bazarnews

کد خبر: ۲۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
فساد اقتصادی، پدیده سیستمی:
فساد اقتصادی یک موضوع چند علتی و به نوعی پدیده سیستمی است که ناشی از عوامل مختلف می باشد و از یک بعد نمی توان آن را بررسی نمود بلکه نیاز به فرهنگ سازی و بررسی شاخص های مختلف است تا با چنین چالش هایی روبرو نشویم.
محمد حنطه، اقتصاد دان در گفتکو با بازار نیوز، با اشاره به سیستمی بودن فساد اقتصادی، تصریح کرد: نبود قوانین،قوانین بد، بد اجرا نمودن و یا عدم اجرای قوانین از دلایل فساد اقتصادی می باشند.

وی با اشاره به کمرنگی شفافیت در حوزه های مختلف به عنوان عامل دیگر تولید کنند فساد،افزود: عامل سوم رابطه انسان با انسان است که نقش تاثیر گذاری در ایجاد فساد دارد.

حنطه پیرامون دخالت عوامل انسانی تاکید کرد: وقتی کارها به وسیله انسان ها حل می شود زمینه را برای ایجاد فساد افزایش می دهد که با ایجاد دولت الکترونیک می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

وی با اشاره به تنوع نهاد متولی مبارزه با فساد، افزود: سازمان بازرسی کل کشور، کمسیون اصل 90مجلس، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات هریک به روش خاصی به فساد های اداری و اقتصادی را بررسی می نمایند.

حنطه تصریح کرد: مبارزه با فساد وظیفه اصلی این نهاد ها نیست بلکه در کنار سایر وظایف خود به این مقوله می پردازند ولی برای مبارزه با فساد نیازمند به نهاد های تخصصی، دادگاه ها و قضاتی هستیم که با هدف مبارزه با فساد این مهم را به صورت تخصصی پیگیری نمایند.

وی افزود: تدوین قوانین ساده و شفاف از دیگر راهکار های مبارزه با فساد می باشد.

مهدی حنطه در خصوص تاثیر فساد اقتصادی بر مردم اذعان داشت: با فراگیری فساد، مردم به تولید فساد عادت می کنند و به عنوان فرهنگ بین مردم پذیرفته می شود و زشتی این پدیده را زشت تلقی نمی کنند وامنیت ملی مخدوش می شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت بهترین قوانین را تدوین کند اگر فساد در جامعه حاکم باشد این قوانین به خوبی اجرا نمی شود و سیاست های دولت از کارآمدی برخوردار نخواهد بود.

حنطه تصریح کرد: شیوع فساد منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به دولت می شود و با کم رنگ رشدن رابطه مردم و مسئولین، اتحاد و انسجام ملی را از بین می برد و در نهایت امنیت ملی مخدوش می شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: