bazarnews

کد خبر: ۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
ریشه یابی فساد اقتصادی:
در همه دنیا فساد های اقتصادی وجود دارد ولی این آمار در ایران قابل توجه است و با توجه به موقعیت کشور این سو استفاده ها و خلاء های اخلاقی زیان قابل توجه ای به اقتصاد کشور وارد می کند آن هم در شرایط اقتصاد مقاومتی که به دنبال راه کار هایی برای خود کفایی و رونق اقتصادی هستیم.
بازار نیوز- به گفته آلبرت بغزیان،اقتصاد دان یکی از دلایل شکل گیری فساد اقتصادی طمع و حرص ورزی عاملین می باشد که ریشه در اخلاق آن ها دارد و چیزی نیست که اضافه شده باشد بلکه همیشه وجود داشته و به اختیار افراد برای پیدا کردن خلاء ها و سو استفاده نمودن آنها بستگی دارد.

وی فزود: عامل دیگر ظرفیت پایین افراد در پذیرش قدرت می باشد که منجر به انجان اختلاس های هنگفت می گردد و با جود نظارت هایی که صورت می گیرد کماکان مشاهده می شود افراد سر از کشورهای دیگر در میاورند.

بغزیان تصریح کرد: حتی اگر قوانین اجازه امضا کردن چک سفید به مدیران را بدهد این ظرفیت های اخلاقی و انسانیت مدیران می باشد که به وی اجازه تخطی و پایمال کردن حقوق جامعه را نمی دهد.

وی با اشاره به پایش وضعیت مالی، افزود: وقتی شخصی با توجه به فیلترهای موجود انتخاب می شود باید مانند سایر کشورها وضعیت دارایی خود را اعلام کند در این شرایط فرد اجازه این عملکرد های غیر اخلاقی را پیدا نمی کند مگر اینکه نوآوری خاصی داشته باشد .

آلبرت بغزیان خاطر نشان ساخت: باید احتمال شناسایی شدن افراد را نیز در نظر گرفت زیرا در شرایطی که احتمال شناسایی و دستگیری اندک می باشد این اطمینان خاطر را به افراد می دهد که اقدام به چنین اختلاس های میلیاردی کنند.

وی دلیل دیگر فساد اقتصادی را مجازات افراد بیان کرد و افزود: مجازات هایی که برای متخلفین در نظر گرفته شده آن هم در شرایطی که که احتمال شناسایی پایین است برای فرد متخلف این صرفه را دارد که به چنین اعمالی اقدام نماید.

بغزیان با بیان اینکه باید زیان های اجتماعی افزایش یابد، تصریح کرد: اینکه در رسانه ها اسمی از متخلفین برده نمی شود و یا نظارت های قانونی وجود ندارد و با پرداخت رشوه آزاد می شوند فضا را برای سو استفاده این سود جویان ایجاد می نماید.

در پایان وی افزود: بوروکراسی و قوانین موجود این احساس امنیت را برای متخطیان ایجاد می کند تا به چنین اعمال ناشایستی دست بزنند  و حقوق ملتی را بخاطر زیاده خواهی های خود پایمال کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: