک بعد از عربستان سعودی بود اما تا ده سال آینده به دلیل عدم وجود تخصص کافی نمی‌تواند ۱ میلیون بشکه دیگر به تولید خود اضافه کند.

هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود ، با اختصاص مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تشکل‌های عشایری آسیب دیده از خشکسالی با سود و کارمزد چهار درصد موافقت کرد.طول دوره بازپرداخت تسهیلات یاد شده حداکثر پنج سال است.
هیات دولت  همچنین  آیین‌نامه اجرایی نحوه محاسبه حق بیمه کسر شده کارکنان دولتی از فوق‌العاده اضافه کار آنها را تصویب کرد.

امروز در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت مواجه شد. بر این اساس، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان معامله شد.

امروز در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار با افزایش ۳۷ تومانی مرز ۴۰۰۰ تومانی را هم درنوردیده و به ۴۰۱۰ تومان رسیده است؛ این در حالی است که روز گذشته نیز نرخ دلار، با افزایش ۳۷ تومانی نسبت به روز قبل از آن، به ۳۹۸۱ تومان رسیده بود.


رئیس کل سازمان مالیاتی کشور گفت : به منظور حمایت خاص از حوزه تعاون به رئیس و اعضای اتاق تعاون ایران، نوید بخشودگی ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش، به شرط آنکه اصل بدهی مالیاتی تا پایان سال ۹۵ پرداخت گردد، را می دهم.

رشد اقتصادی اعلامی اخیر که بیانگر جهش قابل توجه در این شاخص بود این روزها به یکی از پرحاشیه‌ترین شاخص های اقتصادی تبدیل شده است؛ روالی که هر چند جدید نیست و پیشینه آن بیانگر واکنش‌های متفاوت نسبت به آمار و ارقام اعلامی دولت‌هاست.
محمود بهمنی - نماینده مجلس- به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در دولتی که خود متهم به آمارسازی درباره شاخص‌های اقتصادی و پولی بود این روزها اعلام کرده که نمی‌داند این نرخ ۷.۴ درصدی از کجا آمده است و رشد اقتصادی بر مبنای نفت را نمی پذیرد یا اخیرا برخی نمایندگان دیگر عنوان کرده‌اند که مسئولان اقتصادی باید دقت بیشتری در آمار داشته چرا که تاثیر آن بر روی انتخابات و نتایج آن مشهود است.

شاخص بورس و اوراق بهادار بورس تهران پایان معاملات روز جاری با افزایش ۱۲۷,۳۱ واحدی به پله ۸۰ هزار و ۲۵۰ واحد رسید.


دکتر مهدی حنطه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اقتصاد و حسابداری در ارزیابی رشد ۷,۴ درصدی شش ماه نخست گفت : دولت رشد شش ماهه ۷.۴ درصدی را اعلام کرده است اما بیان نکرده که این رشد با نفت یا رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت است، در هر دو صورت این عدد زمانی مناسب است که پایداری آن حفظ شود.


به گزارش بانک مرکزی کشور در شش ماهه نخست سال ۹۵، ۷,۴ درصد رشد داشته است اما این رشد چه تغییری در زندگی مردم ایجاد خواهد کرد؟دولت یازدهم در شرایطی اقتصاد کشور را تحویل گرفت که رشد اقتصادی به رقم ۸/۶- رسیده و ارزش پول ملی بسیار کاهش یافته بود. تورم بسیار بالای آن سال‌ها حاکی از وجود سایه سنگین تورم رکودی در جامعه داشت، اما بعد از گذشت چند سال و در سال آخر دولت یازدهم آمارهای بانک مرکزی نوید آینده مناسبی را برای اقتصاد ایران می‌دهد.

بازار اجاره آپارتمان‌های مسکونی در آستانه شروع سردترین فصل سال،به خواب زمستانی رفت.



روحانی در فرودگاه مهرآباد و قبل از سفر به ارمنستان گفت : به دنبال روابط اقتصادی گسترده تر با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان هستیم.


با نزدیک شدن به زمان تحویل زمام امور آمریکا به دونالد ترامپ، این بار یک مقام ارشد آمریکایی از عدم اجرای توافق خرید هواپیما بین بوئینگ و ایران خبر داد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران می‌گوید با توجه به اینکه هر ماه امتیاز تسهیلات مسکن جدید اعلام می‌شود، این موضوع روی عرضه و در نتیجه قیمت تسه تاثیر دارد، اما در کل شرایط قیمت گذاری تابع مشخصی از وضعیت بیرونی بازار مسکن است.


جدیدترین آمار آموزش عالی نشان می دهد از میزان بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور، ۵۴ درصد در بخش دولتی تحصیلی می کنند و گروه علوم انسانی و مقطع کارشناسی بیشترین میزان دانشجو در کشور را دارند.

تصاویر منتخب روز به انتخاب سردبیر رویترز


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: