bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
پیمان‌پاک به بازارنیوز گفت:
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح علت ممنوعیت مقطعی صادرات برخی از محصولات کشور، از به دست گرفتن بازار فلفل دلمه‌ای رنگی کشور‌های منطقه اوراسیا و خارج کردن آن از دست کشور‌های لهستان و اسرائیل خبر داد.

بازار فلفل رنگی  کشور‌های اوراسیا را از اسرائیل گرفتیم

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علیرضا پیمان‌پاک» قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره صادرات محصولات کشاورزی ایرانی و همچنین و اعمال ممنوعیت‌های کوتاه مدت برای صادرات بعضی از این محصولات در برخی از مواقع از سال به بازارنیوز گفت: علت این امر ربطی به سیاست‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت ندارد، بلکه این مسئله ریشه در فرهنگ تولید و مصرف کالا‌های ایرانی دارد. در حال حاضر بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان، محصول را با هدف صادرات تولید می‌کنند، اما این موضوع در ایران به شکل صادرات محصولات مازاد در جریان است.


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: زمانی که مازاد محصولات یک کشور به بازار‌های بین المللی صادر می‌شود، اثر منفی خود را در بازار کشور صادرکننده نشان می‌دهد؛ در چنین شرایطی دولت‌ها در تقابل منافع صادرکنندگان و مصرف‌کننده قرار می‌گیرند و ناچار می‌شوند روند صادرات آن کالا را قیچی کنند.


وی افزود: ما باید در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، دو مولفه تولید برای امر صادرات و همچنین تولید برای مصرف داخل و سپس صادرات محصولات مازاد را تفکیک کنیم. در حال حاضر اعمال چنین نکته‌ای باعث شده که صادرکنندگان و کشاورزان ایرانی بتوانند بازار محصول مهمی مثل فلفل دلمه‌ای رنگی کشور‌های منطقه اوراسیا را از دست کشور‌های لهستان و اسرائیل خارج کنند.


پیمان پاک تصریح کرد: این محصول در بازار ایران خواهان زیادی ندارد و به همین خاطر اگر قیمت آن به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان هم برسد، برای مصرف‌کنندگان ایرانی فرقی ندارد، اما همین محصول به ظاهر بی ارزش در بازار ایران در بازار کشور‌های اوراسیا به دلیل ذائقه غذایی و فرهنگ مردم این کشور‌ها یک محصول غذایی استراتژیک محسوب می‌شود.


مشروح گفته‌های پیمان‌پاک را در کلیپ زیر مشاهده کنید؛

 


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: