bazarnews

کد خبر: ۳۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
فساد اقتصادی و تاثیراتش بر تولید داخلی:
با مشاهده فسادهای رخ داده به گونه ای تصور می شود نهادی به نام دولت به معنای واقعی آن وجود ندارد، و همین خلأ، باعث گسترش فساد از فسادهای بانکی گرفته تا فرارهای بزرگ مالیاتی در کشور شده است.
بازار نیوز- علی سعیدی، پژوهشگرموسسه مبانی و مدل های اقتصادی در خصوص تاثیر فساد اقتصادی بر تولیدات داخلی گفت: فساد اقتصادی منجر به سلب اعتماد عمومی از دولت می شود در شرایطی که جامعه در رکود، بیکاری و تورم به سر می برد و با دولت همراهی می کنند انتظار همراهی دولت را دارند.

وی افزود: با مشاهده این حقوق های چند صد میلیونی مدیران که اخیرا فاش شد وقتی دیده شود که دولت علاوه بر اینکه نتوانسته مشکلات جامعه را حل کند با دست درازی در بیت المال و طمع و زیاده خواهی های مدیران علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن اعتماد به عنوان یکی از عناصر سرمایه اجتماعی می شود حتی برای توسعه تولیدات داخلی استفاده نشد تا لااقل گره ای از مشکلات اقتصادی باز نماید.

پژوهشگرموسسه مبانی و مدل های اقتصادی، تصریح کرد:مشکل اصلی،نظام پولی و مالی حاکم در کشور است، این فسادهایی که که در نظام مالی رخ می دهد به علت استفاده از توان خلق پول می باشد که در نظام پولی حاکم است.

وی افزود: این پول های تولید شده وارد اقتصاد می شود ولی به سمت تولید کانالیزه نمی شود و ساختار به گونه ای است که به سمت کالاهای مصرفی، واسطه ای و دلالی سوق می یابد.

سعیدی با اشاره به سود آوری واردات کالاها، تاکید کرد: حجم زیادی از نقدینگی وارد کشور می شود تا جایی که طی سه سال شاهد رشد بیش از 200 درصدی افزایش نقدینگی بودیم.
وی افزود: این حجم زیاد از پول در حالی وارد اقتصاد کشور شده که رشد اقتصادی منفی، صفر، یک یا دو درصد می باشد که با این رشد اقتصادی و این افزایش حجم نقدینگی که صورت گرفته از طریق ایجاد تورم ما به اعزای تولیدی که وجود ندارد منجر به جابه جایی های پول کشور از طبقه ای به طبقه دیگر می شود.

علی سعیدی در خصوص این جابه جایی پول اذعان داشت: این مدیرانی که به دلیل زیاده خواهی های خود به فساد اقتصادی اقدام می کنند از طبقه های اشرافیت مصرف گرا می باشند که گرایش به کالاهای مصرفی و تجملی پول های دریافتی را صرف کار های مصرفی و غیر مولد می کنند که به ضرر تولید است.

وی افزود: این نظام مالی فاسد که به نظام اشرافی منتهی می شود چون معتقد است نیاز بازار به سمت مصرف گرایش یافت با تبلیغات به دنبال ترویج اشرافیت است و ریشه آن بحران مالی است و تا وقتی نظام مالی اصلاح نگردد این بحران حل نخواهد شد.

سعیدی تاکید کرد: حتی اگر اصلاحاتی در نظام پولی و محاسباتی صورت بگیرد تا وقتی که رویکردها همان ساختار قبلی باشد این مشکلات حل نخواهد شد.

وی افزود: توجیه ضد ربا بودن بانک منجر به اعتماد مردم و سپرده گذاری در بانک ها شد تا جایی که بانک فراتر رفته و امروزه مشاهده می شود هیچ معامله ای وجود ندارد که خارج از سیستم بانکی باشد، و نرخ سود بانکی هم شرایط را به سمتی برده که سرمایه گذاران ترجیح می دهند بدون هیچ دغدغه و ریسک هایی که در بازار وجود دارد از سود سپرده بانکی استفاده نمایند.

سعیدی تصریح کرد: با به وجود آمدن شرایط فعلی در صورت  اصلاح رویکرد بانک ها معیشت مردم گره میخورد و به عقب انداختن اصلاح ساختار بانکی نیز ممکن است پیامدهای اجتماعی و فرهنگی خطرناکی داشته باشد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
فساد فساد فساد! چه خبر است؟!
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: