bazarnews

کد خبر: ۱۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
درباره پرونده شرکت متخلف خارجی تولید کننده لوازم خانگی در ایران
با تخلفات پیش امده از سوی یکی از بزرگ ترین شرکت های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی در ایران، جنجال بر سر نحوه تعامل دولت با شرکت های خارجی و چارچوب سیاستگذاری کلان در این صنعت بالا گرفته است. شرکت مذکور هم اینک در معرض جریمه سه هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، وزیر صنعت به دلیل ترس از غضب شرکت مذکور و تعطیلی خط تولید، خود شخصا وارد ماجرا شده و هدایت پرونده را در دست گرفته، گمرک نیز نظر کارشناسی خود را پس از بررسی دقیق سامانه الکترونیک واردات کالاها به این وزارتخانه اعلام کرده و بدون اعلام نظر قطعی، همه چیز را به رای دادگاه حواله داده است. 

گمرک که در روزهای اخیر تعدادی از محموله های شرکت مذکور را به دلیلی که مقامات این نهاد فرار از قواعد گمرکی نامیده اند متخلف دانسته، اعلام کرده به دلیل برخی ملاحظات از اعلام نظر نهایی در مورد پرونده این شرکت خودداری می کند.

اما ماجرا چیست و چرا شخص وزیر صنعت خود به این پرونده ورود پیدا کرده است؟ در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تخلف یک شرکت آسیایی تولیدکننده لوازم خانگی و ابزارالات هوشمند و الکترونیک که در بازار ایران حاضر است همه جا منتشر شد. 

خبری در خصوص پنهان کاری یک برند مشهور در زمینه ورود تعدادی از قطعات کالاهای مورد نیازش در پروسه تولید که گرچه از قواعد گمرکی حاکم بر کشور تخلف نبود اما نشانه های بسیاری از لاپوشانی و اختفای واردات در آن دیده می شود. واردات چه؟ واردات قطعاتی که شرکت مذکور مجوز واردات آنها را ندارد و باید توسط این شرکت در داخل کشور تولید و در پروسه تولید مورد استفاده قرار گیرند.

چنین رویه ای از برخورد با شرکت های خارجی این سوال را در ذهن پدید می آورد که حد و مرز حمایت از تولید داخلی کجاست و قوانین در این باره چه می گویند؟ 

مهم تر از این مورد بررسی بسترهای اقتصاد ایران است که به نظر می رسد به دلیل انبوه تعارضات، نتیجه کلی اش نه توسعه صنعت لوازم خانگی که سوق دادن یک شرکت مشهور جهانی به پنهان کردن فعالیت های گمرکی اش است. این شرکت با سوء استفاده از قاعده مشهور الف که به وارد کردن قطعات فنی واسطه برای ساخت یک کالای نهایی اشاره دارد، از خلا قوانین واردات در کشور استفاده کرده و بخشی از پروسه تولید را قرار بوده در داخل ایران و توسط قطعه سازان ایرانی تولید شود از طریق افرادی ناشناس با این صنعت به کشور وارد نموده است.

البته باید به این شرکت مشهور حق داد. بازار لوازم خانگی ایران یکی از مهم ترین بازارهای خاورمیانه است که در یک دهه اخیر رشدی چشمگیر را سپری کرده است. 

بنا بر گزارش موسسه اقتصادی مک کینزی، بازار لوازم خانگی ایران با حجم عظیم هشت میلیارد دلار گردش مالی سالانه، هم اندازه صنعت مخابرات و کمی کوچکتر از بازار خودرو است که نقشی عظیم در توسعه کسب و کارهای جدید، افزایش رفاه خانواده های ایرانی و رشد درآمد ملی دارد.

براساس داده های موسسه جهانی مک کینزی ایران با داشتن چندین میلیون خانوار با درآمد سالانه بیش از بیست هزار دلار، در میان کشورهای منطقه بالاترین پتانسیل رشد مصرف را دارد و در بسیاری از بازار ها از جمله بازار لوازم مصرفی و اغذیه، وسایل آرایشی بهداشتی، وسایل ساختمانی و منزل، خودرو و مخابرات دارد و در 45 بخش مصرفی در منطقه داغ رشد قرار دارد که همه این ها به معنی وجود یک پتانسیال بزرگ برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید ملی و صادرات غیر نفتی است.

بااینحال صنعت لوازم خانگی که در سال های دور با برندها گسترده ایرانی نامی آشنا در میان بهترین های صنعت و تجارت ایران داشت امروزه و به دلیل سیاستگذاری های اشتباه به محلی برای ترک تازی شرکت های خارجی به ویژه برندهای مطرح و نام آشنای شرق آسیا تبدیل شده است.

 برندهایی که گاها حتی حاضر به سرمایه گذاری ناچیز در ایران نیز نیستند و بدون در نظر گرفتن وجهه جهانی خود دست به پنهان کاری فعالیت های خود می زنند و بر خلاف روال جهانی خود در زمینه شفافیت و اطلاع رسانی اطلاعات مالی خود، اقتصاد کشور را دور زده و به دلیل طمع ورزی و شکاف قوانین، با هزینه ای کمتر، سود بیشتری از بازار ایران به جیب زده است.

با اینحال شرایط فعلی برای تولیدکنندگان داخلی به هیچ وجه مساعد نیست و فساد سیستماتیک موجود در نهاد اقتصاد ایران بزرگ ترین مانع برای توسعه این صنعت است. 

صنعتی که می تواند به حجمی سالانه بالغ بر 15 میلیارد دلار برسد و فرصت های شغلی جدیدی در حدود 300 هزار نفر را به اقتصاد ایران هدیه دهد. هدیه ای که قطعا با سیاست گذاری صحیح و شفافیت در همه ابعاد اقتصادی امکان پذیر است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: