bazarnews

کد خبر: ۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
اقتصاد مقاومتی رمز و راز توسعه یافتگی ایران اسلامی را تشکیل می دهد که مسیر پیشرفت همراه با عدالت را نیز هموار خواهد کرد.
بازار نیوز - واژه "اقتصاد مقاومتی" را می توان ثمره یک عمر مجاهدت همراه با اخلاص و تجارب خدمتگزاری ناب به مردم مومن ومسلمان ایران و همه ازادیخواهان دانست که جوهره ان را نه فقط رشد اقتصادی و نه تنها توسعه شاخص های تولید ؛ بلکه صیانت از کرامت و عزت و شرافت یک ملت و انسانیت تشکیل می دهد و همچنین سدی خدشه ناپذیر در برابر تمامیت توطئه های دشمنان و بدخواهان ملت ایرانی اسلامی محسوب می شود.
 
اقتصاد مقاومتی آرمان های شهدا و امام و مجاهدان راه اسلام را به شعائر اجتماعی و شعور اقتصادی و استقلال کشور تبدیل می کند.

برخی کارشناسان غربی معتقدند اگر اقتصاد ایران تا 80 درصد هم بتواند در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند دیگر نمی توان با این کشور چالش یا مقابله کرد.

اقتصاد مقاومتی به معنی حداکثرسازی ارزش افزوده و ثروت آفرینی از همه منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی است که جمهوری اسلامی ایران در همه این عرصه ها از مزیت های ویژه ای برخوردار است.

کارشناسان اقتصادی غرب و به ویژه اقتصاددانان انگلیسی در سالهای گذشته تاکید می کردند که اگر نظام جمهوری اسلامی ایران موفق به استقرار اقتصاد مقاومتی شود با هیچ روشی نمی توان با این کشور مقابله کرد.

حتی این فرضیه هم مطرح است که غربیها از ترس اقتصاد مقاومتی و با هدف تضعیف ان وارد تعامل تجاری و اقتصادی در فرایند مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها شده اند.

به همین خاطر نمی توان مانند مسائل عادی اقتصادی با روش تحلیل هزینه - فایده به سراغ پروژه های اقتصاد مقاومتی رفت بلکه همه تلاشهایی که به استقرار اقتصاد مقاومتی در این سرزمین کمک می کند از نظر معیارهای نوین اقتصاد ملی باید به عنوان "تمام فایده" مد نظر باشد.

واژه اقتصاد مقاومتی در شهریور 1387 از سوی مقام معظم رهبری مطرح و به ادبیات اقتصادی ایران عرضه شد ، نه تنها همسان با اقتصاد ریاضتی نیست بلکه ایران را به جغرفیای فعال در اقتصاد منطقه ای و جهانی تبدیل خواهد کرد.

شعارهای سال در دو دهه اخیر که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است ؛ نوآوری و شکوفایی،‌اصلاح الگوی مصرف،‌همت مضاعف و کار مضاعف، ‌جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، ‌و خلق حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی و ... را می توان حلقه های کارامد زنجیره اقتصاد مقاومتی دانست.

سال اقتصاد مقاومتی میزبان برجام نیز است ، برجام در دوره متمایز اقتصاد سیاسی ایران اجرایی شده است و کشورهای خارجی هم به دنبال گسترش تعامل تجاری و اقتصادی هستند.

صاحبنظران منصف بین المللی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم برای کمک به خروج از رکود اقتصاد جهانی به ویژه اروپایی است و هر کشوری که ایران را از برنامه ریزی های راهبردی بازرگانی بین المللی خود حذف کند ، بیشتر ضرر خواهد کرد.

روند حضور هیئت های خارجی در ایران نشان می دهد کشورهای دیگر هم به مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران نیاز دارند.

تمایز این دوره در اقتصاد ایران شامل1) تجارب تحریم های اقتصادی و 2) گسترش ادبیات و گفتمان اقتصاد مقاومتی است و اجرای برجام را باید در خدمت استقرار اقتصاد مقاومتی قرار دهیم تا با حداکثر دستاورد همراه شود.

اقتصاد مقاومتی یک بحث کاملا استراتژیک است که در کشورهایی که دارای اهداف بلند مدت هستند و روحیه استقلال در بطن سیاست داخلی و خارجی آنها جاری است، مطرح شده است.

اینها حلقه هایی است که امسال یعنی در سال "اقدام وعمل "باید به هم متصل شود و مسئولان در مقاطع مشخص زمانی گزارش عملکرد به مردم بدهند.

اقدام به معنی تجمیع اراده و عزم ملی پس از باور به ضرورت استقرار اقتصاد مقاومتی است و عمل هم به معنی تلاش برای ارائه دستاوردهای عملکردی و عینی در این حوزه است.

کلید واژه های ان هم شامل رشد بهره وری، خلق ارزش افزوده، تولید ثروت، کاهش اتکا به نفت، توجه به تولید داخلی،حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان و دهها موارد دیگر است.

خلق مزیت از امکانات موجود کشور و حداکثرسازی ارزش افزوده و ثروت آفرینی از همه منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی هدف غایی ان را تشکیل می دهد.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را هم در 29 بهمن سال 1392 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند.

شعار سال 95 یعنی "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل "حلقه اتصال این سیاست های راهبردی است که هدف نهایی ان را مقاوم سازی اقتصاد بزرگ ایران در برابر تکانه های خارجی تشکیل می دهد.

مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز 95 در حرم رضوی راهکارهای عملیاتی شدن اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی در ده محور تقسیم بندی کردند.

تاکید بر الویت بندی فعالیت ها و زنجیره اقتصاد در بخشهای مختلف ،احیای تولید داخلی، توجه به ظرفیتهای تولید داخلی در واردات، مدیریت منابع ارزی کشور با هدف کنترل واردات، حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان، ارتقای بهره وری از انرژی و منابع تولید، تاکید بر توجه به انتقال فن اوری در قراردادهای خارجی، مقابله جدی با فساد، به ظرفیت کامل رساندن تولید واحدهای موجودی که زیر ظرفیت فعالیت می کنند و نگاه ویژه به صنایع کوچک ده رویکرد اصلی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

یکی از زیباترین اقتصادهای دنیا از لحاظ مزیت ها و استعدادهای تولید ثروت واقعی و حداکثرسازی ارزش های افزوده در کشور وجود دارد و نیازی به ترحم دیگران هم نیست.

ذخایر نفت و گاز ایران به تنهایی برای توسعه تولید ثروت کافی است اگر به جای چندین محصول نیمه خام ، حدود 2000 محصول نوین تولید کنیم.

تنوع اقلیمی و ظرفیت های نهفته در بخش کشاورزی از دیگر مزیت های اقتصاد ایران است.

این بخش در عین عوامل محدود کننده اب و خاک در صورت بهره گیری از تولید دانش بنیان و استفاده بهینه از منابع می تواند ضمن تامین امنیت غذایی کشور به بازارهای صادراتی کشورهای منطقه نیز دست یابد و این تجربه در رکوردهای تولیدی و همچنین کیفیت محصولات تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی به عینه مشاهده می شود.

سازمان فائو هم اعلام کرده است مزیت کشاورزی ایران برای تامین نیازهای منطقه به ویژه خلیج فارس کافی است. ایران همچنین بهشت صنایع معدنی است .

شناسایی بیش از 68 ماده معدنی در ایران زمینه بسیار مستعدی برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

ارزش ذخایر معدنی ایران براساس برآوردهای اولیه 700 میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا هزار و 400 دلار براورد می شود. هم اکنون ایران با داشتن 27 میلیارد تن ذخایر کشف شده و 57 میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد.

ظرفیت های مشابه در زیربخش های مختلف اقتصاد ایران کم نیست از صنعت نفت گرفته تا صنایع نساجی، از دامپروری تا مرغداری، از پروش ماهی گرفته تا صنعت قطعه سازی کشور ؛ همه و همه نیازمند عزم جدی است تا ظرفیت های بالقوه انها فعال شود.

در کنار همه این اقدامات فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از تجمل گرایی ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی در ایران سرمایه مردمی است و تقویت قدرت اقتصادی مردم و حضور و مشارکت جدی آنها در صحنه های اقتصادی باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.

اجرای کامل سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی برای استقرار اقتصاد مقاومتی بسترسازی می کند و باید مسئولیت‌ها به بخش خصوصی و مردم واگذار شود تا اقتصاد کشور با عبور از تحریم ، به بن بست نرسد.

جمعیت جوان و 4 و نیم میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی بزرگترین مزیت برای ایجاد اقتصاد مقاومتی است که ظرفیتی پایان ناپذیر محسوب می شود و اقتصاد مقاومتی رویکردی جهادی و دانش بنیان دارد و همه سیاست ها مبتنی بر رونق پایدار تولید است.

برای تبیین این دستاوردهای و اقدام و عمل باید شاخص های کمی و کیفی ارائه شود که در ادامه اشاره می شود.

نباید اجازه دهیم هر نهادی از منظر خویش تلاش های خود را در این مسیر ارزیابی و ادعا کند که در جهت استقرار اقتصاد مقاومتی تلاش می کند بلکه شاخص هایی وجود دارد که می توان این رفتارها و عملکردها را سنجید.

اقتصاد مقاومتی در خلاء اتفاق نمی افتد بلکه نسخه عینی واقعیت های اقتصادی جامعه را باید پوشش دهد.

به همین خاطر اگر بتوان این ادعاها را با معیارهای دقیقی سنجید تا حدودی با دقت بیشتر می توان در این مسیر قضاوت کرد و اگر هم روزی بتوانیم از زبان ریاضی برای این ارزیابی استفاده کنیم خیلی دقیق خواهد بود چون رفتار و مناسبات اعداد ریاضی ؛ دقیق و غیرقابل دستکاری و انکار و کاملا شفاف است.

دولت باید تلاش کند همه ظرفیت های اقتصادی ایران را در عرصه های محلی تا ملی و فراملی به طور کامل احیاء کند و از روش های محدود نگر و کوتاه بین و ناقص هم پرهیز شود.

حضور فعال در بازارهای تولید و کالا ، ایجاد اشتغال ، توسعه بازار سرمایه و مدیریت بازار پول و تلاش برای مدیریت همه طرف های تقاضاها در این چهار بازار از ویژگی های لام برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

به فرموده مقام معظم رهبری "پیشرفت کشور تنها براساس الگوی اسلا‌می- ایرانی امکان‌پذیر است"و اگرچه باید از تجارب دیگران بهره گرفت اما برپایی جامعه پیشرفته، مقتدر و اسلا‌می‌و حل مشکلا‌ت کشور نیازمند نگاه خودباور و راهکارهای بومی‌ و برخاسته از اندیشه ژرف اندیشمندان و عاشقان تعالی میهن عزیز است که به فضل الهی امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و جای جای این سرزمین پرافتخار به فراوانی آماده خدمتگزاری بدون منت هستند.
واحد مرکزی خبر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: