bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس خودرو پافشاری نمایندگان مجلس بر واردات را دستاویزی سیاسی برای انتخابات مجلس توصیف کرد و علت عدم تحقق آن را محدودیت منابع ارزی کشور دانست.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، او را برای جلسه امروز (سه شنبه ۱۲ دی) به منظور پاسخگویی به سوالات بعضی از نمایندگان از جمله «جلال رشیدی‌کوچی» فراخوانده بود.

واردات خودرو، نمایشی سیاسی برای نمایندگان در آستانه انتخابات/ «علی‌آبادی» به سرنوشت «فاطمی امین» دچار می‌شود؟
بازخواست خودرویی نمایندگان مجلس از وزیر صمتی که تنها ۶ ماه از عمر وزارت او گذشته، این احتمال را در ذهن به وجود می‌آورد که شاید در ادامه کار، «علی آبادی» به سرنوشتی مشابه با «رضا فاطمی امین» متصدی قبلی این وزارتخانه دچار شود.


«مرتضی شجاعی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون احضار علی‌آبادی به مجلس اظهار کرد: طرح سوال از او رویکردی سیاسی دارد و باید کارشناسان سیاسی باید به آن پاسخ دهند، اما با این حال برخی گمانه زنی‌ها هم حاکی از آن است که موضوعات مربوط به خودرو و همینطور واردات آن، به دستاویزی سیاسی برای نمایندگان در آستانه انتخابات مجلس تبدیل شده است.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: نوسانات بازار خودرو از جمله موارد مهمی محسوب می‌شود که در طول عمر ۱۲ ساله وزارت صمت، همواره فشار‌های سیاسی زیادی را از سوی نمایندگان مجلس بر متصدیان این وزارتخانه وارد کرده است.


وی بی ثباتی در نرخ ارز را به عنوان مهمترین عامل بی ثباتی بازار خودرو دانست و تصریح کرد: در طول چند سال اخیر هر زمانی که اقتصاد ایران متحمل شوک‌ها ارزی شد، به دنبال آن سیاست‌های کنترلی وزارت صمت بر بازار خودرو هم از کار افتاد. البته باید این نکته را یادآور شد که اصلی‌ترین علت ثبات بازار در طول پنج یا شش ماه اخیر هم به دلیل ثبات نرخ ارز بوده است.


شجاعی همچنین درباره واردات خودرو توضیح داد: در حال حاضر هیچ یک از مقامات ارشد دولتی تمایلی ندارد و یا اینکه نمی‌تواند بگوید که این محدودیت منابع ارزی است که دست وزارت صمت را برای تخصیص ارز به این بخش بسته نگه‌ داشته است.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: در طرف مقابل، عدم تخصیص بهینه منابع ارزی از سوی وزارت صمت هم از جمله مواردی به حساب می‌آید که مانع از تحقق واردات خودرو شده است.


وی تشریح کرد: در حال حاضر شاهد اجرایی سیاستی هستیم که طی آن شرکت‌های خودروسازی متعددی در بخش خصوصی تاسیس می‌شوند و پس از ایجاد، به سمت مونتاژ کاری روی می‌آورند. ادامه چنین سیاسی دست وزارت صمت برای تخصیص بهینه ارز را بسته نگه می‌دارد.


شجاعی تاکید کرد: علت اصلی عدم تحقق واردات خودرو، کمبود منابع ارزی است؛ لذا، برای اجرای آن فرقی ندارد که فاطمی امین وزیر باشد یا علی آبادی.


این کارشناس صنعت خودرو درباره احتمال استیضاح علی آبادی به دلیل مسائل خودرو گفت: بعید می‌دانم؛ زیرا در آن برهه زمانی فاطمی امین به دلیل تلاطمات سنگین بازار خودرو استیضاح شد، اما این بازار در حال حاضر به دلیل ثابت نرخ ارز در شرایط آرامی به سر می‌برد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: