bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
نوبخت هم اکنون مطرح کرد:
رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی تورم ۷ تا ۸ درصدی در لایحه بودجه ۹۶ خبر داد وگفت: بودجه سال آینده کل کشور با ۱۰.۹ درصد رشد روبرو است.
بازار نیوز - محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران که هم اکنون در حال برگزاری است با اشاره به جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور از در نظر گرفتن دلار ۳۳۰۰ تومانی و نفت ۵۰ دلاری در هر بشکه خبر داد و گفت: سیاست دولت نرخ شناور مدیریت شده برای ارز است.

وی افزود: در سال ٩٦ بالغ بر ١٠٨٥ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و شرکتهای دولتی دریافت و پرداخت می شود که از این رقم ٣٧١هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است که ١٠.٦ درصد رشد داشته است.

پیش بینی تورم ۸-۷ درصدی در سال ۹۶
وی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی تورم ٧ تا ٨ درصدی، بودجه انبساطی یا انقباضی نیست بلکه بودجه عمومی در بخش منابع عمومی و اختصاصی است که منابع عمومی ٣٢٠ هزار میلیارد تومان است و در بخش مصارف عمومی نیز همین رقم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در بخش منابع اختصاصی نیز بودجه ٥١ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: در سه محل، ٣١٩ هزار میلیارد تومان منابع را صرف خواهیم کرد که ٢٣٦ هزار میلیارد تومان آن  اعتبار هزینه ای است  و در عین حال امسال اوراق یکساله فروخته ایم که باید همان را در سال بعد خریداری کنیم که رقم ٢١ هزار میلیارد تومانی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در شرایط اقتصادی فعلی که بعد از تحریم تولید دارد جان می گیرد سهم مالیات بالا نیست اما همین اعداد را هم در اجرای طرح های عمرانی هزینه خواهیم کرد، ضمن اینکه موثر تر از اینکه چقدر مصرف کنیم آن است که خوب هزینه کنیم.


این مقام مسئول گفت: از هزینه ها در سال آینده ٧٢ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی و کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است چرا که توسعه را به قیمت گرسنه تر نگاه داشتن مردم پیگیری نمی کنیم و اقشار اسیب پذیر نباید در چرخ دنده های توسعه له شوند.

معاون رئیس جمهور در توضیح جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور ادامه داد: ٤٧ هزار و ٣٠٠میلیارد تومان نیز در حوزه آموزش و تحقیقات هزینه خواهیم کرد که تاکید مقام معظم رهبری هم هست؛ بنابراین ما به دنبال توسعه اقتصادی نیستیم بلکه به دنبال توسعه انسانی هستیم و به زودی الگوهای دولت در حوزه توسعه را رونمایی می کنیم که صرفا اقتصادی نیست بلکه توسعه فرهنگی، اجتماعی و مسایل دفاعی و امنیتی را در بر می گیرد و نمی توان این بودجه را کم کرد. سومین محل مصرف بودجه نیز در بخش دفاع و امنیت است که ١٧ هزار و ١٥٥ میلیارد تومان را در بر می گیرد.

رشد ۵۲ درصدی منابع عمومی طی ۴سال
وی با بیان اینکه از سال ٩٢ تا سال ٩٦ میزان منابع عمومی ٥٢ درصد رشد کرده است، اظهار کرد:  منابع عمومی که در سال ۹۲ حدود ٢١٠ هزار میلیارد تومان بود، تا سال ۹۶، ۵۲ درصد رشد داشته است.

نوبخت در تشریح ویژگی های بودجه ٩٦ گفت: این بودجه برگرفته از برنامه ششم است که البته هنوز در مجلس مصوب نشده است؛ بر این اساس برنامه موضوع محور است و اگر به آن نرسیم به بحران برخواهیم خورد؛ فراموش نشود که برنامه ششم برگرفته از سیاست های کلی مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس توجه به اولویت های برنامه ششم، اولویت بخشی به محیط زیست، آب و فاضلاب، حمل‌ونقل ریلی و فراهم کردن ساز و کار مقابله با فساد از طریق شفاف سازی از جمله ویژگی های لایحه بودجه سال ٩٦ است.

افزایش ۱۰ درصدی هزینه پرسنلی دستگاهها
معاون رئیس جمهور همچنین درباره بودجه عملیاتی نیز گفت: باید بر اساس قیمت عملیاتی دستگاهها به آنها بودجه بدهیم که بر این اساس هر فعالیت مشخص است که چقدر باید پول بگیرد، البته برخی از هزینه های پرسنلی دستگاهها ده درصد افزایش یافته است.

نوبخت گفت: اشتغال برای دولت یک اولویت بوده و به همین دلیل هم یکهزار میلیارد تومان برای این مهم اختصاص یافته است که صرفا به یارانه تسهیلات ارزان قیمت به شغل های دانش بنیان و جوانان تحصیلکرده اختصاص خواهد یافت. البته اکنون با یک پدیده مواجهیم که عرضه نیروی کار در حال افزایش است و ما سن ده سال به بالا را جزو جمعیت جویای کار می گذاریم. بر این اساس جمعیت شاغل جویای کار را جمعیت فعال می نامیم که تعدادی از آنها شاغل و تعدادی بیکار می شوند، پس بیشتر افراد جویای کار در سن کار هم هستند و این به این معنی است که نرخ مشارکت مردان و زنان در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل روش سنتی ایجاد اشتغال جواب نمی دهد؛ پس در بودجه سال آینده یکهزار میلیارد تومان قرار دادیم که در کنار آن ١.٥ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی نیز برداشت خواهیم کرد که باید البته تصویب شود.

اعتبار یکهزار میلیارد تومانی برای تطبیق حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری
این مقام مسئول گفت : قصد داریم نه تنها افزایش حقوق بازنشستگان و شاغلان را داشته باشیم بلکه عدالت را نیز برقرار سازیم البته برای تامین اعتبار تطبیق حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با شاغلان یکهزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اعتبارات  آلودگی هوا/ ده هزار وانت فرسوده از رده خارج می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: برای رفع آلودگی هوا از سال گذشته اقدام شده که بر این اساس خروج خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته شد که از سال گذشته تاکنون ٣٤ هزار تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده و متقاضیان خودروی جدید گرفته اند.

وی ادامه داد: همچنین کار خروج از رده ده هزار وانت فرسوده را نیز شروع خواهیم کرد.

نوبخت گفت: بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به ریزگردها است که پول کافی برای احیای تالابها دیده ایم. البته باید سوخت هیبریدی را وارد کرده و موتورسیکلت ها را نیز برقی خواهیم کرد.


نوبخت با بیان این‌که مهم این است که بار دیگر نحوه تصویب تبصره هدفمندی یارانه‌ها به مانند امسال تکرار نشود، اظهار کرد: امیدواریم بار دیگر نمایندگان به گونه‌ای پافشاری نکنند که بخواهند به مانند سال جاری تاکید داشته باشند که باید چه تعداد و براساس دریافتی چه میزان حقوقی یارانه‌ آنها قطع شود.

نوبخت با اشاره به این‌که نمی‌توان در مورد حق یارانه‌بگیران اینگونه تصمیم گیری کرد، گفت: از زمانی که اعلام کردم یارانه هیچ یارانه‌بگیری نیازمند حذف نمی‌شود دائم در تلگرام و موبایل من پیام‌هایی از سوی افراد نیازمند می‌آید که یارانه آنها قطع شده است، در حالی که ما هیچ اصراری به این موضوع نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که باید آیین‌نامه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به تصویب برسد، اظهار کرد: در نهایت کسانی که استحقاق دریافت یارانه داشته باشند، حتما به آنها پرداخت خواهد شد. در عین حال که باید سهم بخش‌هایی مانند اشتغال و سلامت از محل درآمد ۴۵ هزار میلیاردی که پیش‌بینی شده را پرداخت کنیم.

وی در رابطه با عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان گفت: در حال حاضر حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه رقمی نزدیک به ۳۴۰۰ میلیارد تومان از این بابت پرداخت می‌شود.

نوبخت البته در مورد تعداد حذف‌شدگان اعلام کرد که اطلاعی دقیقی ندارد، ولی به هرحال ماهانه به افراد یارانه‌بگیر به دلیل تولد نوزادان اضافه شده و یا این‌که تعدادی هم حذف شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین رقم مشخصی از عملکرد درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها اعلام نکرد، اما گفت که درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از سه محل تامین می‌شود این در حالی است که شرکت پالایش و پخش حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان، شرکت گاز تا هشت هزار میلیارد تومان و شرکت توانیر تا ۲۲۰۰ میلیارد تومان بابت درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به دولت بپردازد که البته شرکت توانیر تقریبا مجدد به آن بر می‌گردد، اما شرکت گاز و پالایش و پخش به‌طور ماهانه سهم خود را پرداخت می‌کنند.

وی در مورد نحوه‌ تامین کسری پرداختی‌ها در توزیع نقدی نیز توضیح داد: به هرحال ما نمی‌توانیم همه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را هر ماه نپردازیم، این در حالی است که  بر اساس قانون بودجه می‌توانیم هر مقدار کسری را تا سقف ۱۴ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم که برای سال بعد هم به همین روال خواهد بود.

برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم
نوبخت در ادامه در رابطه با برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی در هدفمندی نیز یاد اورد شد که برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش قیمت بنزین نداریم.

دولت از سیاست افزایش قیمت ارز استقبال نمی کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با شرایط موجود در بازار ارز توضیحاتی ارایه و با اشاره به نرخ ۳۳۰۰ هزار تومان دلار در لایحه بودجه سال آینده، تاکید کرد:دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند و فکر می‌کنیم باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ اعلام شده در لایحه بودجه که ۳۳۰۰ تومان است، در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است؟ تصریح کرد: در حال حاضر ارز مبادله‌ای برحسب دلار در بانک مرکزی حدود ۳۲۰۰ تومان است. این عدد برای سال آینده، نرخ ۳۳۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

او خاطرنشان کرد: درست است که هر مقدار دلار به ریال بیشتری تبدیل شود، پول بیشتری به دست می‌آید. اما دولت از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کند. باید در همین حدود نرخ یکسان آتی را تنظیم کنیم. عددی که هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود، عدد بی‌ثباتی است. بانک مرکزی به دنبال مدیریت بازار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:سیاست دولت این نیست که از محل افزایش قیمت دلار، ریال بیشتری را تامین کند.

توضیح نوبخت درباره حقوق‌های نجومی
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شنیده می‌شود یکی از وزراء بیش از ۱۰ میلیون تومان در هر ماه حقوق دریافت می‌کند، گفت: طبق قانون هیچ مقامی نمی‌تواند بالاتر از ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشته باشد.

وی به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: در رابطه با حقوق‌های نامتعارف حدود ۹۳ هزار و ۴۷۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند که عمدتا و در حدود ۹۳ هزار نفر تخلف حقوقی بالای ۲۰ میلیون تومان نداشتند اما ۳۷۰ نفر بیش از ۲۰ میلیون تومان در هر ماه حقوق گرفتند که بالاترین رقم آن ۶۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دریافتی‌ها غیرمتعارف نیز شرکت‌ها و بانک‌ها بودند که تاکنون حدود ۲۳ میلیارد تومان از این حقوق‌ها بازگشته و اگر یک‌ریال هم غیر قانونی باشد با آن برخورد خواهد شد.

مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: